СОМАТИЧНІ ЗАНЯТТЯ ЯК ЗАСІБ ПОКРАЩЕННЯ ПСИХОФІЗИЧНОГО СТАНУ СТУДЕНТІВ: МОНІТОРИНГ СЬОМОГО ТА ВОСЬМОГО ДОМЕНУ MAIA-2ukr

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).74

Ключові слова:

інтероцептивне усвідомлення, самозвіт, соматичні рухові заняття, соматичний рух

Анотація

Наведені в статті матеріали завершують дослідження доменів (підшкал) психофізичного стану здобувачів вищої освіти (1 курс) за даними шкали Multidimensional Assessment of Interoceptive Awareness. Цей опитувальник із восьми підшкал має україномовний варіант, створений і апробований українським науковцем Ю.М. Волощенком і називається MAIA-2ukr .

Сучасні фахівці одностайні в тому, що людині необхідно розуміти і усвідомлювати свій фізичний стан, щоб зменшити стрес і вибрати адекватне навантаження на організм. Майбутні вчителі фізичної культури, тренери, інструктори, педагоги також повинні володіти навичками самоконтролю. Соматичні рухи допомагають розвинути усвідомлення процесів в організмі та визначити місця напруги чи спазму. За допомогою анкети респонденти перенаправляли свою увагу на внутрішні відчуття, намагаючись усвідомити, що відбувається.

Важливим методичним аспектом занять із соматичних рухів є розповідь після практики про ваш досвід на цьому занятті. Студенти зосереджують увагу на саморозповіді, усвідомленні того, що сталося з тілом. Іноді люди відчувають, що стали «важчими» або «легшими», або не можуть пояснити різницю у відчуттях. Систематичні заняття поступово дають людині особливий досвід, а його тіло відчувається більш індивідуальним і глибоким. Цікаво, що заняття соматичними рухами, навіть для однієї і тієї ж групи м'язів, сприймаються по-різному, тому що людина приходить на заняття вже в іншому стані, ніж на попередньому занятті. Інтероцептивне усвідомлення людини також впливає на розвиток координаційних здібностей, оскільки кожен урок має елементи, які сприймаються як нові.

Щоб охарактеризувати сучасний стан студентів, ми провели опитування. У дослідженні взяли участь 50 осіб: юнаки та дівчата 17-19 років, студенти першого курсу Факультету здоров'я, фізичного виховання і спорту Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. У попередніх статтях наводилися дані за підшкалами: «навичка помічати», «навичка не відволікатися», «навичка не хвилюватися», «навичка регулювати увагу», «навичка емоційного усвідомлення», «навичка саморегулювання». Наступна підшкала (домен 7) називається «навичка прислухатися до тіла», а крайня підшкала (домен 8) «навичка довіряти» завершує аналіз нашого опитування за версією MAIA-2ukr (2022).

Посилання

Волощенко, Ю. М. (2021). Somatic movements as a concept in the modern paradigm of physical culture and sports. Освітологічний дискурс, 33(2), 29-44.

Voloshchenko, Y. (2023). Interoceptive awareness: Verification of the adaptation of the Ukrainian version of the Multidimensional Assessment of Interoceptive Awareness (Version 2) questionnaire among first-year students of Borys Grinchenko Kyiv University. Спортивна наука та здоров'я людини, (1 (9)).

Волощенко, Ю. М. (2024). Дисертація «Розвиток інтероцептивного усвідомлення здобувачів вищої освіти на основі соматичних рухів у процесі фізичного виховання» (Doctoral dissertation, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка).

Holovach, I. (2023). Somatic lessons as a means of improving students' psychophysical condition. Physical culture and sport: scientific perspective (2). с. 187-192. ISSN 2786-6645

Holovach, I., Biletska V., Tsykoza Y. (2023). Somatic lessons as a means of improving the psycho-physical state of students. Monitoring of the second domain -2 ukr. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective.(3), с. 17-24. ISSN 2786-6645

Holovach I., (2023). Somatic lessons as a means of improving the psycho-physical state of students. monitoring of the fourth domain MAIA-2ukr. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, (4), 18–25. https://doi.org/10.31891/pcs.2023.4.2

Holovach I., Biletska V., Tsykoza Ye., Petrova N. Monitorynh psykhofizychnoho stanu studentiv, yaki navchaiutsia za spetsialnistiu 017 fizychna kultura i sport. physical culture and sport: scientific perspective, 2024. № 2(1), S. 166–173. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.65

##submission.downloads##

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

ГОЛОВАЧ , І. . (2025). СОМАТИЧНІ ЗАНЯТТЯ ЯК ЗАСІБ ПОКРАЩЕННЯ ПСИХОФІЗИЧНОГО СТАНУ СТУДЕНТІВ: МОНІТОРИНГ СЬОМОГО ТА ВОСЬМОГО ДОМЕНУ MAIA-2ukr. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 2(1). https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).74