ФОРМУВАННЯ СТІЙКОЇ МОТИВАЦІЇ У ДІТЕЙ 4–6 РОКІВ ДО ЗАНЯТЬ ХУДОЖНЬОЮ ГІМНАСТИКОЮ З ВИКОРИСТАННЯМ АВТОРСЬКОЇ МЕТОДИКИ “SPORTS TRACK”
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.3.3Ключові слова:
мотиваційні чинники, художня гімнастика, діти 4–6 років, ігрова методика, Sports Track, початкова спортивна підготовка, експериментальне дослідженняАнотація
Організація занять художньою гімнастикою для дітей дошкільного віку вимагає врахування специфіки їхнього психофізіологічного розвитку, що проявляється у провідній ролі гри, необхідності постійного емоційного підкріплення та переважанні образного мислення. Формування стабільної мотивації у цей період можливе завдяки інтеграції фізичних вправ із сюжетно-рольовими прийомами, які забезпечують зацікавленість і формують позитивне ставлення до занять. У статті розглянуто результати педагогічного дослідження, присвяченого аналізу ефективності авторської методики Author's Warm-up Method "Sports Track" for Children 4–6 Years in Rhythmic Gymnastics, побудованої на ігровій домінанті та поступовому розвитку базових фізичних якостей. Експеримент охоплював дві групи дітей віком 4–6 років (по 12 учасниць), що дозволило здійснити порівняння між традиційною програмою підготовки та методикою “Sports Track”. У процесі дослідження оцінювалися рівень відвідуваності, мотиваційної включеності, емоційного стану та результати базових моторних тестів. За підсумками експерименту виявлено, що в експериментальній групі відвідуваність зросла з 82 % до 95 % (проти 83–86 % у контрольній), середній показник емоційного стану підвищився з 3,4 до 4,6 бали, а показники моторних якостей (баланс, гнучкість, ритмічність) продемонстрували приріст від 40 % до 50 %, тоді як у контрольній групі – лише 9–14 %. Аналіз отриманих результатів довів зростання активності у сюжетно-ігрових вправах, покращення групової взаємодії, самостійності та формування внутрішньої зацікавленості у заняттях. За відгуками батьків, діти охочіше відвідували тренування, демонстрували вправи вдома та висловлювали позитивні емоції щодо гімнастики. Отже, запропонована методика підтвердила свою ефективність як інструмент формування стійкої мотивації та підвищення якості початкової спортивної підготовки у дітей дошкільного віку.
Посилання
Bondarenko A., Nalyvaiko O. Internal motivation of students as a priority component of learning to play the piano. Educational discourse. 2021. No. 34(3). http://dx.doi.org/10.28925/2312-5829.2021.36
Кvach О. Author's Warm-up Method "Sports Track" for Children 4–6 Years in Rhythmic Gymnastics. OSF. 2025. https://osf.io/qnsb5/?view_only=
Kvach O. Psychological and pedagogical methodology for forming a stable motivation for rhythmic gymnastics in children aged 3–6 years. Physical Culture and Sport. 2025. (2). P. 21-33. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.3
Pilhun D. O. Creative development of children of senior preschool age by means of theatricalization. Zaporizhzhia: ZNU, 2024. 63 p. https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/24845
Sokolova G. M. Formation of stage and performing culture of children's music school students in the process of learning to play the piano. Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in the specialty 014 - Secondary Education (Musical Art). Sumy: SumSPU named after A. S. Makarenko, 2023. https://repository.sspu.edu.ua/items/2ea1468e-949f-49f6-ae38-71c269a8a8cc
Dongoran M. F., Setyawati H., Kristiyanto A., Raharjo H. P., Setiawan, C. Understanding significant experiences of adolescent athletes’ participation in competitive sports life: A systematic review. Frontiers in Sports and Active Living. 2025. № 7. P. 1-18. https://doi.org/10.3389/fspor.2025.1515200
Grauduszus M., Koch L., Wessely S., Joisten C. School-based promotion of physical literacy: a scoping review. Frontiers in Public Health. 2025. № 12. P. 1-20. https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1322075
Manescu D. C. Training and testing strategies in young athletes: A critical review across sports specialization pathways. Preprints. 2025. https://doi.org/10.20944/preprints202506.1785.v1
Mekkaoui L., Schnitzler C., Sidney M., Gandrieau J., Camporelli F., Potdevin, F. Building the foundation of aquatic literacy in 4–6 years-old children: A systematic review of good pedagogical practices for children and parents. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022. № 19(10). https://doi.org/10.3390/ijerph19106180
Mödinger M., Woll A., Wagner I. Video-based visual feedback to enhance motor learning in physical education–A systematic review. German Journal of Exercise and Sport Research. 2022. №52. Р. 447–460. https://doi.org/10.1007/s12662-021-00782-y
Moon J., Webster C. A., Stodden D. F., Bria A., Mulvey K. L., Beets M., Egan C. A., McIntosh L. I. F., Merica C. B., Russ, L. Systematic review and meta-analysis of physical activity interventions to increase elementary children’s motor competence: A comprehensive school physical activity program perspective. BMC Public Health. 2024. № 24. https://doi.org/10.1186/s12889-024-18145-1
Moschos G., Pollatou, E. The effect of a psychomotor intervention program in children 3–10 years of age: A systematic review. European Journal of Developmental Psychology. 2022. № 19(2). Р. 294–309. https://doi.org/10.1080/17432979.2022.2078406
Mullins M., Cronk E., Jayanthi N. Sport readiness and injury prevention in young athletes: Current recommendations on when to enter, compete and specialise in sport. In: Stafford, I. (Ed.). Routledge Handbook of Coaching Children in Sport. 2022. https://doi.org/10.4324/9781003199359-15
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ольга КВАЧ

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



