ФОРМУВАННЯ ВАЛЕОЛОГІЧНИХ ЗНАНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБОМ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).17Ключові слова:
валеологічна освіта, фізичне виховання, здоров’язбережувальна компетентність, валеологічні знання, здоровий спосіб життя, молодші школяріАнотація
У статті розкрито теоретико-методичні засади формування валеологічних знань молодших школярів засобами фізичного виховання. Акцентовано увагу на значенні валеологічної освіти для розвитку свідомого ставлення до здоров’я, формування здоров’язбережувальних компетентностей, фізичної активності та усвідомлення учнями основ здорового способу життя.
Здійснено аналіз організаційних форм фізичного виховання з метою формування валеологічних знань у молодших школярів, зокрема уроків фізичної культури, фізкультурно-оздоровчих заходів у режимі навчального дня. Описано методи і засоби такої діяльності, що сприяють інтеграції валеологічних знань у рухову активність дітей. Особливу увагу приділено використанню здоров’язбережувальних технологій, рухливих ігор, фізичних вправ, загартування, дихальної гімнастики та інших засобів, які сприяють формуванню у дітей практичних навичок підтримки здоров’я. Визначено ефективні педагогічні підходи до формування валеологічної компетентності, зокрема діяльнісний, компетентнісний та інтегративний підходи, які забезпечують поєднання теоретичних знань із практичною діяльністю, сприяють розвитку рефлексії та усвідомленого ставлення до власного здоров’я. Підкреслено, що системне впровадження валеологічного компонента у фізичне виховання створює оптимальні умови для формування у молодших школярів мотивації до здорового способу життя.
Окреслено перспективи подальших досліджень у напрямку вдосконалення методики валеологічного навчання, що сприятиме підвищенню ефективності фізичного виховання та інтеграції валеологічних знань у зміст початкової освіти.
Посилання
Vaskov, Y. V. (2016). Innovative approaches to the organization of physical education of students in general educational institutions. Theory and Methods of Physical Education, 4, 5-12.
Heta, A. V. (2016). Metodyka navchannia osnov zdorov’ia ta zdorovoho sposobu zhyttia: metodychni rekomendatsii dlia samostiinoi roboty studentiv [Methodology of Teaching Health Basics and a Healthy Lifestyle: Methodological Recommendations for Students' Independent Work]. Poltava: Poltavskyi instytut ekonomiky i prava.
Dmytruk, V. (2012). Rol fizychnoi kultury u formuvanni valeolohichnykh znan uchniv molodshoho shkilnoho viku [The Role of Physical Education in the Formation of Valeological Knowledge in Primary School Students]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi, (2)18, 167-171.
Ivashchuk, L. Yu. (2017). Suchasni kontseptualni chynnyky intehralnoi kharakterystyky zdorovia osobystosti i suspilstva [Modern Conceptual Factors of the Integral Characteristics of Individual and Societal Health]. In Y. D. Boychuk (Ed.), Zahalna teoriia zdorovia i zdorovozberezhennia [General Theory of Health and Health Preservation] (pp. 33–40). Kharkiv: Roshko S. G.
Kaftanova, T. V., & Liashko, Yu. S. (2013). Suchasni problemy formuvannia valeolohichnykh znan u shkoliariv molodshykh klasiv v systemi fizychnoho vykhovannia [Modern Problems of Forming Valeological Knowledge in Primary School Students within the Physical Education System]. Valeolohichna osvita v navchalnykh zakladakh Ukrainy: stan, napriamky y perspektyvni rozvytku, (19), 248-253.
Sulyma, A. S. (2019). Metodyka navchannia osnov zdorov’ia, valeolohii ta provedenniia vykhovnoi roboty z formuvannia motyvatsii do zdorovoho sposobu zhyttia: terminolohichnyi slovnyk dlia pidhotovky studentiv do praktychnykh zaniat [Methodology of Teaching Health Basics, Valeology, and Conducting Educational Work on Motivating a Healthy Lifestyle: Terminological Dictionary for Student Preparation for Practical Classes]. Vinnytsia.
Kopa, V. M. (2013). Sotsialna valeolohiia [Social Valeology]. Lviv: Novyi Svit-2000.
Turchak, A. (2010). Formuvannia valeolohichnykh znan yak vazhlyvyi faktor profilaktyky shkidlyvykh zvychok u uchniv zahalnoosvitnikh shkil [Formation of Valeological Knowledge as an Important Factor in Preventing Bad Habits Among General Education School Students]. Naukovi zapysky [Kirovohradskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Vynnychenka]. Seriia: Pedahohichni nauky, (91), 25-28.
Andriuchenko, T., Vakulenko, O., Volkov, V., & Dziuba, N. (2019). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia molodi: navchalno-metodychni rekomendatsii [Formation of a Healthy Lifestyle in Youth: Educational and Methodological Recommendations]. Kyiv: Blank-Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ганна БИГАР

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.