ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ КООРДИНАЦІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЮНИХ ФУТБОЛІСТІВ

Автор(и)

  • Сергій ГУМЕНЮК Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-0872-1470
  • Станіслав САПРУН Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-4129-4271
  • Петро ЛАДИКА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-1721-7196

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.34

Ключові слова:

координаційні здібності, юні футболісти, навчально-тренувальний процес, рівновага, ритм, координація, спритність

Анотація

У статті проаналізовано особливості розвитку координаційних здібностей юних футболістів у навчально-тренувальному процесі. Визначено, що у змагальній діяльності футболістам необхідно ефективно вирішувати постійно виникаючі рухові завдання, які відбуваються у непередбачуваних і мінливих ситуаціях. Вирішення цих завдань пов’язують із координаційними здібностями, а їх розвиток може визначити перспективність юних футболістів щодо подальшого спортивного удосконалення. Проведений аналіз науково-методичної літератури показав, що в основі, як спритності, так і координації лежить сукупність відносно самостійних видів координаційних здібностей, які досить різноманітні й специфічні. Також їх можна диференціювати на окремі групи за особливостями прояву, критеріями оцінки й чинниками, що їх обумовлюють. Вирішення рухових завдань у футболі, безпосередньо залежить від уміння координувати окремі рухи, які виконуються одночасно або послідовно в руховій дії. Успішне виконання таких рухів дозволяє вигравати у часі, зберігати сили, вести гру в швидкому темпі, комбінаційно і результативно.

З’ясовано, що рівень розвитку координаційних здібностей залежить від поєднання різних психофізіологічних функцій: сенсомоторних, пропріоцептивних, перцептивних та інтелектуальних. Найуспішніше на змаганнях виступають футболісти, що мають високий рівень сенсорно-перцептивних можливостей. Визначено чинники, що зумовлюють прояв та визначають рівень розвитку координаційних здібностей юних футболістів. Запропоновано вправи на рівновагу та відчуття ритму для юних футболістів. Критеріями розвитку координаційних здібностей можуть бути чотири ознаки, на підставі яких оцінюються здібності: правильність, швидкість, раціональність і винахідливість, які мають якісні і кількісні характеристики. Тестування юних футболістів варто проводити раз у два місяці, що дозволить прослідкувати тренеру динаміку результатів та ефективність тренувальних програм.

Посилання

Arefiev V. H. (2010) Osnovy teorii ta metodyky fizychnoho vykhovannia : pidruchnyk. [Basics of theory and methods of physical education: textbook]. K.: Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova, 268 [in Ukrainian].

Hryn A. R., Kondratovych A. B. (2014) Metodyka formuvannia koordynatsiinykh zdibnostei u futbolistiv. [The method of formation of coordination abilities in football players]. Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova. Seriia 15 Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport). 5(48) Р. 37-41 [in Ukrainian].

Kostiukevych V. M. (2007) Teoriia i metodyka trenuvannia sportsmeniv vysokoi kvalifikatsii: Navchalnyi posibnyk. [Theory and methods of training highly qualified athletes: training manual]. Vinnytsia: «Planer», 273. [in Ukrainian].

Krutsevych T. Yu., Panhelova N. Ye., Kryvchykova O. D. (2018) Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia. [Theory and methodology of physical education]. K. : NUFViS «Olimp l-ra», 384 [in Ukrainian].

Ladyka P., Saprun S. (2017) Udoskonalennia koordynatsiinykh zdibnostei futbolistiv riznoi kvalifikatsii. [Improving the coordination abilities of football players of various qualifications]. Visnyk prykarpatskoho universytetu. Seriia Fizychna kultura. Ivano-Frankivsk: Prykarpatskyi natsionalnyi universytet im. V. Stefanyka, 27-28. S. 150-155 [in Ukrainian].

Lynets M. M. (2015) Osnovy metodyky rozvytku koordynatsiinykh yakostei. Lektsiia z navchalnoi dystsypliny «Zahalna teoriia pidhotovky sportsmeniv». [Basics of the method of development of coordination qualities. Lecture on the academic discipline «General theory of training athletes»]. LDUFK, 15 [in Ukrainian].

Nykolaenko V. V., Shamardyn V. N. (2015) Mnoholetniaia podhotovka yunыkh futbolystov. Put k uspekhu : ucheb.-metod. posobye. [Long-term training of young football players. The path to success: educational method. allowance]. K. : Sammyt-knyha, 360 [in Ukrainian].

Platonov V. M. (2021) Suchasni systemy sportyvnoho trenuvannia. [Modern sports training systems]. K. : Persha drukarnia, 672 [in Ukrainian].

Platonov V. M., Bulatova M. M. (1997) Fizychna pidhotovka sportsmena : navchalnyi posibnyk. [Physical training of an athlete: a study guide]. K.: Olimpiiska literatura,. 583 [in Ukrainian].

Saprun S. (2022) Fizychna pidhotovka sportsmeniv : navchalno-metodychnyi posibnyk. [Physical training of athletes: educational and methodological manual]. Ternopil : «Vektor», 63 [in Ukrainian].

Solomonko V. V., Solomonko O. V., Solomonko A. O. (2013) Teoretyko-metodychni aspekty pidhotovky futbolistiv : metodychnyi posibnyk. [Theoretical and methodological aspects of training football players: methodical manual]. K.:Olimpiiska literatura, 92 [in Ukrainian].

Shyian B. M. (2004) Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia shkoliariv. [Theory and methods of physical education of schoolchildren]. Chastyna 1. Ternopil : Navchalna knyha – Bohdan, 272 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

28.03.2024

Як цитувати

ГУМЕНЮК , С. ., САПРУН , С. ., & ЛАДИКА, . П. . (2024). ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ КООРДИНАЦІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЮНИХ ФУТБОЛІСТІВ. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, 1(1), 220–228. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.34