ЕФЕКТИВНІСТЬ ПРОГРАМИ ЗАНЯТЬ З РОЗВИТКУ КООРДИНАЦІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ВОЛЕЙБОЛІСТОК НА ЕТАПІ СПЕЦІАЛІЗОВАНОЇ БАЗОВОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2024.4.21Ключові слова:
координаційні здібності, підготовка, волейболістки, ефективність, показники, педагогічний експериментАнотація
Напрямок пошуку ефективних засобів тренування пов’язаний з аналізом змагальної діяльності волейболістів, що полягає у вирішенні координаційно складних рухових завдань в умовах, що постійно змінюються при жорсткому дефіциті часу. Широкий діапазон факторів, від яких залежить успішність ігрової діяльності, зумовлює особливу важливість удосконалення механізмів адаптації й перебудови моторики спортсмена відповідно до вимог ігрової ситуації. Мета: встановити ефективність програми занять з розвитку координаційних здібностей волейболісток на етапі спеціалізованої базової підготовки. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних науково і методичної літератури, педагогічне спостереження, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Дослідження проводилися на базі Львівського державного університету фізичної культури імені Івана Боберського та ВК «Львів'янка-ЛДУФК-СКІФ». Здійснено контроль показників фізичної й координаційної підготовки волейболісток та аналіз змагальної діяльності за розробленими протоколами. В процесі дослідження наявний достовірний приріст здатності до статичної рівноваги на рівні (p<0,05) встановлено як в експериментальній, так і в контрольній групі. На противагу цьому показники здатностей до перебудови й пристосування рухових дій у волейболісток експериментальної групи за час експерименту достовірно зросли (p<0,05), тоді як у контрольній групі суттєвих змін не виявлено (p>0,05). Застосування педагогічної технології координаційної підготовки сприяло вищому темпу приросту рівня розвитку більшості показників спеціальної підготовленості у волейболісток експериментальної групи. Достовірне покращення спеціальної підготовленості (p<0,05) виявлено практично за всіма показниками в обох групах. Побудова тренування волейболісток на етапі спеціалізованої базової підготовки з переважаючою направленістю на розвиток координаційних здібностей дозволяє покращити ряд показників, що досліджувалися, вибраних як критерій координаційної підготовленості. Однак, ступінь реакції на цілеспрямований педагогічний вплив виявилася різною. Найбільш динамічними є наступні показники координаційних здібностей: точність керування просторово-часовими й динамічними параметрами рухів, швидкість складної реакції в умовах вибору, показник спеціальних координаційних здібностей. Дещо менших змін під дією експериментальної тренувальної програми зазнали показники просторової орієнтації, вестибулярної стійкості, загального рухового досвіду.
Посилання
Baik, M., Polishchuk, L., & Nahorna, V. (2014). Coordination abilities as the main component of high-class athletes' preparedness in game sports (on the example of billiards and tennis). Science in Olympic Sport, 3, 8-12.
Bezmylov, M., Shynkaruk, O., & Zhigon, Sh. (2020). Features of basketball players' selection at the stage of specialized basic training. Physical Education, Sports and Health Culture in Modern Society, 2(50), 93-102.
Boiko, T. (2012). Development of coordination abilities as one of the important forms of volleyball players' training. Bulletin of Chernihiv National University. Series: Pedagogical Sciences. Physical Education and Sports, 98, 158-161.
Boichuk, R., Bykovska, L., Samolenko, T., & Belyavskyi, I. (2017). Structure of the relationship between technical-tactical and coordination training indicators of student volleyball players. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences. Physical Education and Sports, 147(2), 153-156.
Boichuk, R. I., Korop, M. Y., Vintoniak, O. V., & Hrabchuk, A. (2020). Preconditions for successful teaching of sports games techniques to schoolchildren. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, 10(166), 246-251.
Hrynchenko, I. B., Siryi, O. V., Tykhonova, A. O., & Tykhonov, A. I. (2021). The use of acrobatic-oriented exercises in the training process of young volleyball players aged 12-14. Sports Games, 4(22), 34-44.
Hudyma, S., Bondar, Ya., & Perepylytsia, O. (2015). Modern directions of improving physical training in team sports games. Physical Culture, Sports, and Health of the Nation, 1(19), 115-120.
Yermakov, S. (2001). Models of biomechanical systems in organizing effective athlete actions. Pedagogy, Psychology, and Medical-Biological Problems of Physical Education and Sports, 17, 40-47.
Kolumbet, A. N. (2012). Theoretical and methodological approaches to the development of coordination abilities of young people. Pedagogy, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Education and Sports, 4, 62-65.
Kostiukevych, V. (2014). Theory and methodology of sports training (on the example of team sports). Educational manual. Vinnytsia: Planer.
Lynets, M., & Hnatchuk, Ya. (2017). Improvement of the physical preparedness of qualified volleyball players. Physical Activity, Health and Sport, 4(30), 41-49.
Melnyk, A. (2021). The role of coordination abilities of volleyball players in performing defensive actions. Problems and Prospects for the Development of Sports Games and Martial Arts in Higher Educational Institutions, 1, 55-58.
Ovcharenko, S., Solovey, D., Matyash, V., & Yakovenko, A. (2020). Improvement of coordination abilities development in young football players at the stage of specialized basic training. Dniprovskyi Sports Bulletin, 1, 68-75.
Serhiienko, L., & Lyskevska, V. (2010). Control of human coordination abilities development (review of foreign testing technologies). Slobozhanskyi Scientific Sports Bulletin, 4, 107-113.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Віталій КОВЦУН , Василь КОВЦУН , Ярослав ГНАТЧУК

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.