ФОРМУВАННЯ РИТОРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ НЕФІЛОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У ПРОФЕСІЙНО-ОРІЄНТОВАНОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.3.4Ключові слова:
риторична компетентність, професійно-орієнтований дискурс, студенти нефілологічних спеціальностей, українська мова (за професійним спрямуванням), мовленнєва культура, комунікативна діяльністьАнотація
У статті досліджено формування риторичної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей у контексті професійно-орієнтованого дискурсу. Актуальність теми зумовлена потребою підготовки фахівців, здатних ефективно комунікувати в усній і письмовій формах у межах професійної діяльності. Акцентовано увагу на міждисциплінарному характері риторики як науки, що поєднує мовознавчі, педагогічні, психологічні та культурологічні підходи.
Проаналізовано поняття «риторична компетентність» у межах сучасної комунікативної парадигми та визначено її ключові компоненти: здатність створювати логічно завершене висловлення, дотримання етичних норм спілкування, уміння здійснювати переконливий вплив на аудиторію. Обґрунтовано важливість риторичної компетентності як складника мовленнєвої культури нефілолога.
Окрему увагу приділено методичним засадам формування риторичних умінь у процесі вивчення української мови (за професійним спрямуванням). Охарактеризовано ефективні інтерактивні форми роботи (дискусії, дебати, рольові ігри, мовленнєві тренінги), які сприяють розвитку усного професійного мовлення. Подано приклади вправ, адаптованих до потреб нефілологічних спеціальностей.
Зроблено висновок про доцільність цілеспрямованого формування риторичної компетентності шляхом моделювання ситуацій, наближених до реального професійного спілкування.
Посилання
Horobets S. I. Metodyka formuvannia rytorychnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy i literatury u protsesi vyvchennia movoznavchykh dystsyplin: dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata pedahohichnykh nauk: 13.00.02 – teoriia ta metodyka navchannia (ukrainska mova). Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. Kyiv, 2021. 290 s.
Korchova O. M. Strukturno-zmistovi skladnyky rytorychnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnoi sfery. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii: nauk. zhurnal / holov. red. A. A. Sbruieva. Sumy: Vydvo SumDPU imeni A. S. Makarenka, 2015. № 6 (50). S. 196–206.
Matiikiv I. M., Kovalchuk Z. Ia. Profesiina maisternist psykoloha: navch.-metod. posib. Lviv: LDUVS, 2016. 340 s.
Nyshcheta V. A. Metodyka formuvannia rytorychnoi kompetentnosti uchniv osnovnoi shkoly: monohrafiia. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 2017. 340 s.
Podlevska N., Raniuk O. Rytorychna kompetentnist u stanovlenni maibutnoho filoloha. URL: file:///C:/Users/Oksana/Downloads/Nz_p_2021_192_26%20(1).pdf
Ruskulis L. Formuvannia rytorychnykh umin maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy na zaniattiakh iz fakhovykh dystsyplin. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu im. V. Sukhomlynskoho: zb. nauk. pr. Mykolaiv: MNU im. V. Sukhomlynskoho, 2012. Vyp. 1 (39). S. 266–270.
Sahach H. M. Rytoryka: Navch. posib. dlia studentiv serednikh i vyshchykh navch. zakladiv. Vyd. 2-he, pererob. i dop. Kyiv: Vydavnychyi Dim "In Iure", 2000. 568 s.
Shevchenko N. F. Formuvannia profesiinoi svidomosti maibutnikh praktychnykh psykholohiv v umovakh refleksyvnoho navchalnoho seredovyshcha. URL: http://ecopsy.com.ua/data/zbirki/2003_01/sb01_69.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Анатолій ЯНЧИШИН

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



