РОЛЬ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ У ФОРМУВАННІ ІНФОРМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ

Автор(и)

  • Людмила РОМАНИШИНА Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія https://orcid.org/0000-0002-6026-2614
  • Олександр ГАЛУС Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія https://orcid.org/0000-0002-1894-3141
  • Оксана РОМАНИШИНА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-2887-5023

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.69

Ключові слова:

мислення, критичне мислення, розвиток навичок критичного мислення, інформатична компетентність, майбутні учителі

Анотація

У статті обґрунтовано, що розвиток інформаційних технологій, зростаючі можливості комп’ютерної техніки та її проникнення у всі сфери людської життєдіяльності зумовили використання інформаційних та комунікаційних технологій у галузі освіти. Сучасні педагоги повинні орієнтуватися у колосальних потоках інформації, бути здатними до її критичного аналізу, узагальнення, синтезу та застосування в педагогічній діяльності. Для вирішення цих завдань необхідно формувати в майбутніх учителів інформативну компетентність з опорою на критичне мислення. Мета статті полягає в теоретичному дослідженні критичного мислення як базової складової в структурі інформатичної компетентності сучасних учителів. Для визначення теоретичних основ досліджуваного явища використано сукупність взаємопов’язаних методів дослідження, зокрема методи аналізу та синтезу, порівняння, класифікації та узагальнення наукових підходів до проблеми дослідження, представлені у філософських, соціологічних, психологічних, педагогічних джерелах. Результати дослідження. Сьогодні всі види педагогічної діяльності учителів безпосередньо пов’язані з інформаційно-технологічними компетентностями, для реалізації яких необхідне критичне мислення. Критичне мислення розглянуто одночасно як процес – процес оцінки правильності, достовірності інформації, на основі співвіднесення її з наявною інформацією, науковими званнями, сформованою науковою картиною світу та як результат – сформована інтегративна здатність чи комплекс умінь. Уточнюючи поняття інформатичної компетентності акцентовано на її вияві в готовності застосовувати педагогічні знання, вміння та навички, а також засоби інформаційно-комунікаційних технологій для здійснення пошуку, критичного аналізу та синтезу інформації, вирішення складних завдань у професійній та предметній сферах. Вміння аналізувати та обирати необхідну інформацію є одним із ключових умінь в умовах інформатизації суспільства, а рівень цього уміння детермінований рівнем розвитку критичного мислення.

Посилання

Dushchenko, O. (2021). Suchasnyi stan tsyfrovoi transformatsii osvity [The current state of digital transformation of education]. Fizyko-matematychna osvita – Physical and mathematical education, 28 (2), 40–45 [in Ukrainian].

Karpliuk, S. O. (2019). Osoblyvosti tsyfrovizatsii osvitnoho protsesu u vyshchii shkoli [Peculiarities of digitization of the educational process in higher education]. «Informatsiino-tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy i perspektyvy rozvytku – Information and digital educational space of Ukraine: transformational processes and development prospects»: materialy metodolohichnoho seminaru NAPN Ukrainy. (р. 188–197). Kyiv [in Ukrainian].

Kucherak, I. (2020). Tsyfrovizatsiia ta yii vplyv na osvitnii prostir v konteksti formuvannia kliuchovykh kompetentnostei [Digitization and its impact on the educational space in the context of the formation of key competencies]. Innovatsiina pedahohika – Innovative pedagogy, 2 (22), 91–94 [in Ukrainian].

Pietukhova, L. Ye. (2008). Stanovlennia poniattia «informatychni kompetentnosti» ta rivni yikh diahnostyky u maibutnikh vchyteliv pochatkovoi shkoly [The formation of the concept of "informatics competences" and the level of their diagnosis in future primary school teachers]. Nauka i osvita – Science and education, 8–9, 193–198 [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (2018). Krytychne myslennia yak pedahohichnyi fenomen [Critical thinking as a pedagogical phenomenon]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal – Ukrainian Pedagogical Journal, 2, 33–40 [in Ukrainian].

Pochynkova, M. M. (2019). Definitsiia «Krytychne myslennia» u naukovomu pedahohichnomu dyskursi [Definition of "Critical thinking" in scientific pedagogical discourse]. Osvita ta pedahohichna nauka – Education and Pedagogical Science, 1 (170), 37–48 [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine (2020), “Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On approving the concept of digital potential development and approving the plan of measures for its implementation”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/go/167-2021-%D1%80 [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine (2018), “Resolution of Ministry of Education and Science of Ukraine “On the approval of the Regulations on the National Educational Electronic Platform”, available at: https://ips.ligazakon.net/document/RE32154?an=103 [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine (2021), “Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine “About priority directions and tasks (projects) of digital transformation for the period until 2023”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/365-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine (2022), “Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On the approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032”, available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-strategiyi-rozvitku-vishchoyi-osviti-v-ukrayini-na-20222032-roki-286- [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine (2021), “Project Concept of digital transformation of education and science for the period until 2026”, available at: https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyi-transformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya [in Ukrainian].

Terno, S. O. (2012). Svit krytychnoho myslennia: obraz ta mimikriia [The world of critical thinking: image and mimicry]. Istoriia v suchasnii shkoli – History in the modern school, 7–8, 27–39 [in Ukrainian].

Shkvyr, O. V. (2019). Krytychne myslennia molodshykh shkoliariv: sutnist i osoblyvosti [Critical thinking of younger schoolchildren: essence and features]. Molod i rynok – Youth and the market, 4, 27–32 [in Ukrainian].

Agostini, L., Galati, F., & Gastaldi, L. (2020). The digitalization of the innovation process: Challenges and opportunities from a management perspective. European Journal of Innovation Management, 23 (1), 1–12.

Cluster, D. (2001). What is critical thinking?. International journal about thinking development through reading and writing, 4, 15–18.

Ennis, R. H. (2013). Critical Thinking Across the Curriculum. Virtues of Argumentation: Proceedings of the 10th International Conference of the Ontario Society for the Study of Argumentation (OSSA).Windsor, ON: OSSA. Р. 169–180.

Facione, P. (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction (The Delphi Report). USA: The California Academic Press, 20.

Martin, Е. M. (2018). Teaching critical-thinking skills: a strategic-management class project. Journal of Instructional Pedagogies, 21. Аvailable at: http://www.aabri.com/manuscripts/182793.pdf

Visser, J., & Visser, M. (2019). Seeking Understanding: The Lifelong Pursuit to Build the Scientific Mind. Leiden: Brill, 233.

World Economic Forum, (2020).The Future of Jobs Report 2020. Switzerland: World Economic Forum, October 2020. Аvailable at:: https://www.weforum.org/ reports/the-future-of-jobs-report-2020

##submission.downloads##

Опубліковано

28.03.2024

Як цитувати

РОМАНИШИНА, Л. ., ГАЛУС, О., & РОМАНИШИНА , О. (2024). РОЛЬ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ У ФОРМУВАННІ ІНФОРМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 2(1), 195–202. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.69