ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В СПОРТИВНИХ ІГРАХ (НА ПРИКЛАДІ НАСТІЛЬНОГО ТЕНІСУ)
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.32Ключові слова:
фізична культура і спорт, штучний інтелект, спортивні ігри, настільний теніс, прикладний вид спорту, навчально-тренувальний процес, спортсмени різних вікових груп, рівень кваліфікації, когнітивні функції, симуляційний тренажер, цифрові технології, спортивна аналітикаАнотація
У сучасному світі спортивні ігри взагалі і настільний теніс зокрема перестають бути виключно засобом фізичного виховання, соматичного розвитку, виховання прикладних якостей і особистісних властивостей та зміцнення здоров’я й перетворюються на поле інтелектуальної діяльності для впровадження інноваційних технологій. Одним із найперспективніших напрямів інновацій є використання штучного інтелекту у спортивній та педагогічній діяльності тренерів, викладачів та їхніх вихованців. Штучний інтелект дедалі активніше інтегрується в процеси планування навчально-тренувальних занять, аналізу техніко-тактичних і стратегічних дій, оцінювання фізичних та розумових можливостей спортсменів та розробки індивідуальних програм їхньої спортивної підготовки. Особливо ефективним є застосування штучного інтелекту в ігрових та прикладних видах спорту, які потребують високого рівня координаційних здібностей, швидкого прийняття рішень і гнучкого тактичного та оперативного мислення, як-от у такому виді спортивних ігор, як у настільному тенісі.
Сучасні інноваційні технології дозволяють створювати цифрові симуляції, використовувати відеоаналітику для глибокого аналізу та розбору спортивних ігор, розпізнавати помилки в техніці виконання рухів та прогнозувати поведінку суперників під час гри. Також штучний інтелект активно використовується у створенні віртуальних тренерів і адаптивних тренажерів, що сприяє підвищенню якості підготовки спортсменів до відповідальних змагань незалежно від їхнього рівня кваліфікації. У науковій статті детально проаналізовано сучасні підходи до інтеграції штучного інтелекту у спортивні ігри на прикладі настільного тенісу, визначено переваги та потенційні ризики використання цих інноваційних технологій, а також окреслено перспективи подальших досліджень у цьому та інших суміжних напрямах.
Посилання
Baranovsky, V. A., & Kovalchuk, O. V. (2020). Shtuchnyi intelekt u sportyvnii analitytsi: perspektyvy ta vyklyky [Artificial Intelligence in Sports Analytics: Prospects and Challenges]. Scientific Bulletin of the National University of Physical Education and Sports of Ukraine, (2), 45–52. [In Ukrainian].
Hryhorenko, T. M. (2021). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii u pidhotovtsi sportsmeniv z nastilnoho tenisu [The use of digital technologies in the training of table tennis athletes]. Physical Culture, Sports and Health of the Nation, (9), 112–117. [In Ukrainian].
Danylyuk, I. P. (2019). Innovatsiini pidkhody do trenuvalnoho protsesu v nastilnomu tenisi [Innovative approaches to the training process in table tennis]. Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports, (12), 23–28. [In Ukrainian].
Koval, S. O. (2022). Mozhlyvosti zastosuvannia shtuchnoho intelektu v sportyvnykh ihrakh [Possibilities of applying artificial intelligence in sports games]. Theory and methodology of physical education and sports, (1), 67–72. [In Ukrainian].
Melnyk, R. V. (2020). Analiz efektyvnosti vykorystannia trenazheriv z elementamy shtuchnoho intelektu v nastilnomu tenisi [Analysis of the effectiveness of using simulators with elements of artificial intelligence in table tennis]. Sports Science and Human Health, (4), 89–94. [In Ukrainian].
Petrenko, L. I. (2021). Tsyfrovi tekhnolohii v systemi pidhotovky sportsmeniv: dosvid ta perspektyvy [Digital technologies in the system of training athletes: experience and prospects]. Physical education, sports and health culture in modern society, (3), 101–106. [In Ukrainian].
Sydorenko, N. V. (2018). Vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii u trenuvalnomu protsesi sportsmeniv z nastilnoho tenisu [The use of information technologies in the training process of table tennis athletes]. Young Scientist, (10), 58–62. [In Ukrainian].
Tkachenko, O. M. (2019). Innovatsiini metody pidhotovky sportsmeniv z vykorystanniam shtuchnoho intelektu [Innovative methods of training athletes using artificial intelligence]. Physical culture and sport in modern society , (2), 75–80. [In Ukrainian].
Shevchenko, A. P. (2020). Perspektyvy vprovadzhennia shtuchnoho intelektu v sportyvnu praktyku [Prospects for the introduction of artificial intelligence into sports practice]. Scientific notes of the M. P. Dragomanov University. Series 15: Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports), (3), 120–125. [In Ukrainian].
Yakovenko, I. V. (2021). Rol tsyfrovykh tekhnolohii u rozvytku nastilnoho tenisu v Ukraini [The role of digital technologies in the development of table tennis in Ukraine]. Physical Culture, Sports and Health of the Nation, (10), 134–139. [In Ukrainian].
Chen, Y., & Zhang, H. (2020). Application of Artificial Intelligence in Sports Training: A Case Study of Table Tennis. International Journal of Sports Science and Coaching, 15(3), 345–352.
Deng, Y., & Li, X. (2019). Smart Training Systems in Table Tennis: Integrating AI for Performance Enhancement. Journal of Sports Engineering and Technology, 233(2), 89–97.
Feng, J., & Wang, L. (2021). AI-Based Tactical Analysis in Table Tennis Matches. International Journal of Computer Science in Sport, 20(1), 55–63.
Gupta, R., & Sharma, P. (2020). The Role of Artificial Intelligence in Modern Sports Coaching. International Journal of Sports Science, 10(2), 45–50.
Huang, Z., & Liu, Y. (2018). Development of an Intelligent Table Tennis Training Robot. IEEE Transactions on Human-Machine Systems, 48(6), 567–574.
Kim, S., & Park, J. (2019). AI-Powered Performance Analysis in Racket Sports. Sports Technology, 12(4), 200–207.
Li, M., & Zhao, Q. (2021). Enhancing Athlete Performance through AI-Based Feedback Systems. Journal of Sports Analytics, 7(3), 150–158.
Smith, J., & Thompson, L. (2020). Artificial Intelligence in Sports: Current Applications and Future Directions. Sports Medicine, 50(8), 1425–1432.
Wang, Y., & Chen, L. (2019). Real-Time Motion Analysis in Table Tennis Using AI Techniques. Computer Methods in Biomechanics and Biomedical Engineering, 22(5), 467–474.
Zhou, X., & Sun, H. (2020). Integrating Machine Learning in Sports Strategy Development. Journal of Sports Sciences, 38(10), 1123–1130.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олександр БРОЯКОВСЬКИЙ, Олександр АЛЄКСЄЄВ, Анатолій РЕБРИНА

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



