СУПЕРЕЧНОСТІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РАННЬОЇ СПОРТИВНОЇ СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ У ДИТЯЧО-ЮНАЦЬКОМУ СПОРТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.3.23

Ключові слова:

дитячо-юнацький спорт, рання спортивна спеціалізація, дослідження

Анотація

Розвиток сучасного спорту дедалі більше зумовлює потребу у пошуку ефективних шляхів підготовки спортсменів з раннього віку. Зростання конкуренції на міжнародному рівні та орієнтація на високі спортивні досягнення вже у юні роки призводить до активного впровадження ранньої спеціалізації у дитячо-юнацькому спорті. Такий підхід передбачає цілеспрямоване зосередження на одному виді спорту з мінімальним використанням засобів загальної фізичної підготовки та інших видів рухової активності. На перший погляд, це створює можливість для більш швидкого оволодіння техніко-тактичними навичками, підвищення спортивних результатів та формування передумов для майбутньої спортивної кар’єри. Однак, численні наукові дослідження та практичні спостереження виявляють низку суперечностей, пов’язаних із ранньою спеціалізацією. Серед основних проблем – підвищений ризик перенавантажень і травматизму опорно-рухового апарату, обмеження у розвитку координаційних здібностей, порушення пропорційності фізичного розвитку, зниження мотивації та інтересу до занять спортом унаслідок психологічного вигорання. Особливо небезпечним є те, що рання спеціалізація часто супроводжується відсутністю належного різнобічного фізичного та емоційного розвитку, що може негативно вплинути на формування особистості дитини та її майбутнє у спорті.

Таким чином, виникає фундаментальна суперечність: між необхідністю досягнення швидких результатів у дитячо-юнацькому спорті та потребою у збереженні здоров’я, забезпеченні гармонійного розвитку, формуванні довготривалої працездатності та стійкої мотивації до спортивної діяльності.

Аналіз сучасних досліджень свідчить, що професійна підготовка тренера-викладача у дитячо-юнацькому спорті має базуватися на інтеграції педагогічних, психологічних, медико-біологічних та інноваційних складових із чіткою структурою теоретичного, методологічного, практичного й рефлексивного компонентів. Розглянуто роль сім’ї та соціального оточення у формуванні спортивного середовища, а також психологічні та фізіологічні особливості підлітків, що визначають специфіку їхнього розвитку. Узагальнення міжнародних і вітчизняних досліджень засвідчує відсутність переконливих доказів користі ранньої спортивної спеціалізації для більшості видів спорту та наявність значних ризиків від підвищеної травматизації до психосоціальних проблем. Водночас акцентується необхідність профілактики перевантаження, вигорання та забезпечення гармонійного розвитку дітей і підлітків. Подальші наукові пошуки мають бути спрямовані на лонгітюдні порівняння моделей підготовки спортсменів, оптимізацію системи відбору та удосконалення освітніх програм для тренерів.

Проведене дослідження засвідчило, що феномен ранньої спортивної спеціалізації у дитячо-юнацькому спорті має суперечливий характер. З одного боку, він забезпечує швидке формування спеціальних навичок та певні переваги у видах спорту з раннім піком результативності. З іншого – численні наукові факти та практичні спостереження підтверджують наявність серйозних ризиків, пов’язаних із перевантаженнями, травматизацією, порушенням пропорційності фізичного розвитку, психологічним виснаженням та зниженням мотивації. Систематизація сучасних досліджень свідчить про відсутність переконливих доказів довготривалих переваг ранньої спортивної спеціалізації для більшості видів спорту та переважання її негативних наслідків над потенційними перевагами. Отже, доцільність ранньої спортивної спеціалізації потребує критичного переосмислення, а підготовка юних спортсменів повинна ґрунтуватися на принципах різнобічності, індивідуалізації, здоров’язбереження та довготривалої перспективності. Важливим чинником виступає професійна підготовка тренера-викладача, що охоплює педагогічні, психологічні, медико-біологічні та інноваційні складові, а також тісна взаємодія з батьками й соціальним середовищем.

