ПОТЕНЦІАЛ ЗАСОБІВ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ І СПОРТУ ДЛЯ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ТА ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.16Ключові слова:
булінг, фізичне виховання, спорт, профілактика насильства, педагогічна взаємодія, шкільне середовище, здоровий спосіб життяАнотація
У статті розкривається потенціал фізичного виховання та спорту як інструментів профілактики та протидії булінгу в закладах загальної середньої освіти. Зазначено, що фізична активність і спортивні заняття сприяють формуванню здорового способу життя, соціалізації дітей, розвитку навичок співпраці, емпатії та взаємоповаги. Особлива увага приділяється концепції «Спорт заради розвитку», яка поєднує фізичну підготовку з вихованням життєвих навичок і формуванням безпечного освітнього середовища. У статті наведено приклади міжнародного досвіду, зокрема програм ЮНІСЕФ, а також наголошено на необхідності підготовки вчителів фізкультури до виявлення та попередження насильства. Водночас окреслено ризики, пов’язані з булінгом у спортивному середовищі. Автори підкреслюють потребу в оновленні змісту фізичного виховання відповідно до демократичних цінностей, партнерського підходу та гуманістичної педагогіки з метою створення здорового і безпечного простору для розвитку дитини.
Посилання
Alekseenko, H., & Koval, H. (2016). Suchasni pidkhody do vyznachennia ta klasyfikatsii bulinhu v shkilʹnykh pidlitkovykh kolektyvakh [Modern approaches to defining and classifying bullying in school adolescent groups]. Naukovi pratsi Chornomorsʹkoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu "Kyievo-Mohyliansʹka akademiia" – Scientific Works of Petro Mohyla Black Sea State University Complex "Kyiv-Mohyla Academy", 269(257), 7–11 [in Ukrainian].
Barlit, O. (2015). Shkilʹnyi bullinh v suchasnomu osvitnʹomu seredovyshchi [School bullying in the modern educational environment]. Naukovi zapysky Berdiansʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky – Scientific Notes of Berdyansk State Pedagogical University. Pedagogical Sciences, (1), 6–10 [in Ukrainian].
Boichuk, P., Kozihoha, M., & Romaniuk, A. (2021). Bulinh yak sotsialʹno-psykholohichne yavyshche u suchasnomu osvitnʹomu prostori [Bullying as a socio-psychological phenomenon in the modern educational space]. Akademichni studii. Seriia "Pedahohika" – Academic Studies. Series "Pedagogy", (3, ch. 2), 10–16. URL: https://spppc.com.ua/index.php/journal/article/view/957/943 [in Ukrainian].
Denysovets, T., Denysovets, I., Khomenko, P., & Khlibkevych, S. (2022). Profiklatyka bulinhu v navchalʹnomu seredovyshchi zasobamy fizychnoi kulʹtury ta sportu [Bullying prevention in the educational environment through physical education and sports]. Naukovyi chasopys Ukrainsʹkoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova – Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M.P. Dragomanov., (11(157)), 15–18. URL: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.11(157).03 [in Ukrainian].
Derevianko, V., Pohontseva, O., & Zakharchuk, I. (2017). Sport proty bulinhu: Navchalʹna prohrama fakultatyvu, kursu za vyborom: metodychne vydannia [Sport against bullying: An elective course curriculum and methodological guide]. Kyiv: Vydavnytstvo "Feniks". URL: https://www.unicef.org/ukraine/en/media/646/file/Sport%20against%20bullying.pdf [in Ukrainian].
Kuleshova, O. V., & Mikheeva, L. V. (2019). Bulinh v osvitnʹomu seredovyshchi: analiz, shliakhy podolannia [Bullying in the educational environment: Analysis and ways to overcome]. Naukovyi visnyk Khersonsʹkoho derzhavnoho universytetu. Seriia "Psykholohichni nauky" – Scientific Bulletin of Kherson State University. Series "Psychological Sciences", (1), 154–158. URL: https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/25 [in Ukrainian].
Polianychko, A. (2014). Chynnyky determinii nasylʹnytsʹkoi povedinky v uchnivsʹkomu seredovyshchi [Determinants of violent behavior in the school environment]. In O. Kikiniezhdi (Ed.), Dytynstvo bez nasylia: suspilʹstvo, shkola i simʹia na zakhysti prav ditei: zbirnyk materialiv mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Childhood without violence: Society, school and family protecting children’s rights (pp. 232–234). Ternopil: Stereоart [in Ukrainian].
Prystynskyi, V. M., Prystynska, T. M., Frolova, O. O., & Yarkho, I. S. (2019). Pidhotovka pedahoha do realizatsii profesiinykh funktsii shchodo zabezpechennia zdorovoho sposobu zhyttia [Teacher training for implementing professional functions related to a healthy lifestyle]. Molodyi vchenyi – Young Scientist, (2(66)), 349–353.
Holotsvan, O. A., Zymivets, N. V., Sakovych, O. T., & Yushchyshyn, S. Yu. (2017). Sport zarady rozvytku: metodychnyi posibnyk z pidhotovky instruktoriv prohramy [Sport for development: Instructor training manual] (N. Zymivets, Ed.). Kyiv: Vydavnytstvo "Feniks" [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олександр ФІЛІПЕНКО

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



