ПЕДАГОГІЧНА ПАРАДИГМА М. ДАРМАНСЬКОГО ПРО ХРИСТИЯНСЬКІ ЦІННОСТІ ОСОБИСТОСТІ ПЕДАГОГА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2022.3-4.10

Ключові слова:

парадигма, педагогічна парадигма, християнські цінності, педагогічні погляди, М.М.Дарманський

Анотація

У статті розкрито педагогічну парадигму, обґрунтовану М. М. Дарманським, у контексті формування християнських цінностей у педагога і їх вплив на його особистість через трансформування педагогічного та управлінського досвіду. Педагогічну парадигму трактовано як сукупність теоретичних і методологічних підходів, що визначають систему освіти, втілювану в науці і практиці.

На підставі вивчення наукових праць і практичної діяльності М. Дарманського доходимо висновку, що педагог може стати високодуховною особистістю, якщо розуміє свою професійну місію і володіє духовним потенціалом. У статті акцентовано увагу на важливості християнських цінностей у педагогічній діяльності, які сприяють формуванню особистості з альтруїстичними якостями, рефлексією, толерантністю тощо. Аналіз наукових та практичних досліджень М. Дарманського підтверджує, що виховання та навчання є основними факторами розвитку особистості, а педагог повинен мати провідну роль у формуванні християнських цінностей через власну поведінку. Акцентовано увагу на необхідності конкретизації християнських цінностей в освітньому процесі та ролі педагога у цьому. Зазначено, що підготовка педагогів має базуватись на інтеграції фундаментальної, спеціальної та психолого-педагогічної підготовки, а принципами такої підготовки є єдність філософії та освіти, полікультурність.

Посилання

Bohush A. Bibliia yak zasib sensybilizatsii dukhovnoho rozvytku dytyny. Pedahohichni notatky ta rozdumy. Zaporizhzhia TOV «LIPS. LTD», 2001. S. 98–105.

Vydatni ukrainski pedahohy: inform. zb. / avtor-uporiadnyk L.V.Kaluska]. Ternopil: Mandrivets, 2008. 224 s.

Darmanskyi M. M. Sotsialno-pedahohichni osnovy upravlinnia osvitoiu v rehioni: [monohr]. Khmelnytskyi: Podillia, 1997. 384 s.

Dukhovno-moralne vykhovannia ditei doshkilnoho viku na khrystyianskykh tsinnostiakh: navch. prohrama ta kal.-temat. plan] / [A.M.Bohush, I.L.Sidanych, V.Ie.Suchok ta in.]. Kyiv: VBF «skhidnoievropeiska humanitarna misiia», 2016. 214 s.

Pisotska L. S. Umovy formuvannia dukhovnosti u ditei. Psykholohiia i pedahohika v konteksti humanizatsii osvity: zb. nauk. prats. Khmelnytskyi: Podilskyi kulturno-prosvitytelskyi Tsentr im. M. K. Rerikha; KhNU; Humanitarnyi instytut KhNU, 2007. S. 52–53.

Shlemkevych M. Zahublena ukrainska liudyna. Kyiv: MP Feniks, 1992, 168 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

29.12.2022

Як цитувати

ПІСОЦЬКА, Л. (2022). ПЕДАГОГІЧНА ПАРАДИГМА М. ДАРМАНСЬКОГО ПРО ХРИСТИЯНСЬКІ ЦІННОСТІ ОСОБИСТОСТІ ПЕДАГОГА. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (3-4), 73–78. https://doi.org/10.31891/pcs.2022.3-4.10