КОНКРЕТНИЙ ПІДХІД ДО ПЛАВАННЯ ЯК ДО УТИЛІТАРНОЇ НАВИЧКИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2024.4.32Ключові слова:
навик, плавання, вода, навчання, небезпекаАнотація
З початку свого існування суспільству доводилося якось пристосовуватися до водного середовища, воно займає аж 71% всієї поверхні планети. У першому розділі коротко описується історія плавання від початку до останніх Олімпійських ігор. Завдяки вмінню плавати людство скористалося можливостями полювання. У давнину цінували людей, які вміли плавати. Пізніше здатність пересуватися у воді стала використовуватися для збройного бою. У середні віки плавання було повністю залишено, але період Відродження став поверненням до античності. Плавання також почали практикувати спортсмени, що призвело до конкуренції. Спочатку у відкритих водоймах, а з часом у критих басейнах. Звичайне плавання, яке ми знаємо сьогодні, почалося в другій половині 19 століття. Саме тоді почали створювати басейни та школи плавання. Нині суспільство охоче використовує водойми, будується дедалі більше закритих басейнів чи великих комплексів, так званих «аквапарки». Навчальні програми з плавання відіграють важливу роль у популяризації плавання. У наведеній нижче роботі вони поділяються на: державні програми та програми Добровільної служби порятунку на воді. Важливу роль у навчанні та популяризації плавання відіграла Добровільна служба порятунку на воді, яка запровадила плавальні картки.
Посилання
Blomstrand E., Radegran G., Saltin B. 1997. Maximum rate of oxygen uptake by human skeletal muscle in relation to maximal activities of enzymes in the Krebs cycle. Journal of Physiology, 501(2):455-460.
Bolanowski M., Zadrożna-Śliwka B., Zatońska K. 2005. Badanie składu ciała — metody i możliwości zastosowania w zaburzeniach hormonalnych. Body composition studies — methods and possible application in hormonal disorders. Endokr, Otyłość I Zab Przem Mat, 1(1):20-25.
Catalani F., Fraire J., Pérez N., Mazzola M., Martínez AM., Mayer MA. 2016. Underweight, overweight and obesity prevalence among adolescent schoolchildren in the Province of La Pamp Argentina. Apr 1;114(1):154-158.
Cedric X. Bryant, Ph.D., FACSM. Daniel J. Green. 2003. ACE Personal Trainer Manual. The Ultimate Resource for Fitness Professionals. Fourth Edition. ACE, United States. s. 34-42
Czarkowska – Pączek B., Przybylski J. (red) 2006. Zarys fizjologii wysiłku fizycznego. Wyd. Med. Urban&Partner, Wrocław. s. 86-92.
Czerwiński J., Przybylski W. Problem indywidualnego kierowania procesem treningowym sportowców, [w:] Trening sportowy na przełomie wieków, t. 17, AWF, Warszawa. s. 61-66
Derbyshire E, 2012. An Intervention to Improve Cognition and Hydration in UK School Children using Bottled Water. Complete Nutrition May; 12(2): s.18-20.
Escobar-Cardozo GD., Correa-Bautista JE., González-Jiménez E., Schmidt-RioValle J., Ramírez-Vélez R. 2020 Percentiles of body fat measured by bioelectrical impedance in children and adolescents from Bogotá (Colombia): the FUPRECOL study. Arch Argent Pediatr; 114(2): s.135-142.
Górski J.(red.) 2011. Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. PZWL, Warszawa, wyd. I.
Gruszka J., Malczyk E. 2012. Sposób żywienia pacjentów zgłaszających
się do gabinetu dietetycznego. Bromat. Chem. Toksykol. 45(3): s. 619-627.
Hagner-Derengowska M., Hagner W., Zubrzycki I., Krakowiak H., Słomko W., Dzierżanowski M., Rakowski A., Wiącek-Zubrzycka M. 2014. Body structure and composition of canoeists and kayakers: analysis of junior and teenage polish national canoeing team. Biol Sport. Dec; 31(4): s.323-326.
Moska W., Skalski D., Makar P., Kowalski D., Trening zdolności motorycznych w pływaniu, PSW w Starogradzie Gdańskim, Satrogard Gdański 2018, s. 132-135.
Lieberman HR. 2007. Hydration and cognition: a critical review
& recommendations for future research. J Am Coll Nutr. Oct; 26(5): s.555-561.
Makar P., Pęczak-Graczyk A.,Waade B., Maksim H. 2015. Wpływ objętości treningowej na wyniki uzyskane podczas Mistrzostw Polski Juniorów na przykładzie wybranych klubów pływackich. W: Moska W. Przybylski S., Skalski D. (red.). Ratownictwo wodne, sport pływacki i kultura fizyczna w teorii i praktyce. T. 2 . AWF, Gdańsk. s. 78-90.
Mederos RM., da Silva Alves E., de Aquino Lemos V., Schwingel PA., da Silva A.,Vital R., Vieira AS., Barreto MM., da Rocha EA., Tufik S., de Mello MT. 2015. Assessment of Body Composition and Sport Performance of Brazilian Paralympic Swimming Team Athletes. J Sport Rehabil. Sep 9. s. 34-37.
Moony R., Corley G., Godfrey A., Quinlan LR., ÓLaighin G. 2015. Inertial Sensor Technology for Elite Swimming Performance Analysis: A Systematic Review. Sensors, 16(1): s. 18.
Moska W., Skalski D., Kowalski D., Obciążenia treningowe zawodników reprezentacji kadry narodowej juniorów w pływaniu, Gdańsk 2021, s. 12-17.
Noradilah MJ, Ang YN, Kamaruddin NA, Deurenberg P, Ismail MN, Poh BK. 2016. Assessing Body Fat of Children by Skinfold Thickness, Bioelectrical Impedance Analysis, and Dual-Energy X-Ray Absorptiometry: A Validation Study Among Malay Children Aged 7 to 11 Years. Asia-pac J public he, Apr 12. s. 149 – 151.
Petri C, Mascherini G, Bini V, Anania G, CALà P, Toncelli L, Galanti G. 2016. Integrated total body composition versus Body Mass Index in young athletes. Minerva Pediatr. Apr 8. s. 6-9.
São RomãoPreto L., Nogueiro Santos AL., Mendes ME., Pinto Novo A., Pimentel MH. 2015. Functional impairment, fear of falling and body composition in institutionalized elderly. Enferm Clin. Mar-Apr; 25(2): s. 81-86.
Skalski D., Kowalski D., Ostrowski A., Makar P., Stanula A., Dewiacje w sporcie wyczynowym a ich wpływ na edukacje zdrowotną, W: Medycyna i zdrowie: wybrane aspekty ratownictwa. T. 4 / red. nauk. D. Skalski, B. Duda-Biernacka, D. Kowalski, R. Zwara 2021 r. s. 74–80.
Skalski D., Zarządzanie kryzysowe i bezpieczeństwo wodne. Wybrane aspekty ratownictwa wodnego, Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim przy udziale Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku i Towarzystwa Naukowego w Grudziądzu, Gdańsk – Starogard Gdański,
r. s.78-81.
Zabolotna O., Skalski D. (2020) Edukacja: Profil osobowościowy ratownika wodnego - Badania naukowe. Warszawa: Wyższa Szkoła Edukacji w Sporcie [prezentacja multimedialna] s. 4.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Даріуш В. СКАЛЬСЬКІ, Даміан КОВАЛЬСЬКІ, Наталія ЦИГАНОВСЬКА, Дмитро БАТУЛІН, Богдан ФЕРЕНЧУК

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.