АНАТОМІЧНА ОСВІТА У РЕАБІЛІТАЦІЙНИХ НАУКАХ: СУЧАСНІ ВИКЛИКИ І ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.31Ключові слова:
анатомія, фізична терапія та реабілітація, міждисциплінарний зв’язок, новітні технології, анатомічна підготовка здобувачів освітиАнотація
У статті здійснено комплексний метааналіз сучасного стану анатомічної освіти у сфері реабілітаційних наук, зокрема у підготовці фахівців з фізичної терапії, ерготерапії та спортивної реабілітації. Опрацьовано дослідження про ключові виклики, що постають перед традиційними підходами до викладання анатомії в умовах цифровізації, міждисциплінарної інтеграції та зростаючих клінічних вимог. Увага зосереджена на необхідності адаптації освітніх програм до потреб XXI століття, зокрема через впровадження інноваційних технологій (VR/AR, 3D-моделювання, симуляційні платформи), гейміфікаційних стратегій, blended learning та функціонально орієнтованих методик. У межах дослідження проаналізовано наукові джерела, що охоплюють емпіричні дослідження, систематичні огляди та педагогічні інтервенції, проведені у 2018–2025 роках. Виявлено, що ефективна анатомічна підготовка потребує поєднання класичних методів (дисекція, анатомічні атласи) з цифровими інструментами, що забезпечують інтерактивність, візуалізацію просторових зв’язків і клінічну релевантність знань. Особливу увагу приділено ролі викладача як міждисциплінарного фасилітатора, здатного інтегрувати анатомічні знання у клінічний контекст. Результати метааналізу свідчать про позитивний вплив мультимодальних підходів на академічну успішність, мотивацію, розвиток критичного мислення та клінічної компетентності студентів. Водночас виявлено низку проблем, зокрема нерівномірний доступ до ресурсів, нестачу педагогічної підготовки викладачів, відсутність стандартизованих критеріїв оцінювання ефективності інноваційних методик. У підсумку, автори обґрунтовують необхідність стратегічної модернізації анатомічної освіти у реабілітаційних науках на основі доказової педагогіки, цифрової трансформації, міждисциплінарного підходу та орієнтації на практичні клінічні навички. Запропоновано перспективні напрями подальших досліджень, включно з розробкою інтегрованих освітніх моделей, вивченням впливу цифрових технологій на клінічне мислення та створенням компетентнісно орієнтованих навчальних програм.
Посилання
Hnatiuk M. S., Kobzar O. B., Pivtorak V. I., Slabyi O. B. Modernizatsiia vykladannia klinichnoi anatomiї u medychnykh zakladakh vyshchoї osvity Ukraїny [Elektronnyi resurs]. Medychna osvita, 2024. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2024.4.15138.
Lopushniak L. Ya., Boichuk O. M., Honcharenko V. A., Sukhonosov R. O., Kondrusyk N. Yu. Zastosuvannia pedahohichnykh tekhnolohii pry vykladanni studentam dystsypliny «Anatomiia liudyny». Colloquium Journal, 2024. № 20 (213). S. 22–25.
Romaniuk A. P., Shevchuk T. Ya., Aponchuk L. S. Vyvchennia osvitnoho komponentu «Funktsionalna anatomiia u terapiї ta reabilitatsiї» iz zastosuvanniam stolu anatomičnoї vizualizatsiї Briolight. Tsifrovi instrumenty u suchasnii osviti: materialy dopovidei (statei, tez) uchasnykiv/uchasnyts II nauk.-prakt. internet-konf. (m. Lutsk, 31 zhovtnia 2023), Lutsk: KZVO «Lutskyi pedahohichnyi koledzh», 2023. S. 273–274.
Advances in anatomy education: virtual anatomy tables, immersive techniques, 3D printing. MDPI Journals, 2025.
Are Serious Games an Effective Teaching Tool in Anatomy Education? A Systematic Review. MDPI Journals, 2023.
