МІЖКУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ В КОМУНІКАЦІЇ ЯК ОСОБИСТІСНА РИСА МАЙБУТНЬГО ФАХІВЦЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.14

Ключові слова:

кінезіолог, кінезіотерапія, комунікативна толерантність, комунікація, міжкультурна компетентність, реабілітолог

Анотація

У статті представлений аналіз розвитку професійних навичок сучасного реабілітолога, які необхідні для формування його професійного світогляду та міжкультурної компетенції. Проаналізовано компетенції реабілітолога як завдання, які пов'язані з діяльністю, котрі він зможе успішно вирішувати у процесі кінезотерапії. Професія реабілітолога передбачає комунікативну взаємодію з людьми, які мають різні порушення у стані здоров'я. Найчастіше у клієнтів спостерігаються когнітивні розлади та різні порушення психоемоційного стану. Фахівці з реабілітації зазначають, що у процесі здобуття освіти вони вивчають різні прийоми комунікативної взаємодії з клієнтами, але під час роботи часто доводиться працювати з клієнтами, які є представниками різних культур, що інколи призводить до комунікативних непорозумінь. Таким чином, виникає проблема взаємодії між реабілітологом та клієнтом на міжкультурному рівні, яку необхідно вирішувати безпосередньо у процесі кінезотерапії. Компетентний спеціаліст з реабілітації повинен розуміти, що його особисті професійні риси є показником його професійної діяльності у процесі міжкультурної комунікації з клієнтом та членами його родини, а також рівнем його культури та компетентності. Міжкультурна компетентність демонструє особистісні  риси фахівця з реабілітації, вона формується і проявляється не лише у процесі комунікативної взаємодії з клієнтом. Цей факт безпосередньо впливає на організацію процесу кінезотерапії на всіх рівнях взаємодії. Реабілітолог, враховуючи власну професійну діяльність, повинен бути взірцем толерантності у найрізноманітніших ситуаціях та здійснювати взаємодію з клієнтами на основі розуміння та прийняття їхніх відмінних рис, що  водночас відображатиме особистісну рису реабілітолога. Метою такої комунікативної взаємодії стає формування компетентного фахівця, який здатен приймати рішення з урахуванням індивідуальних особливостей людини, яка вміє розуміти її культурну різноманітність.

Посилання

Vasylenko, O. (2022). Mizhkulturna kompetentnist: poniattia, struktura, pryntsypy ta metody rozvytku. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy, 22 (2), 59–67 [in Ukrainian].

Rezunova, O. S. (2021). Mizhkulturna kompetentnist yak neobkhidna skladova profesiinoi kompetentnosti suchasnoho fakhivtsia. Naukovyi ohliad, 1 (73), 28–40 [in Ukrainian].

Branitska, T. R. (2019). Mizhkulturna kompetentnist yak vazhlyvyi chynnyk profesiinoi diialnosti fakhivtsiv sotsialnoi sfery. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota», 1 (44), 18–22 [in Ukrainian].

Kostenko, D. (2019). Formuvannia mizhkulturnoi kompetentnosti u profesiinii pidhotovtsi suchasnoho fakhivtsia. Molod i rynok, 1 (168), 23–28 [in Ukrainian].

Pylyp, T. (2016). Strukturnyi analiz mizhkulturnoi kompetentnosti likariv-terapevtiv. Nova pedahohichna dumka, 2 (86), 90–93 [in Ukrainian].

Vorotniak, L. I. (2015). Deiaki aspekty formuvannia mizhkulturnoi komunikatyvnoi kompetentsii mahistriv vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, 1, 5–15 [in Ukrainian].

Huba, N. O. & Kandyba, M. O. (2010). Fenomen osobystisnoi kompetentnosti u prostori naukovoho znannia. Psykholohichni perspektyvy. Lutsk, 15. 52–61 [in Ukrainian].

Korotkova, Yu. (2019). Formuvannia mizhkulturnoi kompetentnosti maibutnikh yurystiv pid chas bazovoi pidhotovky v zakladi vyshchoi osvity. Osvitolohichnyi dyskurs, 3-4 (26-27), 48–60 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

26.06.2025

Як цитувати

ПЕТЯК, О., ВИШИНСЬКА, Г., ТАЙБАСАРОВ, О., & АЛЄКСЄЄВ, О. (2025). МІЖКУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ В КОМУНІКАЦІЇ ЯК ОСОБИСТІСНА РИСА МАЙБУТНЬГО ФАХІВЦЯ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (2), 105–111. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.2.14