ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ СТІЙКОЇ МОТИВАЦІЇ ДО ЗАНЯТЬ ХУДОЖНЬОЮ ГІМНАСТИКОЮ У ДІТЕЙ 3–6 РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.3Ключові слова:
мотивація, художня гімнастика, дошкільний вік, ігровий підхід, тренувальний процес, експериментальна методикаАнотація
Заняття художньою гімнастикою у дошкільному віці потребують урахування психофізіологічних особливостей дітей 3–6 років, зокрема їхньої потреби в грі, емоційному схваленні та образному мисленні. Найефективнішим шляхом формування стійкої мотивації до занять є поєднання фізичних вправ із сюжетно-рольовими компонентами, що забезпечують високу залученість дитини у тренувальний процес. Ефективність запропонованої психолого-педагогічної методики оцінювали на основі результатів педагогічного експерименту, що включав аналіз мотиваційної включеності, відвідуваності, ініціативності та емоційної стабільності дітей експериментальної та контрольної груп.
Результати показали, що в експериментальній групі показник відвідуваності зріс на 19,1 %, рівень ініціативності – на 72 %, а частота позитивних емоційних реакцій – на 87 % у порівнянні з незначною динамікою в контрольній групі. Показники мотиваційної включеності за узагальненою шкалою (батьківська оцінка + педагогічне спостереження) зросли на 1,6 бала в експериментальній групі, тоді як у контрольній – лише на 0,4 бала. Застосування критерію Вілкоксона підтвердило достовірність змін (р < 0,05). Спостереження також засвідчили зниження емоційного опору, зростання самостійності, стабілізацію настрою та покращення групової взаємодії у дітей експериментальної групи.
Отже, ефективність розробленої методики підтверджується зростанням усіх досліджуваних показників мотивації у вихованців навчально-тренувальної групи. Перспективи подальших розвідок у даному напрямку полягають у вивченні впливу мотиваційного фону на розвиток фізичних якостей дошкільнят, а також у розробці адаптованих варіантів методики для молодших школярів.
Посилання
Honchar L. V. Formation of movement culture in preschool children by means of rhythmic gymnastics. Pedagogy and Psychology of Vocational Education. 2021. №. 3. P. 57–63. URL: https://spppc.com.ua/index.php/journal/article/download/288/280
Hubar O. V. Features of psychophysical development of preschool children in the context of rhythmic gymnastics. Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society. 2021. № 3. P. 89–95. URL: http://sportscience.ldufk.edu.ua/index.php/2410-2156/article/download/1073/1031
Beemat. The importance of gymnastics for kids [Electronic resource]. 2023. https://www.beemat.co.uk/blogs/beemat/the_importance_of_gymnastics_for_kids
Emeth Gymnastics. 10 reasons to introduce gymnastics for kids [Electronic resource]. 2023. https://emethgym.com/blog/10-reasons-to-introduce-gymnastics-for-kids/
Gold Medal Gymnastics Center. Early childhood gymnastics builds the foundation for physical and cognitive development [Electronic resource]. 2025. https://gmgc.com/early-childhood-gymnastics-builds-the-foundation-for-physical-and-cognitive-development/
Komaini A., Andika H., Gusril G., Sumarauw F. Effectiveness of implementing early childhood gymnastics learning compared to conventional learning for motor skills. 2024. № 47. P. 123–130. URL: https://www.researchgate.net/publication/382894894_
Motor Skill Learning. Physical education curriculum guide for 3–7 year-olds [Electronic resource]. 2025. https://www.motorskilllearning.com/blog/physical-education-curriculum-guide-for-4-7-year-olds
OpenStax. Motor development and physical skills in early childhood // Lifespan Development [Electronic resource]. 2025. https://openstax.org/books/lifespan-development/pages/5-2-motor-development-and-physical-skills-in-early-childhood
Parents Magazine. 30 gross motor skills activities for preschoolers your kids will love [Electronic resource]. 2024. https://www.parents.com/gross-motor-skills-activities-for-preschoolers-8645233
PLT4M. Elementary physical education curriculum [Electronic resource]. 2025. https://plt4m.com/blog/elementary-physical-education-curriculum/
Rezaee M., Shakerian S., Bahremand S., Ahmadpour M. Comparison of the effectiveness of a gymnastics training program and Teaching Games for Understanding on improving gross motor skills in children aged 4 to 11 years. International Journal of Sport Studies for Health. 2025. Vol. 8. № 1. P. 58–63. DOI: https://doi.org/10.61838/kman.intjssh.8.1.7
Sutapa P., Pratama K. W., Rosly M. M., Ali S. K. S. Improving motor skills in early childhood through goal-oriented play activity. Children. 2021. Vol. 8. № 11. DOI: https://doi.org/10.3390/children8110994
Verywell Family. Benefits of structured play for young children [Electronic resource]. 2025. Access mode: https://www.verywellfamily.com/structured-play-2764980
Vinck E. 10 cognitive skills gymnastics develops in students [Electronic resource]. 2025. Access mode: https://www.classcardapp.com/blog/10-cognitive-skills-gymnastics-develops-in-students
Wickers Gymnastics. The science behind why kids love gymnastics (when it’s taught the right way) [Electronic resource]. 2025. Access mode: https://www.wickersgymnastics.co.uk/post/the-science-behind-why-kids-love-gymnastics-when-it-s-taught-the-right-way
Yu Q., Pan X., Liu Z., Deng C. Effect of gymnastics on balance ability in children aged three to six years. Frontiers in Psychology. 2025. Vol. 16. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1549741
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ольга КВАЧ

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



