РОЗВИТОК ФІЗКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ СТУДЕНТІВ ЗВО В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.1Ключові слова:
воєнний стан, дистанційне навчання, здоров’язбережувальні технології, фізкультурна компетенція, фізичне виховання, ХерсонщинаАнотація
У статті розглядається питання розвитку фізкультурної компетенції студентів закладів вищої освіти, що перебувають сьогодні в умовах дистанційного навчання, зокрема на Херсонщині, що є зоною активних бойових дій. Розглянуто низку актуальних питань, викликів та обмежень, пов’язаних з організацією фізичного виховання в онлайн-форматі в умовах воєнного стану. Автори дослідження репрезентують ефективні методичні підходи та інструменти, що сприяють збереженню та розвитку фізкультурної компетенції студентів у сучасних екстремальних умовах. Зазначено, що традиційна методологічна складова організації освітнього процесу та проведення занять із фізичного виховання стикається зі значними перешкодами в умовах воєнного стану на Херсонщині, що характеризується нестабільним інтернет-зв’язком, частими перебоями в електропостачанні, психологічним стресом та обмеженими можливостями для активної фізичної діяльності. Дослідження висвітлює психофізичні труднощі, з якими стикаються студенти, і підкреслює важливість адаптації занять і використання цифрових платформ, мобільних додатків і комунікаційної підтримки. Автори наголошують на необхідності створення освітнього та мотиваційного середовища, де фізична активність була би невід’ємною частиною повсякденного життя учасників освітнього процесу. У статті зауважено, що формат дистанційного навчання фактично унеможливлює заміну традиційних занять, а може ефективно доповнити їх у межах змішаного навчання, що сприятиме заохоченню здобувачів освіти до самостійного та вмотивованого навчання. У дослідженні підкреслено, що успішний розвиток фізкультурної компетенції залежить зокрема від педагогічної майстерності та цифрової компетентності викладачів, взаємодії учасників освітнього процесу в інтерактивному форматі, індивідуалізації завдань і наявності технічної та психоемоційної підтримки. Особливу увагу приділено пошуку інноваційних рішень, що мінімізують негативний вплив війни на фізичний розвиток і психічне здоров’я студентів, сприяючи формуванню їхньої життєстійкості. Запропоновано рекомендації щодо оптимізації онлайн-занять, інтеграції елементів гейміфікації та створення персоналізованих програм. Підкреслено роль викладачів у підтримці психологічної стійкості студентів та наданні їм практичних порад щодо збереження фізичної активності. Подальші дослідження можуть бути спрямовані на вивчення довгострокового впливу дистанційного фізичного виховання на рухову активність, фізичне здоров’я та психоемоційний стан студентів закладів вищої освіти.
Посилання
On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine for the Period up to 2021: Decree of the President of Ukraine from 25.06.2013 No. 344/2013. Legislation of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text (Accessed: June 8, 2025).
Korobov M. (2022). Realization of the competency potential of the educational field «Physical Culture» of the State Standard of Basic Secondary Education in the adaptation cycle (grades 5–6). Pedagogical Bulletin. Physical Culture. No. 1-2. P. 189–194.
Chyzyk Ye. S. (2024). Modern health-saving technologies in education and popularization of a healthy lifestyle. Actual Problems of Physical Development of Modern Youth during Martial Law: proceedings of the scientific and practical conference (Kryvyi Rih, November 28, 2024). Kryvyi Rih. P. 120-122.
Pereverzieva S., Alieksieiev O. (2024). Optimization of the educational process in physical education. Actual Problems of Physical Development of Modern Youth during Martial Law: proceedings of the scientific and practical conference (Kryvyi Rih, November 28, 2024). Kryvyi Rih. P. 31–33.
Bekh I. D. (2003). Personality Education: In 2 books. Book 1: Personality-Oriented Approach: Theory and Technology. Kyiv: Lybid. 280 p.
Hladoshchuk O. H. (2017). Formation of physical culture and health competence of students of higher technical educational institutions. Scientific Journal of Mykhailo Drahomanov Ukrainian State University. Series 15: Scientific and Pedagogical Problems of Physical Culture (Physical Culture and Sports). Issue 3K(84). P. 88-92.
Nesterenko O. M., Shpitun I. I., Babych T. M. (2024). Innovative approaches to teaching physical culture in higher education institutions: improving the effectiveness of teaching and development of students' physical qualities. Academic Visions. No. 35. URL: file:///C:/Users/User/Downloads/document%20(4).pdf (Accessed: June 11, 2025).
Zemlianska O. V., Tretiakova L. D., Prakhovnik N. A., Semenenko R. Y. (2020). Influence of distance learning on mental and physical health of students. Energy Saving and Industrial Safety: Challenges and Prospects: scientific and technical collection: proceedings of the III International Scientific and Practical Conference (June 2-3, 2020, Kyiv). Kyiv: Osnova. P. 280-286.
Khotienko S. V., Tatarchenko L. I., Didkovskyi O. P. (2022). Implementation of innovative technologies in the modern system of physical education of students of higher education institutions. Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University. Series 15: Scientific and Pedagogical Problems of Physical Culture (Physical Culture and Sports): a collection of scientific papers / edited by O. V. Tymoshenko. Kyiv: Publishing House of Drahomanov National Pedagogical University. Issue 3K (147). P. 449-453.
Boreiko N. Yu., Azarenkova L. L., Berestova O. Yu. (2021). Organization of distance learning of students in physical education in a pandemic: practical experience. Health of the Nation and Improvement of Physical Culture and Sports Education: materials of the 2nd International scientific and practical conference (April 22-23, 2021, Kharkiv). Kharkiv: NTU "KhPI". P. 16-20.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Володимир СУШКО, Ірина СМИРНОВА

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



