ІНТЕГРАЦІЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТУ ДОРОСЛИХ: ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Тетяна КАЛЮЖНА Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, м.Київ https://orcid.org/0000-0003-3118-2575

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2024.4.25

Ключові слова:

цифрові технології, інтеграція, освіта дорослих, науково-педагогічні працівники, заклади вищої освіти, цифрова компетентність

Анотація

В оглядовій статті особлива увага приділена розвитку цифрової компетентності науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти для забезпечення успішної інтеграції цифрових технологій в освітній процес. Розглянуто основні тенденції та виклики, які супроводжують впровадження цифрових технологій в освіту дорослих. Наголошено на важливості використання викладачами закладів вищої освіти цифрових технологій, на стрімкому розвитку інформаційних технологій, який впливає на освітній процес закладів вищої освіти, а цифрова компетентність науково-педагогічних працівників є необхідною складовою їх професійної діяльності. Проаналізовано використання цифрових технологій науково-педагогічними працівниками закладів вищої освіти за останні п’ять років. Висвітлено вплив стрімкого розвитку інформаційних технологій на освітній процес, доведено, що цифрова компетентність науково-педагогічних працівників є необхідною складовою їх професійної діяльності, відіграє величезну роль у сучасній освіті та полягає у таких аспектах як забезпечення доступу до інформації, розвиток нових методів навчання, підвищення якості навчання, підготовка до майбутньої кар’єри. Доведено, що сьогодні в освіті дорослих без володіння цифровою компетентністю викладач і слухач не зможуть досягти очікуваної ефективності своєї діяльності, зокрема розуміння сутності завдань і розв’язуваних проблем; набуття досвіду у своїй сфері; вміння обирати засоби й способи діяльності, адекватні конкретним обставинам місця та часу; відчуття відповідальності за отримані результати; здатності вчитися на помилках і вносити корективи в процес досягнення мети; стійкості до стресів та невдач, їх прогнозування й уникнення в роботі та побуті.

Посилання

Kolesnikova I.V. Orlova O.A.(2023). Rozvytok pedahohiv v umovakh tsyfrovizatsii osvity. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/64/part_2/35.pdf. (In Ukrainian). (Data zvernennia 2 hrudnia 2024).

Michael Fullan The New Pedagogy: Students and Learning in the Digital Age. Vol 6 No 2 (2013): Teaching and Learning in the Digital World: Possibilities and Challenges. URL: https://learninglandscapes.ca/index.php/learnland/article/view/Commentary-The-New-Pedagogy-Students-and-Teachers-as-Learning-Partners. (in English).

Pro zatverdzhennia Typovoi prohramy pidvyschennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv z rozvytku tsyfrovoi kompetentnosti: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 10.12.2021 r. № 1340 URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-programi-pidvishennya-kvalifikaciyi-pedagogichnih-pracivnikiv-z-rozvitku-cifrovoyikompetentnosti. (In Ukrainian). (Data zvernennia 25 lystopada 2024).

Stojka O., Matejchuk D.(2023). Suchasni pidkhody do vprovadzhennia tsyfrovykh tekhnolohij v osvitnij protses ZVO. Aktual'ni pytannia humanitarnykh nauk. Vyp. 62, tom 2, S. 297-301 URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/52690/1/48%20%281%29.pdf. (In Ukrainian). (Data zvernennia 25 lystopada 2024).

Shyshenko I. (2022). Deiaki aspekty vplyvu tsyfrovykh tekhnolohij na osvitnij protses zakladiv vyschoi osvity: ohliad problem ta vyklykiv. Osvita. Innovatyka. Praktyka. № 10(5). S. 42–47 URL: https://doi.org/10.31110/2616-650Xvol10i5-006.(In Ukrainian). (Data zvernennia 30 lystopada 2024).

Kaliuzhna T. (2024). Udoskonalennia tsyfrovoi kompetentnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv vyschoi osvity: andrahohichnyj aspekt In: Merezheva vzaiemodiia Instytutu pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrainy ta zakladiv osvity Ukrainy i zarubizhzhia: materialy Zvitnoi naukovo-praktychnoi konferentsii Instytutu pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh imeni Ivana Ziaziuna . TOV «Talkom», m. Kyiv, Ukraina, рр. 90-92 URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742618/. (In Ukrainian).

Camilleri, M., & Camilleri, A. (2017). The Technology Acceptance of Mobile Applications in Education. 13th International Conference on Mobile Learning. URL:

https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=es&user=A5ihE60AAAAJ&cstart=20&pagesize=80&citation_for_view=A5ihE60AAAAJ:LwieBGrN4GEC (in English).

Ghavifekr, S., & Rosdy, W.A.W. (2015). Teaching and learning with technology: Effectiveness of ICT integration in schools. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 1(2), 175-191. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ110522. (in English).

Myronova L., Briukhovets'ka I., Semeniako Yu. (2023). Tsyfrova kompetentnist' pedahoha iak vazhlyva skladova pidhotovky zdobuvachiv do suchasnoho svitu. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/59/50.pdf. (In Ukrainian). (Data zvernennia 28 lystopada 2024).

Samko A. (2023). Tsyfrova kompetentnist' pedahohichnoho personalu v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726326/1/3_%D0%A1%D0%B0%D0%BC%D0%BA%D0%BE%20%D0%90.%D0%9C.pdf. (In Ukrainian). (Data zvernennia 25 lystopada 2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

26.12.2024

Як цитувати

КАЛЮЖНА, Т. . (2024). ІНТЕГРАЦІЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТУ ДОРОСЛИХ: ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (4), 176–182. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.4.25