ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЯК АКТУАЛЬНА ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2023.1.23Ключові слова:
професійна культура, педагогічна культура, майбутні фахівці, професійна підготовкаАнотація
Центральне місце у реформуванні вищої освіти посідає забезпечення та підвищення якості освітнього процесу, що є одночасно метою та результатом діяльності кожного закладу вищої освіти. Сучасна вища освіта в Україні є центральною соціально-державною інституцією, ключовою функцією якої є підготовка майбутніх фахівців до різних аспектів майбутньої діяльності у певній галузі. Проблема підвищення якості діяльності сучасних фахівців неоднозначно залежить від сформованості педагогічної культури. Мета статті полягає в аналізі феномену педагогічної культури майбутніх фахівців, визначенні основних напрямів її формування у закладах вищої освіти. Завдання дослідження: проаналізувати наукові дослідження з обраної проблематики; розглянути наявні позиції науковців щодо досліджуваного феномену; визначити основні напрями, в межах яких відбувається формування педагогічної культури студентів. Для визначення теоретичних основ досліджуваного явища використано сукупність взаємопов’язаних методів дослідження, зокрема методи аналізу та синтезу, порівняння, класифікації та узагальнення наукових підходів до проблеми дослідження, представлені у філософських, соціологічних, психологічних, педагогічних джерелах. Результати дослідження. Педагогічну культуру розглянуто як інтегральну характеристику, що визначає здатність майбутніх фахівців вирішувати професійні проблеми і типові професійні завдання, що виникають у реальних ситуаціях професійної діяльності на основі використання знань, професійного та життєдайного досвіду, цінностей та індивідуальних здатностей. Встановлено, що формування педагогічної культури студентів здійснюється у процесі професійної підготовки переважно у трьох напрямах: під час психолого-педагогічної підготовки студентів (вивчення психології, педагогіки); у межах організації самостійної діяльності студентів, спрямованої на розвиток та поглиблення теоретичних знань та практичних умінь; під час самовиховання та самоосвітньої діяльності. Формування та розвиток педагогічної культури є складним процесом, який триває протягом усього професійного життя.
Посилання
Boreiko , N. Yu., Zinchenko , L. V., Ponomarov , O. S., & Slastina , A. O. (2020). Formuvannia pedahohichnoi kultury maibutnikh fakhivtsiv u haluzi fizychnoi kultury i sportu [Formation of the pedagogical culture of future specialists in the field of physical culture and sports]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15. Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport) [Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 15. Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sport)], no 1(121), рр. 25–30 (in Ukrainian).
Buriak, V. K. (2005). Pedahohichna kultura: teoretyko-metodolohichnyi aspekt [Pedagogical culture: theoretical and methodological aspect]. Kyiv: Demiurh, 232 (in Ukrainian).
Dembitska, S., & Kobylianska, I. (2018). Formuvannia pedahohichnoi kultury fakhivtsiv inzhenernykh spetsialnostei [Formation of pedagogical culture of specialists in engineering specialties]. PedBez, no 3 (1), рр. 51–56 (in Ukrainian).
Kolosova, L. M. (2021). Problemy upravlinnia profesiinym rozvytkom metodysta naukovo-metodychnoi ustanovy v teorii ta praktytsi [Problems of managing the professional development of a methodologist of a scientific and methodical institution in theory and practice]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity [Bulletin of postgraduate education], no 2, рр. 19–25 (in Ukrainian).
Kucheriavyi, O. H. (2019). Fenomen profesiino-pedahohichnoi kultury: aspekt terminosystemy yii teorii u tsilisnomu vymiri [The phenomenon of professional and pedagogical culture: the aspect of the terminological system of its theory in a holistic dimension]. Visnyk natsionalnoho universytetu Chernihivskyi kolehium imeni T. H. Shevchenka [Bulletin of T. G. Shevchenko National University of Chernihiv Collegium], no 1 (157), рр. 81–86 (in Ukrainian).
Onats, O. (2012). Pedahohichna kultura kerivnyka [Pedagogical culture of the manager]. Dyrektor shkoly. Shkilnyi svit [School Director. School World], no 2, рр. 4–9 (in Ukrainian).
Ponomarov, O. S. (2011). Profesiina kultura pedahoha [Professional culture of the teacher]. [Navch.-metod. posib.]. Kharkiv: NTU «KhPI», 198 (in Ukrainian).
Prykhodko, V. (2018). Pedahohichna kultura: zaniattia z elementamy treninhu (dlia vykhovateliv doshkilnykh zakladiv) [Pedagogical culture: classes with elements of training (for preschool teachers)]. Psykholoh doshkillia [Preschool Psychologist], no 10, рр. 4–17 (in Ukrainian).
Smakovskyi, Yu. V. (2016). Pedahohichna kultura vchytelia yak naukova problema [Pedagogical culture of the teacher as a scientific problem]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni alfreda nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky [Bulletin of the Alfred Nobel University of Dnipropetrovsk. Series "Pedagogy and Psychology". Pedagogical Sciences], no 2 (12), рр. 290–29 (in Ukrainian).
Shcherban, P. (2004). Pedahohichna kultura ta yii znachennia v suspilstvi [Pedagogical culture and its importance in society]. Ridna shkola [Native school], no 7–8, рр. 16–19 (in Ukrainian).
Beijaard, D. (2019). Teacher learning as identity learning: models, practices, and topics. Teachers and Teaching, 25 (1), 1–6.
Lindblom‐Ylänne, S., Trigwell, K., Nevgi, A., & Ashwin, P. (2006). How approaches to teaching are affected by discipline and teaching context. Studies in Higher Education, 31, 285–298.