СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМИ ЗМІЦНЕННЯ ПСИХОФІЗИЧНОГО СТАНУ ШКОЛЯРІВ ЧЕРЕЗ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ В УМОВАХ СОЦІАЛЬНИХ ЗМІН ТА ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.37Ключові слова:
рухова активність, школярі, стратегічні напрями, COVID-19, воєнний станАнотація
Стаття присвячена проблемі забезпечення мінімального рівня рухової активності серед школярів у сучасних умовах суспільних викликів, зокрема в період відновлення після пандемії COVID-19 та під час воєнного стану в Україні. У статті проаналізовано основні чинники, що впливають на зниження рухової активності серед школярів. Крім того, підкреслено, що наявні програми з фізичного виховання лише частково вирішують ці проблеми, що потребує розробки нових методів, засобів та підходів до цього процесу.
Основною метою статті є визначення ефективних засобів і методів, які сприятимуть покращенню фізичного стану школярів та їхньому психологічному благополуччі у нинішніх умовах. Виділено завдання дослідження, серед яких пошук та обґрунтування методів підвищення інтеграції рухової активності в освітній процес закладів загальної середньої освіти.
Для підвищення рівня фізичної активності учнів у школах необхідно впроваджувати інноваційні методи навчання. Рекомендації включають зміну програм фізичного виховання, врахування психологічного стану учнів і впровадження в освітню підготовку майбутніх учителів до роботи в сучасному світі.
В рамках дослідження ми виокремили стратегічні напрямки для підвищення рухової активності в освітньому середовищі школярів. Ці стратегічні напрямки включають зміну освітніх програм, впровадження кращої підготовки вчителів, створення більш інклюзивних спортивних програм і багато іншого. Ці напрями представляють комплексний підхід до залучення школярів до активного способу життя. Це включає співпрацю з місцевими спортивними клубами та використання цифрових технологій, щоб покращити доступ до фізичних вправ.
У висновку наведена рекомендація щодо зміни підходу до процесу фізичного виховання, враховуючи постконфліктний період та воєнний стан в Україні. Автори наголошують на необхідності розробки комплексних програм і стратегій, які би відповідали сучасним умовам навчання і сприяли формуванню здорового способу життя серед школярів. Подальші дослідження у цьому напрямку повинні бути спрямовані на оцінку ефективності впроваджених інновацій та їхню адаптацію у час війни.
Посилання
Bezverkhnya H. (2013). Shlyakhy zabezpechennya optymalʹnoyi rukhovoyi aktyvnosti uchniv serednʹoho shkilʹnoho viku. Psykholoho-pedahohichni problemy silʹsʹkoyi shkoly, 45, 329 s. [in Ukrainian]
Halan, Y.A. (2023). Fizychna kulʹtura i sport yak zasib pidvyshchennya rivnya motyvatsiyi do oboronozdatnosti derzhavy. Naukovyy chasopys Natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriya 15. Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoyi kulʹtury (fizychna kulʹtura i sport), (2(160), 69-75. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.02(160).15
Moskalenko, N., Reshetylova, V., & Mykhaylenko, YU. (2018). Suchasni pidkhody shchodo pidvyshchennya rukhovoyi aktyvnosti ditey shkilʹnoho viku. Sportyvnyy visnyk Prydniprovʺya, (1), 203-208.
Pavlenko YE. A. (2018). Rukhova aktyvnistʹ yak nevidʺyemna skladova formuvannya zdorovoho sposobu zhyttya student·sʹkoyi molodi. Naukovi zapysky Berdyansʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, (1), 191-195.
Stadnyk, V. (2022). Pedahohichni osnovy psykholohichnoho zabezpechennya protsesu fizychnoho vykhovannya zdobuvachiv vyshchoyi osvity v umovakh voyennoho stanu. Innovatyka u vykhovanni, (16), 132-140. https://doi.org/10.35619/iiu.v1i16.488
Stolyarchuk, O. A. (2022). Navchannya ta psykhoemotsiynyy stan ukrayinsʹkykh pidlitkiv v umovakh viyny v ukrayini. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Seriya: Psykholohiya, (1), 115-120. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.22
Tomenko, O. A. (2013). Rivenʹ rukhovoyi aktyvnosti pidlitkiv ta shlyakhy yoho pidvyshchennya na osnovi vykorystannya zakhodiv ozdorovcho-rekreatsiynoho spryamuvannya. Slobozhansʹkyy naukovo-sportyvnyy visnyk, (3), 19-24.
Galan, Y., Moseychuk, Y., Dotsyuk, L., Kushnir, I., Moroz, O., Vaskan, I., Yarmak, O., Kurnyshev, Y., Lohush, L., Bohdanyuk, A., Nataliia, K., Brazhaniuk, A., Baіdіuk M., & Beshlei, O. (2024). Un enfoque integrado para corregir el estado físico y psicoemocional de estudiantes que trabajan con niños migrantes (An integrated approach to Correcting the Physical and Psychoemotional State of female students working with migrant children). Retos, 51, 988–997. https://doi.org/10.47197/retos.v51.101005
Saavedra-Rodríguez, L., & Feig, L. A. (2013). Chronic social instability induces anxiety and defective social interactions across generations. Biological psychiatry, 73(1), 44–53. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2012.06.035
Vovchenko, O. (2023). Wartime panic attacks in children with special educational needs. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Pedagogy and Psychology”, 9(2), 48-56. https://doi.org/10.52534/msu-pp2.2023.48