Barmaki R., Abtahi F., Rafiee M., Noroozi O. Screen‑based 3D Visualization and Augmented Reality Tools for Human Anatomy Education [Electronic resource]. ResearchGate, 2023. Access mode: [https://www.researchgate.net](https://www.researchgate.net)
Chytas D. et al. Relevance of cadaveric dissection in anatomy education. Annals of Anatomy, 2020.
Dao T., Pouletaut P., Gamet D., Tho M. Real-Time Rehabilitation System of Systems for Monitoring the Biomechanical Feedbacks of the Musculoskeletal System. Springer, 2014. Access mode: [https://consensus.app/papers/realtime-rehabilitation-system-of-systems-for-monitoring-dao-pouletaut/6b546217237258d4a4e9eef33e62292e](https://consensus.app/papers/realtime-rehabilitation-system-of-systems-for-monitoring-dao-pouletaut/6b546217237258d4a4e9eef33e62292e)
Dereli B., Kahraman H. Gamification in Physical Therapy Education. SpringerLink, 2024.
Dove J. et al. Gross and Applied Anatomy Pedagogical Approaches in Occupational Therapy Education: A Scoping Review. PubMed, 2024. Access mode: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov](https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov)
Hamza F., Yameen K., Khursheed M., Jalil S., Khan A. Teaching Anatomy in Rehabilitation Sciences: Perceptions of Undergraduate Physical Therapy, Occupational Therapy and Sports Sciences Students of Ziauddin University, Pakistan. Journal of Health and Rehabilitation Research, 2024. Vol. 4, № 1. Access mode: [https://consensus.app/papers/teaching-anatomy-in-rehabilitation-sciences-perceptions-hamza-yameen/a0efad5147ee52e8815abbf41ff05bf4](https://consensus.app/papers/teaching-anatomy-in-rehabilitation-sciences-perceptions-hamza-yameen/a0efad5147ee52e8815abbf41ff05bf4)
Jorge J. et al. Anatomy Studio II: A Cross-Reality Application for Teaching Anatomy [Electronic resource], 2022. Access mode: [https://ar5iv.labs.arxiv.org](https://ar5iv.labs.arxiv.org)
Khalil M. K. et al. The effectiveness of blended learning in health professions: Systematic review. Wiley Online Library, 2018.
Mathiowetz V. et al. Usefulness of anatomy content in occupational therapy practice. The American Journal of Occupational Therapy, 2014.
Nicholson D. T. et al. Can virtual reality improve anatomy education? A randomized controlled study of a computer-generated three-dimensional anatomical ear model. Medical Education, 2016.
Patel K. M., Moxham B. J. Attitudes of medical and dental students to dissection. Clinical Anatomy, 2019.
Sandoval-Hernández L. et al. Effectiveness of gamification strategies in health education. Springer, 2023.
Shead T. et al. Curricular and pedagogical aspects of gross anatomy education for undergraduate physiotherapy students: a scoping review. PubMed, 2020.
Studie. Effectiveness of digital and analog learning methods for learning anatomical structures in physiotherapy education. Google Scholar, 2024.
Sugand K., Abrahams P., Khurana A. The anatomy of anatomy: a review for its modernization. Surgical and Radiologic Anatomy, 2010.
Teaching Methodologies of Gross Anatomy Education for Undergraduate Physiotherapy Students: An Updated Scoping Review. MDPI Journals, 2023.
Virtual reality in medical education during COVID-19 [Electronic resource]. Wikipedia, 2022. Access mode: [https://www.wikipedia.org](https://www.wikipedia.org)
Yap C., Than A. Enhancing Medical Anatomy Education through Virtual Reality (VR): Design, Development, and Evaluation // arXiv., 2024. Access mode: [https://arxiv.org](https://arxiv.org)
You J. et al. Functional electrical stimulation improves upper limb function in stroke patients: A meta-analysis. PubMed, 2023.
Youdas J. W., Krause D. A., Hellyer N. J. Teaching gross anatomy in a physical therapy curriculum: Student perceptions of peer teaching and exposure to dissection. PubMed, 2008. Access mode: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov](https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Альона РОМАНЮК, Тетяна ШЕВЧУК, Людмила АПОНЧУК, Микола МАЙСТРУК, Сергій КРИВОВ'ЯЗ

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



