КОГНІТИВНА НЕЙРОНАУКА У СТРУКТУРІ ПРОФЕСІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ФАХІВЦІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ А7 ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.18Ключові слова:
професійна підготовка, психолого-педагогічна діяльність, психоемоційний стан, біофідбек-технології, нейропластичність, когнітивно-моторне навчання, сенсомоторна інтеграція, адаптивна нейрофізіологічна модель, фізичне навантаження, когнітивна регуляція рухівАнотація
Розвиток когнітивної нейронауки відкриває нові горизонти для оптимізації процесу професійної підготовки фахівців фізичної культури та спорту, інтегруючи знання про нейропластичність, когнітивну регуляцію рухової активності та психофізіологічні механізми адаптації. Дослідження акцентує увагу на міждисциплінарному підході, що поєднує спортивну науку, когнітивну психологію, нейрофізіологію та сучасні цифрові технології, формуючи інноваційний формат освітнього процесу, орієнтований на підвищення когнітивно-моторної ефективності майбутніх фахівців. У межах роботи розглядається застосування когнітивно-моторного навчання, біофідбек-методик, технологій віртуальної реальності та сенсомоторної інтеграції, що забезпечують удосконалення професійних компетентностей фахівців фізичної культури та спорту. Мета дослідження – теоретичне обґрунтування та емпіричний аналіз впливу когнітивної нейронауки на професійну підготовку фахівців фізичної культури та спорту шляхом інтеграції когнітивно-моторних методик, біофідбек-технологій, сенсорно-моторної інтеграції та адаптивного нейрофізіологічного моделювання для розробки методологічного підґрунтя для персоналізованого застосування когнітивних технологій у спортивно-педагогічній діяльності. Підтверджено, що когнітивно-орієнтовані методики, засновані на механізмах пластичності нейронних мереж, сприяють підвищенню адаптивного потенціалу спортсменів і педагогів, формуючи ефективні стратегії сенсомоторного контролю, зниження рівня стресу та підвищення когнітивної продуктивності. Інтеграція нейрофідбек-технологій дозволяє здійснювати реальну корекцію нейродинамічних процесів у режимі зворотного зв’язку, підвищуючи рівень концентрації, регуляції психоемоційного стану та когнітивної витривалості. Методологічна база дослідження ґрунтується на сучасних нейронаукових концепціях, що пояснюють взаємозв’язок між фізичною активністю та структурно-функціональними змінами мозку. Увага приділяється впливу когнітивних тренувальних програм на активність префронтальної кори, гіпокампу та моторних зон, які забезпечують ефективність прийняття рішень, когнітивного контролю та просторової орієнтації. Також розглядається використання алгоритмів адаптивного управління нейрофізіологічними параметрами, що дозволяють персоналізувати навчальний процес і підвищити його результативність. Результати дослідження свідчать про те, що когнітивно-моторні методики значно покращують рівень сенсомоторної інтеграції, швидкість реакції, просторову орієнтацію та когнітивний контроль у фахівців фізичної культури. Крім того, доведено, що такі методики підвищують рівень стресостійкості, що є критично важливим для ефективної роботи в умовах високих фізичних та психоемоційних навантажень.
Посилання
Аrshava I.F., Nosenko E.L. (2024). Psykholohiya osobystosti [Personality Psychology]: pidruchnyk dlya studentiv zakladiv vyshchoyi osvity. Dnipro: LIRA, 500.
Basyuk, N. A. (2024). Emotsiynyy intelekt i psykhichne zdorovʺya uchasnykiv osvitnʹoho protsesu [Emotional Intelligence and Mental Health of Participants in the Educational Process]: navchalʹnyy posibnyk. Zhytomyr, ZHDU imeni Ivana Franka. 140 s.
Horlach, V. V. (2024). Formuvannya sotsialʹno-pertseptyvnoho skladnyka vminʹ kroskulʹturnoyi komunikatsiyi u fakhivtsiv fizychnoyi kulʹtury i sportu [Formation of the Social-Perceptual Component of Cross-Cultural Communication Skills in Physical Education and Sports Specialists]. Rehabilitation and Recreation, 18(3), 273-282.
Lutsenko O. L. (2018). Vtrachena ta nova adaptyvnistʹ: suchasni psykholohichni osoblyvosti, shcho povʺyazani z evolyutsiynym mynulym [Lost and New Adaptability: Modern Psychological Features Associated with the Evolutionary Past:]: monohrafiya. Kharkiv : KHNU imeni V. N. Karazina, 312.
Psykholohichni vymiry osobystisnoyi vzayemodiyi cubʺyektiv osvitnʹoho prostoru v konteksti humanistychnoyi paradyhmy [Psychological dimensions of personal interaction of subjects of the educational space in the context of the humanistic paradigm]: monohrafiya / za naukovoyu redaktsiyeyu akademika NAPN Ukrayiny S.D. Maksymenka. Kyyiv: Vydavnychyy Dim «Slovo», 2020. 220 s.
Roig-Hierro E, Bonuzzi G, Batalla A. (2024). Acute Physical Activity for Motor and Academic Learning in Education-based Settings. JONED. Journal of Neuroeducation, 4(2), 22-30.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Валерія ТИЩЕНКО, Юлія КОВАЛЕНКО, Ольга СОКОЛОВА, Віктор ФЛЕРЧУК

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



