ВПЛИВ ПРОГРАМИ ЗАНЯТЬ ЗІ СПРЯМОВАНИМ ВИКОРИСТАННЯМ ГРУПОВИХ ВЗАЄМОДІЙ НА ПОКАЗНИКИ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ФУТБОЛІСТІВ ВІКОМ 6–7 РОКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.26

Ключові слова:

тестування, зміст, спрямованість, зміни, порівняння, система тренувань, етап початкової підготовки

Анотація

Спортивна підготовка юних футболістів потребує комплексного підходу, що включає паралельний розвиток різних сторін підготовленості. Мета: з’ясувати ефективність програми занять зі спрямованим використанням групових взаємодій та паралельним впливом на фізичну та технічну підготовку футболістів віком 6–7 років за показниками їхньої фізичної підготовленості. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури, абстрагування, історичний метод, порівняння, педагогічне тестування, методи математичної статистики. Тривалість педагогічного експерименту становила один навчальний рік для ДЮСШ (з вересня 2024 по травень 2025 р). Експериментальним чинником було акцентоване застосування групових взаємодій зі спрямованістю на паралельний вплив на фізичну та технічну підготовленість спортсменів. До участі в ньому було залучено 73 спортсмени на етапі початкової підготовки (n=34 – контрольна та n=39 – експериментальна група, вік 6–7 років, м. Івано-Франківськ). Результати. На підставі вивчення даних фізичної підготовленості та їх динаміки упродовж педагогічного експерименту ми встановили, що використаний авторський методичний підхід до спрямованого застосування групових взаємодій з паралельним впливом на фізичну та технічну підготовленість футболістів-початківців віком 6–7 років засвідчив більш різнобічну фізичну підготовку спортсменів. Це проявлялося у покращенні результатів за більшою кількістю тестів (р≤0,05), в більшості випадків вищих статистично вірогідних значень підвищення результатів тестів (р≤0,05) та впливові на не лише провідні для футболістів фізичні якості (швидкісно-силові), але й на координаційні та спеціальну витривалість спортсменів в порівнянні з даними футболістів-початківців контрольної групи. Висновки. Авторський зміст навчально-тренувального процесу футболістів віком 6–7 років, що пов'язаний із застосуванням групових взаємодій зі спрямованістю на паралельний вплив на фізичну та технічну підготовленість довів більшу ефективність внаслідок різноманітного та акцентованого впливу на рівень підготовленості спортсменів.

Посилання

Dulibskyi, A. (2020). Osoblyvosti sportyvnoho vidboru na etapi pochatkovoi pidhotovky i spetsializovanoho navchannia hri v futbol [Features of sports selection at the initial training stage and specialized football training]. Fizychna kultura, sport ta zdorovia natsii, 9(28), 168–177.

Karpa, I., Sukhnatskyi, M., Lobasiuk, V., & Gurskyi, A. (2024). Metodyka navchannia tekhnichnykh pryiomiv yunykh futbolistiv na etapi poperednoi bazovoi pidhotovky [Methodology for teaching technical techniques to young football players at the preliminary basic training stage]. Naukovyi chasopys Ukrainoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova, 15(3(175)), 108–113. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.3(175).19

Avramenko, V. H., Honcharenko, V. I., Dzhus, O. M., Kostiukevych, V. M., & Nikolenko, V. V. (2003). Futbol: Navchalna programa dlia DYuSSh, SDYuShOR, SHVSM [Football: Educational program for youth sports schools]. Kyiv.

Bulich, O., & Naumchuk, V. (2022). Pedahohichni umovy formuvannia tekhniko-taktychnykh dii yunykh futbolistiv na etapi pochatkovoi pidhotovky [Pedagogical conditions for the formation of technical-tactical actions of young football players at the initial training stage]. Suchasni tendentsii rozvytku fizychnoi kultury, sportu, fizychnoi terapii ta erhoterapii, 7–8.