Посилання

Pavliuk Ye., Tostanovskyi Ya., Kydanchuk M., & Siryi V. (2024). Suchasni vymohy do trenera-vykladacha v dytiachomu ta yunatskomu sporti. Physical culture and sport: scientific perspective, (4), 207–214. Https://doi.org/10.31891/pcs.2024.4.29

Pavliuk O., Pavliuk Ye., Reshitnyk O., & Oliinyk K. (2024). Sotsialno-pedahohichni kharakterystyky treneriv, batkiv ta sportsmeniv u dytiachomu ta yunatskomu sporti. Physical culture and sport: scientific perspective, (3), 136–141. Https://doi.org/10.31891/pcs.2024.3.22

Pavliuk Ye., Ferenchuk B., Melnyk M. (2025). Suchasni pidkhody do fizychnoi pidhotovky ditei i pidlitkiv u sporti. Physical culture and sport: scientific perspective, (2), 267–273. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.34

Mytchyk O. (2023). Osoblyvosti rozvytku dytiacho-yunatskoho sportu. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 15, (7(167), 132-134. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.7(167).27

Kliethermes, S. A., Marshall, S. W., LaBella, C. R., Watson, A. M., Brenner, J. S., Nagle, K. B., Jayanthi, N., Brooks, M. A., Tenforde, A. S., Herman, D. C., DiFiori, J. P., & Beutler, A. I. (2021). Defining a research agenda for youth sport specialisation in the USA: the AMSSM Youth Early Sport Specialization Summit. British journal of sports medicine, 55(3), 135–143. https://doi.org/10.1136/bjsports-2020-102699

David R. Bell, Eric G. Post, Kevin Biese, Curtis Bay, Tamara Valovich McLeod; Sport Specialization and Risk of Overuse Injuries: A Systematic Review With Meta-analysis. Pediatrics September 2018; 142 (3): e20180657. 10.1542/peds.2018-0657

Brenner, J. S., LaBotz, M., Sugimoto, D., & Stracciolini, A. (2019). The Psychosocial Implications of Sport Specialization in Pediatric Athletes. Journal of athletic training, 54(10), 1021–1029. https://doi.org/10.4085/1062-6050-394-18

Malina R. M. (2010). Early sport specialization: roots, effectiveness, risks. Current sports medicine reports, 9(6), 364–371. https://doi.org/10.1249/JSR.0b013e3181fe3166

Jayanthi, N., Pinkham, C., Dugas, L., Patrick, B., & Labella, C. (2013). Sports specialization in young athletes: evidence-based recommendations. Sports health, 5(3), 251–257. https://doi.org/10.1177/1941738112464626

Mostafavifar, A. M., Best, T. M., & Myer, G. D. (2013). Early sport specialisation, does it lead to long-term problems?. British journal of sports medicine, 47(17), 1060–1061. https://doi.org/10.1136/bjsports-2012-092005

Kliethermes, S. A., Nagle, K., Côté, J., Malina, R. M., Faigenbaum, A., Watson, A., Feeley, B., Marshall, S. W., LaBella, C. R., Herman, D. C., Tenforde, A., Beutler, A. I., & Jayanthi, N. (2020). Impact of youth sports specialisation on career and task-specific athletic performance: a systematic review following the American Medical Society for Sports Medicine (AMSSM) Collaborative Research Networks 2019 Youth Early Sport Specialisation Summit. British journal of sports medicine, 54(4), 221–230. https://doi.org/10.1136/bjsports-2019-101365

Capranica, L., & Millard-Stafford, M. L. (2011). Youth sport specialization: how to manage competition and training?. International journal of sports physiology and performance, 6(4), 572–579. https://doi.org/10.1123/ijspp.6.4.572

##submission.downloads##

Опубліковано

25.09.2025

Як цитувати

ПАВЛЮК, Є., СІРИЙ, В., & Цісар, В. (2025). СУПЕРЕЧНОСТІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РАННЬОЇ СПОРТИВНОЇ СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ У ДИТЯЧО-ЮНАЦЬКОМУ СПОРТІ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (3), 194–200. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.3.23