МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ-СТОМАТОЛОГІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2023.1.8Ключові слова:
професійна компетентність, підготовка лікарів-стоматологів, методологічний підхід, системний підхід, особистісно-орієнтований підхід, формування, діяльнісний підхід, інтегративний підхід, компетентнісний підхідАнотація
У роботі розглядаються питання формування професійної компетентності майбутніх лікарів-стоматологів у контексті підготовки до професійної діяльності з акцентом на теоретико-методологічну основу, яка виражається в специфічних методологічних підходах. Кожен з підходів (системний, діяльнісний, особистісно-орієнтований, інтегративний, компетентнісний) дозволяє розглянути процес формування професійної компетентності майбутніх лікарів-стоматологів з різних позицій.
Зважаючи на постійні виклики у різних сферах життя нашої держави та враховуючи воєнний стан, ринок праці вимагає підготовки майбутніх фахівців, які би мали високий рівень знань та практичних навичок, могли приймати швидкі, чіткі та не завжди стандартні рішення у різних життєвих ситуаціях, нести відповідальність за них у своїй професійній діяльності. На основі огляду наукових джерел розглянуто різні підходи щодо визначення понять «професійна компетентність». Визначено теоретичні та практичні аспекти проблеми.
Якість надання стоматологічної допомоги населенню безпосередньо пов'язано зі створенням умов для професійного розвитку, що у свою чергу можна досягти гарантуючи гідний рівень підготовки на сучасному етапі розвитку освітніх технологій. Ознакою сучасного лікаря-стоматолога є вміння працювати в команді, володіти знаннями з психології людини, бути юридично обізнаним використовуючи у практиці знання з медичного права. Важливими компетентностями, якими повинен оперувати мубйтній лікар-стоматолог є знання та вільне володіння іноземними мовами для можливостей самоосвіти через відвідування іноземних освітніх заходів, опрацювання наукових джерел виданих не українською мовою. Розвиток інформатизації широко охопив й галузь стоматології, постійна поява нових девайсів та оновлення програмного забезпечення до них зобовʼязує орієнтуватися та вільно володіти навичками роботи з ними. Також важливо у майбутнього стоматологічного фахівця сформувати уміння приймати рішення на основі принципу доказової медицини.
Забезпечення таких умов є кроком на шляху якісного формування професійної компетентності майбутніх лікарів-стоматологів у контексті підготовки до професійної діяльності.
Посилання
Borisyuk A. S. Psychological peculiarities of the formation of professional qualities of the future medical psychologist: dissertation. ... candidate psychol. Sciences: 19.00.07 / Prykarpattia. University named after V. Stefanyka. Ivano-Frankivsk, 2004. 229 p.
Buhalska S. E. Development of pedagogical competence of teachers in the system of methodical work of the medical college: dissertation. ... candidate ped. Sciences: 13.00.04. Kyiv, 2013. 311 p.
Humenyuk O. M. Organizational and pedagogical conditions of professional training of junior dental specialists: dissertation. ... candidate ped. Sciences: 13.00.04. Kyiv, 2004. 259 p.
Zyazyun I. Pedagogical research in the context of a holistic approach / I. Zyazyun // Comparative professional pedagogy. – 2011. – No. 1. – 19–30.
Lytvyn T. Competency approach in the higher education system of Ukraine: analysis of basic concepts / T. Lytvyn // Pedagogy and psychology of professional education. – 2012. – No. 2. – P.9–14.
Mruga M. R. Definition of the concept of professional competence. Scientific Bulletin of Mykolaiv State University. Ser.: Pedagogical sciences: coll. of science pr.: in 2 vols. Mykolaiv: Moscow State University, 2005. Issue 10. Vol. 2. P. 89–93.
Slepkan Z.I. Scientific principles of the pedagogical process in higher education / Z.I. Slepkan. - K.: Higher School, 2005. - 239p.
Stuchynska N. V. Integration of fundamental and professional training of future doctors in the process of studying physical and mathematical disciplines: thesis. ... Dr. Ped. Sciences: 13.00.02. Kyiv, 2008. 483 p.
Suprun L.M. Psychological analysis of nurses' readiness for professional activity: autoref. thesis ... candidate psychol. Science Kyiv, 2004. 18 p.
Shabanova Yu.O. A systematic approach in higher education: a textbook for master's students / Yu.O.Shabanova. - D.: NGU, 2014. - 120 p.
Yagupov V.V. Pedagogy: Study guide / V.V. Yagupov. - K.: Lybid, 2003. - 560 p.