ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2022.1.3

Ключові слова:

забезпечення якості вищої освіти, Європейська асоціація забезпечення якості вищої освіти, Європейський форум із забезпечення якості

Анотація

Стаття присвячена дослідженню досвіду становлення та розвитку системи забезпечення якості вищої освіти в Європі. Зазначено, що забезпечення якості вищої освіти є пріоритетним напрямком розвитку Європейського Союзу загалом, та національним пріоритетом, зокрема та передбачає ставлення до вищої освіти як найвищої цінності, запоруки суспільному прогресу, національної безпеки, конкурентоспроможності країни, закладів вищої освіти та окремої особи.

Встановлено, три періоди формування системи забезпечення якості вищої освіти в Європі. Виокремлено цілі та завдання Європейської асоціації забезпечення якості вищої освіти, тобто розвивати процеси та системи забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти. Залучення до процесів забезпечення якості вищої освіти, особливо зовнішніх стейкхолдерів, дозволяє європейським системам вищої освіти проявляти якість і збільшувати прозорість, що сприяє побудові взаємодовіри і кращому визнанню їхніх кваліфікацій, програм та інших послуг.

Зазначено, що на розвиток Європейської системи забезпечення якості вищої освіти мають суттєвий вплив Європейські форуми із забезпечення якості, які проводяться щорічно, починаючи з 2006 року, у різних країнах Європи. На даних форумах розглядаються найбільш актуальні питання пов’язані  з підвищенням якості вищої освіти.

Посилання

Klimova H. P. (2017) Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity yak priorytetna determinanta stanovlennia innovatsiinoho suspilstva v Ukraini [Higher education quality assurance as a priority determinant of innovation society formation in Ukraine]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Iurydychna akademiia Ukrainy im. Yaroslava Mudroho" . Seriia : Politolohiia. – Yaroslav Mudryi National Law University Academic Journal. Series: Political science, № 2, 65 – 73 [in Ukrainian].

Kumbs F. H. (1970) Krizis obrazovanyia v sovremennom myre. Systemnyi analiz [Educational crisis in modern world. System analyses] / translated from English by S.L. Volodina. Edited by G.E. Skorova. Moscow: Progres, 261 [in Russian].

Lebid I. V. (2012) Osvita i suchasne suspilstvo: posibnyk [Education and modern society: textbook]. Uman: Vydavets “Sochinskyi”, 98 [in Ukrainian].

Dubasenuyk, O.A., Sydorchuk N.H., Yaksa N.V. et al. (2008) Modernizatsiia osvity Ukrainy u konteksti yevrointehratsiinykh protsesiv: istoryko-pedahohichnyi aspekt : monohrafiia [Unrkaine’s education modernization within the context of Europe-integration processes: historical and pedagogical aspect: monograph]. Zhytomyr: I, Franko ZhDU Publishers, 300 [in Ukrainian].

Paryzke komiunike [Prague Communique] Retrieved from: https://osvita.kpi.ua › downloads › (date of application 06.06.2022) [in Ukrainian].

Skyba M. Ye., Kostohryz S. H., Krasylnykova H. V. (2009) Monitorynh yakosti navchalnoho protsesu u vyshchomu zakladi osvity : monohrafiia [Monitoring of the quality of educational process in a higher educational establishment: monograph]. Khmelnytskyi: KhNU, 219 [in Ukrainian] .

Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti v Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity [Standards and recommendations on quality assurance in European higher education area]. Retrieved from: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/07/Додаток-1.( date of application 19.06.2022).

Shchudlo S. A. (2012) Vyshcha osvita u poshukakh yakosti: quo vadis : monohrafiia [Higher education in search of quality: quo vadis : monograph]. Kharkiv-Drohobych: Kolo, 339 [in Ukrainian].

Vasylyik A., Dey V., Bazelyuk V. Et al. (2019) Yakist vyshchoi osvity: teoriia i praktyka : navchalno-metodychnyi posibnyk [Higher eduction quality: theory and practice : instruction and methodological textbook]. NAPN of Ukraine, University of educational management. Kyiv-Nizhyn: PP Lysenko pebulishers, 176 [in Ukrainian].

Dubovicki S., Banjari I. Students’ attitudes on the quality of university teaching. Journal of Contemporary Educational Studies. 2014. №2. P. 42–59.

ENQA. URL : https://enqa.eu/ (date of application : 11.06.2022).

ENQA. URL : https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/ENQA-Statutes-2021.pdf (date of application : 18.06.2022).

European Quality Assurance Forum URL : https://eua.eu/events (date of application : 22.06.2022).

Harvey L. Defining quality. Assessment and Evaluation in Higher Education. 1993. Vol. 18 (1). Р. 9–34.

Machumu H. J., Kisanga S. H. Quality Assurance Practices in Higher Education Institutions: Lesson from Africa. Journal of Education and Practice. 2014. Vol.5, No.16. Р.144–155.

Spender Z. Niektóre metodologiczne, psychologiczne, etyczne aspekty badania jakosci kształcenia uniwersyteckiego / Jakość ksztalcenia w szkole wyzszej:moda czy koniecznosc; Pod. red B.Sitarskiej. Siedle: Widawnictwo Akademi Podlaskiej, 2000. S. 9–12.

##submission.downloads##

Опубліковано

28.07.2022

Як цитувати

ДУТЧАК , Ю., & АНТОНЕЦЬ , В. (2022). ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (1), 20–26. https://doi.org/10.31891/pcs.2022.1.3