ПЕДАГОГІЧНА КУЛЬТУРА МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ: ПРОБЛЕМА ВИОКРЕМЛЕННЯ СТРУКТУРНИХ СКЛАДНИКІВ ФЕНОМЕНУ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2023.2.27Ключові слова:
майбутні офіцери, педагогічна культура, складники, педагогічна майстерність, особовий склад, педагогічне мисленняАнотація
У статті проаналізовано феномен педагогічної культури майбутніх офіцерів з точки зору його складності, багатогранності та мультифункціональності. Встановлено, що педагогічна культура майбутнього офіцера відображає ступінь освоєння ним унікального досвіду навчання і виховання особового складу, який інтегрується в історичному розвитку нації та суспільства, передових досягнень світової та вітчизняної педагогічної науки та практики, традицій педагогіки, а також соціальних смислів освітньої діяльності. Як частина педагогічної культури своєї соціально-професійної групи педагогічна культура майбутнього офіцера характеризує освоєння ним ідей та традицій військової педагогіки, військових педагогічних технологій та багато іншого, що становить певний специфічний субкультурний масив знань, вмінь, навичок офіцера. Як частина військово-професійної культури педагогічна культура майбутнього офіцера відображає його позиції стосовно педагогічної складової військово-професійної діяльності, освоєння та використання ним сенсів військово-професійної діяльності та, зокрема, навчання та виховання особового складу. Констатовано, що в умовах повномасштабної російсько-української війни формування педагогічної культури майбутнього офіцера – це вимога часу, адже від педагогічних здібностей залежить якість підготовки та морального стану підлеглих. Здійснено припущення, що педагогічна культура є характеристикою конкретного суб’єкта військово-педагогічної діяльності та відображає ступінь освоєння ним предметної педагогічної культури суспільства та своєї соціально-професійної групи. Крім того, педагогічна культура виступає самостійним педагогічним феноменом, який визначає параметри педагогічної діяльності конкретного суб’єкта військово-професійної діяльності. Одночасно з цим педагогічна культура формується у процесі професійного та особистісного розвитку майбутнього офіцера, у тому числі й у його професійній діяльності.
Посилання
Babich, O. V. (2016). Kryterii ta rivni formuvannia komunikatyvno-dyskursyvnoi kultury maibutnoho ofitsera-prykordonnyka [Criteria and levels of formation of the communicative and discursive culture of the future border guard officer]. Naukovyi visnyk uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota» [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: "Pedagogy. Social work"], 1 (38), 19–22. (In Ukrainian)
Balashova, Yu. V. (2010). Osoblyvosti pedahohichnoho proektuvannia ekonomichnykh dystsyplin yak skladovoi dydaktychnoi kultury vykladacha vyshchoho viiskovoho navchalnoho zakladu [Peculiarities of pedagogical design of economic disciplines as a component of the didactic culture of a teacher of a higher military educational institution]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine], 54/II, 5–8. (In Ukrainian)
Bohunov, S., Mitiahin, O., Kazak, I. (2018). Stanovlennia ta rozvytok pedahohichnoi maisternosti vykladacha vyshchoho viiskovoho navchalnoho zakladu: osnovni strukturni skladovi [The formation and development of pedagogical skills of a teacher of a higher military educational institution: the main structural components]. Viiskova osvita [Military Education], 1 (37), 27–36.
Buryi, S. V. (2016). Kryterii upravlinskoi kultury maibutnoho ofitsera Zbroinykh Syl Ukrainy [Criteria of managerial culture of the future officer of the Armed Forces of Ukraine]. Viiskova osvita [Military Education], 2 (34), 10–17. (In Ukrainian)
Boiko, O. V., Romanyshyna, L. M. & Tiurina V. O. (2023). Metodychni aspekty formuvannia pedahohichnoi kultury maibutnikh ofitseriv-viiskovykh lideriv [Methodical aspects of the formation of the pedagogical culture of future officers-military leaders]. Nauka i tekhnika sohodni [Science and Technology Today], 9(23), 272–284. (In Ukrainian)
Karpenko, V. (2021). Poniattia liderstva u voienno-naukovykh doslidzhenniakh [The concept of leadership in military and scientific research]. Viiskova osvita [Military Education], 2 (44), 91–99. (In Ukrainian)
Krasnytska, O. (2022). Motyvatsiina promova komandyra yak zasib formuvannia psykhichnoi stiikosti viiskovosluzhbovtsiv na sponuky do dii [The commander’s motivational speech as a means of forming the mental resilience of military personnel to urges to action]. Viiskova osvita [Military Education], 1 (45), 123–135. (In Ukrainian)
Radvanskyi, A. I. (2010). Zmist, struktura ta osoblyvosti linhvosotsiokulturnoi kompetentnosti maibutnikh ofitserivpravookhorontsiv [Content, structure and features of the linguistic and sociocultural competence of future law enforcement officers]. Zbirnyk naukovykh prats [Collection of scientific papers], 53, 91–94. (In Ukrainian)
Romanyshyna, L., Tiurina, V. & Boiko, O. (2023). Formuvannia pedahohichnoi kultury maibutnikh ofitseriv politsii v protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of pedagogical culture of future police officers in the process of professional training]. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective [Physical Culture and Sport: Scientific Perspective], (2), 158–164. https://doi.org/10.31891/pcs.2023.2.22 (In Ukrainian)
Sevruk, V. A. (2023). Do pytannia sformovanosti pedahohichnoi kultury maibutnikh ofitseriv sukhoputnykh viisk [To the question of the formation of the pedagogical culture of future officers of the ground forces]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 86, 255–259. (In Ukrainian)
Sovva, S. M. (2010). Pedahohichni umovy formuvannia mizhnarodnoi pravovoi kultury maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv [Pedagogical conditions for the formation of the international legal culture of future border guards]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu: Zb. nauk. prats. Pedahohika ta psykholohiia [Scientific Bulletin of Chernivtsi University: Collection. of science works Pedagogy and Psychology], 529, 172–181. (In Ukrainian)