СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ У СПОРТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.34

Ключові слова:

фізична підготовка дітей і підлітків, дослідження, спорт

Анотація

Актуальність теми обумовлена потребою удосконалення навчально-тренувального процесу з метою запобігання перевантаженням, травматизму та формування стійкої мотивації до занять спортом. Серед сучасних підходів особливої уваги потребує аналіз фізичної підготовки дітей і підлітків з урахуванням сенситивних періодів, що є ключовим для ефективного та безпечного формування рухових навичок і розвитку фізичних якостей у різному віці. Метою статті є дослідження та обговорення сучасних підходів до фізичної підготовки дітей і підлітків у спорті. Аналіз позитивних практик щодо сучасних підходів до фізичної підготовки дітей і підлітків у спорті підтверджує необхідність комплексного, інтегрованого та адаптивного підходу до розвитку дитячо-юнацького спорту, в якому ключовими чинниками є міждисциплінарність підготовки кадрів, соціальна взаємодія, індивідуалізація тренувального процесу та впровадження сучасних методик оцінювання і розвитку фізичних якостей.

Загалом, сучасні наукові підходи до фізичної підготовки дітей і підлітків засвідчують, що найвищу ефективність мають саме ті програми, які комплексно враховують вік, стать, стан здоров’я, рівень підготовленості, інтереси дитини та впроваджують інтеграцію традиційних і новітніх методик, включно з біомеханічним аналізом, функціональним моніторингом та самоконтролем.

Таким чином, систематизація результатів досліджень дозволяє стверджувати, що майбутнє фізичної підготовки дітей і підлітків має ґрунтуватися на принципах індивідуалізації, наукової обґрунтованості, інноваційності та безперервного вдосконалення професійної компетентності фахівців у галузі фізичної культури і спорту. Фізичну підготовку дітей і підлітків потрібно планувати з урахуванням сенситивних періодів, щоб максимізувати ефективність і уникнути перевантаження. Такий підхід дозволяє не лише краще розвивати фізичні якості, а й формує позитивне ставлення до фізичної активності на все життя.

У сучасних умовах зниження фізичної активності дітей та підлітків зумовлює необхідність удосконалення підходів до їхньої фізичної підготовки. Особливої уваги потребує врахування вікових та індивідуальних особливостей, сенситивних періодів розвитку, а також інтеграція інноваційних методик тренувань. У фізичній підготовці молоді важливе місце посідає комплексний підхід, що поєднує фізкультурні, оздоровчі, виховні та спортивні аспекти. Особливу роль відіграє професійна компетентність тренера, яка включає педагогічні, психологічні, медико-біологічні та інноваційні знання. Індивідуалізовані програми підготовки є головним фактором до ефективності. Вони мають враховувати рівень фізичної підготовленості, психоемоційний стан, фізіологічні характеристики та спортивний досвід кожної дитини. Тестування і спостереження за фізичним станом юних спортсменів повинні здійснюватися системно та комплексно. Це дозволяє об’єктивно оцінювати досягнення та планувати навантаження відповідно до можливостей спортсменів. Інтеграція сучасних засобів – зокрема, біомеханічного аналізу, технологій самоконтролю, цифрового моніторингу – є важливим чинником підвищення ефективності навчально-тренувального процесу. Потребує подальшого розвитку система відбору та навчання в дитячо-юнацькому спорті, зокрема з урахуванням специфіки виду спорту. Проведений аналітичний аналіз доводить необхідність комплексного підходу до фізичної підготовки дітей і підлітків у спорті шляхом науково обґрунтованих, адаптивних і технологічних підходів, що забезпечують як ефективність тренувального процесу, так і збереження здоров’я молодого покоління.

Посилання

Pavliuk Ye., Tostanovskyi Ya., Kydanchuk M., & Siryi V. (2024). Suchasni vymohy do trenera-vykladacha v dytiachomu ta yunatskomu sporti. Physical culture and sport: scientific perspective, (4), 207–214. Https://doi.org/10.31891/pcs.2024.4.29

Pavliuk O., Pavliuk Ye., Reshitnyk O., & Oliinyk K. (2024). Sotsialno-pedahohichni kharakterystyky treneriv, batkiv ta sportsmeniv u dytiachomu ta yunatskomu sporti. Physical culture and sport: scientific perspective, (3), 136–141. Https://doi.org/10.31891/pcs.2024.3.22

Mytchyk O. (2023). Osoblyvosti rozvytku dytiacho-yunatskoho sportu. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 15, (7(167), 132-134. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.7(167).27

Bodnar I., Bielikova N., Domina Zh., Indyka S., Moskalenko N., Ohnystyi A., Petrytsa P., & Pavlova, Yu. (2025). Vid systemy testuvannia do systemy sposterezhennia za rivnem fizychnoi pidhotovlenosti: zavdannia ta funktsii otsiniuvannia fizychnoi pidhotovlenosti ditei ta molodi na natsionalnomu rivni. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 15, (1(186), 24-29. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.01(186).04

Dumith SD, Van Dusen D, Kohl HW. (2012). Physical fitness measures among children and adolescents: are they all necessary? J Sports Med Phys Fitness.; 52(2):181-189.

Rebryna A., Kolomoiets H., & Derevianko V. (2024). Formuvannia zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti u ditei ta uchnivskoi molodi zasobamy viiskovo-sportyvnykh ihor. Physical culture and sport: scientific perspective, (3), 7–12. Https://doi.org/10.31891/pcs.2024.3.1

Danyshchuk S., Yatsiv Ya., Hnatchuk Ya., & Danyshchuk A. (2024). Zahalna fizychna pidhotovlenist yunykh sportsmeniv u taekvon-do itf. Physical culture and sport: scientific perspective, 2(1), 144–152. Https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.62

Arkhypov O. (2024). Ozdorovchii bih yak zasib zaniat z rozvytku sylovoi vyttryvalosti dlia ditei ta pidlitkiv. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 15, (9(182), 9-13. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.9(182).011

Okliievych N., & Hnatchuk Ya. (2025). Fizychna i tekhnichna pidhotovlenist futbolistiv pershoho roku navchannia na etapi pochatkovoi pidhotovky. Physical culture and sport: scientific perspective, 2(1), 29–35. Https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).66

Malanii Yu., & Pityn M. (2025). Pokaznyky koordynatsiinoi pidhotovlenosti himnastiv pershoho roku navchannia na etapi pochatkovoi pidhotovky. Physical culture and sport: scientific perspective, 2(1), 283–289. Https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).102

Apanasenko A., & Tyshchenko V. (2025). Analiz vykhidnykh pokaznykiv fizychnoi pidhotovlenosti handbolistiv na etapi poperednoi bazovoi pidhotovky yak osnova eksperymentalnoho doslidzhennia. Physical culture and sport: scientific perspective, 2(1), 65–73. Https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).71

Bazylchuk V., Bazylchuk O., & Kivernyk O. (2025). Systema otsiniuvannia rivnia fizychnoi pidhotovlenosti u handboli. Physical culture and sport: scientific perspective, 2(1), 153–157. Https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).83

##submission.downloads##

Опубліковано

26.06.2025

Як цитувати

ПАВЛЮК, Є., ФЕРЕНЧУК, Б., & МЕЛЬНИК, М. (2025). СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ У СПОРТІ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (2), 267–273. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.34