Kuzmenko, S., & Skrypka, I. (2023). Istorychnyi aspekt pidhotovky futbolistiv hrup pochatkovoi pidhotovky [Historical aspect of football players' preparation in initial training groups]. Olimpiiskyi ta paralimpiiskyi sport, (3), 23–26. https://doi.org/10.32782/olimpspu/2023.3.5

Hordiienko, P. Yu. (2019). Sportyvno-tekhnichna pidhotovka yunykh futbolistiv [Sports-technical preparation of young football players]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka: Pedahohichni nauky, 4(327), 156–165.

Nikolаenko, V. (2014). Orhanizatsiino-metodychni pidkhody do pobudovy navchalno-trenuvalnoho protsesu na etapi pochatkovoi pidhotovky futbolistiv: porivnialnyi analiz [Organizational and methodological approaches to the construction of the training process at the initial training stage for football players: A comparative analysis]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi, 1(25), 76–80.

Okliievych, N. O., Yatsiv, Ya. M., Pityn, M. P., & Dedyshyn, I. M. (2024). Naukovе obgruntuvannia komponentiv systemy pidhotovky kvalifikovanykh futbolistiv riznykh vikovykh hrup: teoretychnyi analiz [Scientific justification of the components of the training system for qualified football players of different age groups: A theoretical analysis]. OLYMPICUS, (3), 101–111. https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-3.14

Nakonechnyi, R., & Khimenes, Kh. (2023). Porivnialna kharakterystyka pidkhodiv do pidhotovky futbolistiv na etapi poperednoi bazovoi pidhotovky v futbolnykh orhanizatsiiakh Lvova [Comparative characteristics of approaches to training football players at the preliminary basic training stage in Lviv football organizations]. Sportyvni ihry, 4(30), 24–35. https://doi.org/10.15391/si.2023-4.03

Lubashev, I., & Chkhailo, M. (2021). Tekhnichna pidhotovka futbolistiv 8–9 rokiv [Technical training of football players aged 8–9 years]. Aktualni pytannia pidhotovky sportsmenu v olimpiiskykh i neolimpiiskykh vydakh sportu, 97–102.

Nakonechnyi, R., Khimenes, Kh., Antonov, S., Pityn, M., Zadorozhna, O., & Karpa, I. (2023). Effectiveness of interactive tasks in tactical training of 11–12-year-old football players. Journal of Physical Education and Sport, 23(8), 2220–2229. https://doi.org/10.7752/jpes.2023.08254

Shevchenko, A. Yu., & Boichenko, S. V. (2014). Struktura i zmist protsesu pidhotovky yunykh futbolistiv na etapi pochatkovoi pidhotovky [Structure and content of the training process of young football players at the initial training stage]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 15: Naukovopedahohichni problemy fizychnoi kultury, 6(49), 146–155.

Yavorska, T. Ye., Denysovets, D. A., & Filina, V. A. (2018). Metodyka rozvytku koordynatsiinykh zdibnostei yunykh futbolistiv na pochatkovomu etapi trenuvannia [Methodology for developing coordination abilities of young football players at the initial stage of training]. Sportyvna nauka, 116–123.

Pityn, M., & Artim’iuk, N. (2011). Tekhnichna pidhotovlenist futbolistiv na etapi pochatkovoi pidhotovky [Technical readiness of football players at the initial training stage]. Fizychna aktyvnist, zdorovia i sport, 1(3), 33–40.

Radchenko, O. V., Chyzh, A. G., & Konstankevych, V. P. (2022). Pokaznyky tekhnichnoi pidhotovlenosti futbolistiv na etapi pochatkovoi pidhotovky [Indicators of technical readiness of football players at the initial training stage]. Sportyvni ihry, 1(23), 43–55. https://doi.org/10.15391/si.2022-1.05

##submission.downloads##

Опубліковано

26.06.2025

Як цитувати

ОКЛІЄВИЧ, Н., ПІТИН, М., ЯЦІВ, Я., & ГНАТЧУК , Я. . (2025). ВПЛИВ ПРОГРАМИ ЗАНЯТЬ ЗІ СПРЯМОВАНИМ ВИКОРИСТАННЯМ ГРУПОВИХ ВЗАЄМОДІЙ НА ПОКАЗНИКИ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ФУТБОЛІСТІВ ВІКОМ 6–7 РОКІВ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (2), 201–208. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.26