ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНА ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ: РЕАЛІЇ СУЧАСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2023.1.22Ключові слова:
професійна культура, педагогічна культура, воєнний стан, майбутні офіцери, військово-педагогічна діяльність, навчання і виховання особового складуАнотація
У статті обґрунтовано, що в період повномасштабної війни України проти Росії виробляються принципово нові погляди на застосування Збройних Сил України, формуються нові концепції війни та стратегії використання армії у воєнний час, здійснюється переозброєння військ за стандартами НАТО, створюються нові структури і, відповідно, удосконалюються форми, види та способи педагогічної діяльності військовослужбовців, зокрема офіцерів. Збереження та навіть підвищення вимог до якості професійної підготовки військовослужбовців під час воєнного стану вимагає серйозних змін у педагогічній підготовці офіцерського складу. Мета статті полягає в аналізі феномену педагогічної культури майбутніх офіцерів, розкритті її базових та функціональних складників, відображенні ефективних механізмів її формування у межах професійно-педагогічної підготовки у вищих військових навчальних закладах. Завдання дослідження: проаналізувати наукові дослідження з обраної проблематики; розглянути структурні базові та функціональні складники педагогічної культури майбутніх офіцерів; розглянути професійно-педагогічну підготовку у вищих військових навчальних закладах як середовище формування педагогічної культури майбутніх офіцерів.
Для розв’язання поставлених завдань використано комплекс взаємопов’язаних методів дослідження, зокрема логіко структурний та структурно-системний аналіз наукових досліджень з визначеної проблеми, синтез та узагальнення.
В узагальненому вигляді педагогічна культура відображає сукупність сформованих певних педагогічних здібностей, умінь, інтересів, ціннісних орієнтацій та особистісних якостей, а також прагнення до їхнього постійного розвитку та вдосконалення. Сформованість педагогічної культури майбутніх офіцерів сприяє виробленню власної професійно-педагогічної позиції у межах здійснення різноманітних видів військово-педагогічної діяльності офіцера. Встановлено, що формування та розвиток педагогічної культури офіцера є складним процесом, який триває протягом усього професійного життя. Основи педагогічної культури закладаються в педагогічній підготовці у військових навчальних закладах.
Посилання
Borejchuk, D. G. (2020). Formuvannja organіzacіjnoї kul'turi ofіcera-prikordonnika: rezul'tati pedagogіchnogo eksperimentu [Formation of organizational culture of the frontier officer: results of pedagogical experiment]. Humanitarni Balkanski izsledvanija [Humanitarian Balkan researches]. v. 4, no 3(9), pp. 9–12 (in Ukrainian).
Vasyshchev, V. S. (2019). Normatyvni osnovy hotovnosti do vykhovnoi roboty z osobovym skladom yak komponenta zahalnopedahohichnoi kultury maibutnikh ofitseriv [Normative foundations of readiness for educational work with personnel as a component of general pedagogical culture of future officers]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skill], no 24, pp. 20–25 (in Ukrainian).
Vasyshchev, V. S. (2020). Teoretychni osnovy rozvytku zahalnopedahohichnoi kultury maibutnikh ofitseriv: pryntsypy i metody roboty z osobovym skladom [Theoretical foundations of the development of general pedagogical culture of future officers: principles and methods of working with personnel.]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], no 1 (190), pp. 23–28 (in Ukrainian).
Zelenyy, V. I. (2020). Osoblyvosti formuvannya pedahohichnoyi kultury maybutnikh ofitseriv zapasu u viyskovomu navchalnomu pidrozdili [Peculiarities of the formation of the pedagogical culture of future reserve officers in the military training unit]. Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchyy i zahalnoosvitniy shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], no 70 (2). URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/ 2020/70/part_2/25.pdf (in Ukrainian).
Kozubcov, І. M. & Kozubcova, L. M. (2015). Fenomen metodologіchnoї osnovi dіjal'nostі aspіrantіv u sistemі vishhoї vіjs'kovoї osvіti: analіtiko-porіvnjal'ne obґruntuvannja [The phenomenon of methodological basis of postgraduate students in the system of higher military education: analytical and comparative justification]. Suchasnі іnformacіjnі tehnologії u sferі bezpeki ta oboroni [Modern information technologies in the field of security and defense], no 1(22), pp. 119–122 (in Ukrainian).
Rayko, V. V. (2010). Formuvannya pedahohichnoyi kultury u molodykh ofitseriv-prykordonnykiv [Formation of pedagogical culture in young border officers]. Visnyk Natsionalnoyi akademiyi Derzhavnoyi prykordonnoyi sluzhby Ukrayiny [Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine], no 3. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_3_10. (in Ukrainian).
Romanyshyna, L., Tiurina, V., & Boiko, O. (2023). Formuvannia pedahohichnoi kultury maibutnikh ofitseriv politsii v protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of pedagogical culture of future police officers in the process of professional training]. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, no (2), pp. 158–164 (in Ukrainian).
Sevruk, A. A. (2023). Do pytannia sformovanosti pedahohichnoi kultury maibutnikh ofitseriv Sukhoputnykh viisk [To the question of the formation of the pedagogical culture of future officers of the Ground Forces]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary school], no 86, pp. 255–259 (in Ukrainian).
Shevchenko, A. V. (2017). Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv tylu v protsesi profesiinoi pidhotovky. Diss. kand. ped. nauk [Formation of professional competence of future rear-line officers in the process of professional training. Cand. ped. sci. diss.]. Khmelnytskyi (in Ukrainian).
Brownell, S., & Tanner, K. (2012). Barriers to faculty pedagogical change: Lack of training, time, incentives, and tensions with professional identity. CBE-Life Sciences Education, 11, 339–346. doi: 10.1187/cbe.12-09-0163.
McDonald Sookermany, A. (2017). Military Education Reconsidered: A Postmodern Update. Journal of Philosophy of Education, 51 (1), 311–330.