СТРУКТУРНІ КОМПОНЕНТИ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ТРЕНЕРА З ГІМНАСТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).99Ключові слова:
професійна майстерність, тренер, гімнастика, компетентністьАнотація
У статті актуалізується питання професійної майстерності тренерів з гімнастики, яка розглядається як багатокомпонентна категорія. Аналіз показав, що сформована професійна майстерність тренера є запорукою його затребуваності та конкурентоспроможності в професійній сфері. Для визначення структурних компонентів професійної майстерності тренера з гімнастики, обґрунтовано ключові вимоги до його професійної діяльності. Визначено, що професійна майстерність тренера з гімнастики охоплює теоретико-методичну, практичну, психолого-педагогічну, організаційно-управлінську, діагностико-аналітичну та дослідницьку компетентність.
Зʼясовано, що теоретико-методична компетентність забезпечує ефективність навчально-тренувального процесу через сформованість теоретичних знань, розуміння дидактичних принципів і вміння застосовувати сучасні методи тренування у практичній діяльності тренера з гімнастики. Практична компетентність тренера охоплює технічну майстерність, методичну гнучкість та здатність забезпечувати безпеку гімнастів, що дозволяє ефективно проводити навчально-тренувальний процес. Наголошується, що ця складова дозволяє тренеру сприяти розвитку фізичної підготовки та технічних навичок спортсменів, підтримуючи їхню впевненість і мотивацію до досягнення спортивних результатів у видах гімнастики. Психолого-педагогічна компетентність є багатогранною складовою професійної майстерності тренера з гімнастики, яка охоплює вміння мотивувати спортсменів, створювати сприятливе психологічне середовище та застосовувати сучасні педагогічні й психологічні технології у підготовці спортсменів. Організаційно-управлінська компетентність тренера з гімнастики охоплює планування тренувального процесу з урахуванням індивідуальних особливостей спортсменів, ефективну комунікацію з усіма учасниками спортивного середовища, управління спортивною групою. Діагностико-аналітична компетентність передбачає здатність об’єктивно оцінювати результати спортсменів, застосовувати сучасні технології моніторингу та функціональної діагностики, а також здійснювати самоаналіз власної професійної діяльності. Дослідницька компетентність тренера з гімнастики включає знання новітніх методів, використання сучасних технологій і адаптацію їх до індивідуальних потреб спортсменів.
Доведено, що структурні компоненти професійної майстерності тренера з гімнастики створюють комплексну основу для його ефективної роботи, сприяючи гармонійному розвитку спортсменів і досягненню високих результатів у спорті.
Посилання
Bermudes, D., Balashov, D., Stasenko, O. (2024). Faktornyi analiz spetsialnoi fizychnoi pidhotovlenosti himnastiv 8–10 rokiv. Rehabilitation & Recreation, 18(2), 189–202
Verniaiev, O. (2021). Indyvidualizatsiia spetsialnoi pidhotovky himnastiv vysokoi kvalifikatsii v bahatoborstvi. Dyser...kand. nauk z fiz.vykh ta sportu. Kyiv : Natsionalnyi universytet fizychnoho vykhovannia i sportu Ukrainy, 186.
Hryban, H. (2023). Profesiino-komunikatyvna kompetentnist yak odna z vymoh formuvannia osobystosti suchasnoho trenera. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, 3(162), 107–113.
Danylko, M., Tolkach, V. (2010). Profesiina pidhotovka fakhivtsiv fizychnoi kultury ta sportu. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi, 2(10), 22–26.
Kvasnytsia, I., Ferenchuk, B., Tsisar, V., Dmytryshyn, N. (2022). Kohnityvnyi komponent u konteksti formuvannia konkurentospromozhnosti maibutnoho fakhivtsia fizychnoi kultury i sportu. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, 88, 96–100.
Kvasnytsia, I., Khimich, V., Dmytryshyn, N. (2023). Formuvannia profesiinoi maisternosti maibutnoho trenera-vykladacha u protsesi fakhovoi pidhotovky. Molod i rynok, 4 (212), 58–64.
Latyshev, M., Kvasnytsia, O., Kvasnytsia, I., Spesyvykh, O. (2019). Prohnozuvannia: metody, kryterii ta sportyvnyi rezultat. Sportyvnyi visnyk Prydniprovia, 1, 39–48.
Syvash, I., Lakhman, Yu. (2019). Modeliuvannia profesiinoi diialnosti trenera z khudozhnoi himnastyky. URL: https://surl.li/xffvzh
Skrypych, V. Obhruntuvannia strukturnykh komponentiv profesiinoi maisternosti trenera z vydu sportu. URL: https://surl.li/jrlqgx
Cherevko, S. (2017) Udoskonalennia profesiino-pedahohichnoi kompetentnosti treneriv-vykladachiv u protsesi pidvyshchennia kvalifikatsii zasobamy formalnoi i neformalnoi osvity. Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia, 1(13), 289–295
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ірина КВАСНИЦЯ, Віта ХІМІЧ , Олег КВАСНИЦЯ

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.