ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНІ ОСВІТНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ПІДГОТОВЦІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК СКЛАДОВА БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.44Ключові слова:
здоров’язбережувальні освітні технології, професійна підготовка, безпека життєдіяльності, вища освіта, освітнє середовищеАнотація
У статті розкрито концептуальні засади впровадження здоров’язбережувальних освітніх технологій у систему професійної підготовки здобувачів вищої освіти. Встановлено, що культура безпеки життєдіяльності є інтегративною складовою професійної культури фахівця, яка формується поступово та потребує цілеспрямованої педагогічної підтримки. З’ясовано, що ефективність реагування на ризики залежить від рівня сформованості відповідних компетентностей, критичного мислення та навичок саморегуляції. Наголошено на необхідності системного використання освітніх технологій, орієнтованих на гармонізацію фізичного, психічного та соціального здоров’я студентів. Підкреслено, що здоров’язбережувальні технології мають міждисциплінарний характер і включають медико-гігієнічні, психолого-педагогічні та соціально-адаптаційні компоненти. Визначено значущість застосування інтерактивних методів як інструментів зміцнення психоемоційного комфорту в академічному середовищі. Зауважено, що ефективність реалізації зазначених технологій значною мірою залежить від професійної підготовленості викладача та інституційної стратегії закладу вищої освіти. Підкреслено, що важливо впроваджувати індивідуалізовані освітні маршрути з урахуванням особистісних і професійних особливостей здобувачів. Наголошено на потребі постійного оновлення навчальних програм та модифікації методичних матеріалів відповідно до актуальних ризиків. Встановлено, що інтерактивні технології сприяють формуванню навичок толерантного спілкування, діалогічного мислення та самоусвідомлення. Розкрито специфіку здоров’язбережувальних технологій як засобів профілактики професійного вигорання й перевантаження студентів. З’ясовано, що рухова активність має виконувати компенсаторну та профілактичну функції у студентському середовищі. Констатовано наявність перешкод у реалізації здоров’язбережувальних технологій, серед яких когнітивне перевантаження, низька рухова активність та недотримання принципів здорового способу життя. Визначено необхідність впровадження системного моніторингу стану здоров’я студентів упродовж всього періоду навчання. Зауважено, що аксіологічна складова освітнього процесу формує мотивацію до збереження здоров’я як особистої та суспільної цінності. Наголошено, що створення стабільного здоров’язбережувального освітнього середовища є критично важливим для цілісного формування компетентностей з безпеки життєдіяльності.
Посилання
Romaniv, L. V., Pishak, O. V., & Boichuk, R. R. (2017). Kultura bezpeky, yak skladova bazovoi kultury osobystosti [Safety culture as a component of a person’s basic culture]. Molodyi vchenyi – Young Scientist, 3.1(43.1), 238-241. (in Ukrainian).
Kondratska, H. D. (2017). Zdorov’iazberezhuvalna skladova u formuvanni bezpeky zhyttiediialnosti [Health-preserving component in the formation of life safety]. Health, Sport, Rehabilitation, 3(2), 32-36. (in Ukrainian).
Pakhalchuk, N. O., Hryhorovych, O. P., & Holiuk, O. A. (2020). Vykorystannia zdorov’iazberezhuvalnoho potentsialu vyshchoi osvity [Using the health-preserving potential of higher education]. Naukovi zapysky VDPU imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Pedahohika i psykholohiia – Scientific Notes of M. Kotsiubynskyi VSPU. Series: Pedagogy and Psychology, 61, 56-61. (in Ukrainian).
Shapovalova, T. (2022). Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii v osvitnomu prostori [Health-preserving technologies in the educational space]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohika – Scientific Bulletin of Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy, 2(27), 121-127. (in Ukrainian).
Fedorchuk, V. V., & Fedorchuk, I. V. (2022). Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii u pidhotovtsi maibutnikh pedahohiv [Health-preserving technologies in the training of future teachers]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy – Modern Information Technologies and Innovative Teaching Methods in Specialist Training: Methodology, Theory, Experience, Problems, 63, 203-212. (in Ukrainian).
Udych, Z. V., Rusyn, L. P., Shaparenko, I. Ye., & Hryshchenko, S. V. (2022). Vykorystannia zdorov’iazberezhuvalnykh tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi zakladiv vyshchoi osvity [Using health-preserving technologies in the educational environment of higher education institutions]. Innovatsiina pedahohika – Innovative Pedagogy, 48(2), 174-177. (in Ukrainian).
Slukhenska, R. V., Ivanushko, Ya. H., Nazymok, Ye. V., & Muradkhanyan, I. S. (2023). Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii u sferi osvitnoi bazy vyshchoho navchalnoho zakladu [Health-preserving technologies in the educational base of a higher education institution]. Naukovyi chasopys NPU. Fizychna kultura i sport – Scientific Journal of NPU. Physical Culture and Sports, 5(164), 137-140. (in Ukrainian).
Marushkevych, A. (2023). Zdorov’iazberezhuvalni osvitni tekhnolohii v navchanni studentiv: neobkhidnist zabezpechennia [Health-preserving educational technologies in student training: the need for provision]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia: Pedahohika – Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Series: Pedagogy, 2(18), 43-46. (in Ukrainian).
Bielkova, T. O. (2023). Zdorov’iazberihaiuchi tekhnolohii v konteksti osvitnoho seredovyshcha [Health-preserving technologies in the context of the educational environment]. Health & Education, 4, 235-239. (in Ukrainian).
Pishak, O., Romaniv, L., & Hauriak, O. (2025). Vzaiemozviazok zdorov’iazberihaiuchykh ta pedahohichnykh tekhnolohii v protsesi pidhotovky fakhivtsiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Interaction of health-preserving and pedagogical technologies in the training of specialists in higher educational institutions]. Scientific Journal «Physical Culture and Sport: Scientific Perspective», 1, 229-234. (in Ukrainian).
Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi: kolektyvna monohrafiia [Health-preserving technologies in the educational environment: Collective monograph] (L. M. Rybalka, Ed.). (2019). Ternopil: Osadtsa V. M. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Андрій МОЦА

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



