ОСОБЛИВОСТІ ТА ПРОЯВИ ШКІЛЬНОГО БУЛІНГУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.49

Ключові слова:

булінг, агресія, шкільне середовище, булер, жертва, спостерігачі

Анотація

Статтю присвячено проблемі агресивних проявів у міжособистісних стосунках учнівської молоді. Авторами здійснено огляд деяких підходів вітчизняних та зарубіжних науковців щодо поняття «булінг». Визначено, що булінг (цькування) – це агресивна свідома або несвідома поведінка однієї дитини, групи дітей, молоді або будь-кого з дорослих щодо іншої дитини або дітей, що виражається у фізичному та / або психологічному жорстокому ставленні та поводженні. З’ясовано характерні особливості проявів булінгу в шкільному середовищі. Описано основні види (фізичний шкільний булінг; психологічний шкільний булінг: вербальний, соціальний; кібербулінг) та соціально-рольову структуру шкільного булінгу: булер (кривдник) – той, хто цькує, переслідує, завдає шкоду на фізичному або психологічному рівнях; жертва – дитина, яку переслідують і якій постійно завдають шкоди; спостерігачі, вони можуть бути активні (ті, хто підтримують булера та допомагають йому вчиняти шкідливі дії) та пасивні (не втручаються у процес цькування, а відсторонено спостерігають). Виокремлено фактори, що сприяють шкільному булінгу: сприятливе соціальне середовище; перевантаження школярів і вчителів, що призводить до емоційного вигорання; відсутність індивідуального підходу у навчанні й вихованні учнів; відсутність гармонії у стосунках між вчителями, що створює емоційно несприятливий клімат у педагогічному колективі; непідготовленість педагогів до гендерного виховання молодого покоління. Запропоновано заходи щодо запобігання випадкам шкільного булінгу, а саме: співпраця між адміністрацією освітнього закладу, вчителями, що передбачає особистісно-орієнтований підхід до навчання й виховання, психологами щодо надання фахової психологічної допомоги в умовах школи, батьками щодо забезпечення створення сприятливого сімейного середовища для розвитку дитини, учнями.

Посилання

Boichuk, P.M., Kozihora, M.A, & Romaniuk, A.M. (2021). Bulinh yak sotsialno-psykholohichne yavyshche u suchasnomu osvitnomu prostori. Akademichni studii. Seriia «Pedahohika», 2(3). 10-16 [in Ukrainian].

Bezhenar, H. (2012). Bulinh: pidlitkove nasylstvo v shkoli. Shkola. №2 (74). 75-79 [in Ukrainian].

Pro osvitu [Elektronnyi resurs] : Zakon Ukrainy vid 5 veresnia 2017 r. № 2145-VIII // Zakonodavstvo Ukrainy / Verkhov. Rada Ukrainy. – Tekst. dani. Kyiv, 2017. Rezhym dostupu: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page (data zvernennia: 01.07.2018) [in Ukrainian].

Sudenko Yu. A. Yurydyko-psykholohichna kharakterystyka bulinhu ta yoho poperedzhennia : dys. … d-ra filos. nauk: 081 / Natsionalna akademiia vnutrishnikh sprav. Kyiv, 2021 [in Ukrainian].

Bulinh – vazhlyva problema dlia ditei v Ukraini. YuNISEF rozpochynaie kampaniiu proty bulinhu [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu : https://www.unicef.org/ukraine/ukr/media_31252.html (data zvernennia: 20.07.2018) [in Ukrainian].

Hodetska, T. (2019). Bulinh yak sotsialno-psykholohichnyi fenomen. Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii : Vseukrainskyi naukovo-praktychnyi zhurnal, 19(2). 40-47 [in Ukrainian].

Kuleshova, O.V., & Mikheieva, L.V. (2019). Bulinh v osvitnomu seredovyshchi : analiz, shliakhy podolannia. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Psykholohichni nauky». Vyp. 1. Kherson,. 154-158 [in Ukrainian].

Lushpai, L.I. (2013). Shkilnyi bulinh yak riznovyd suspilnoi ahresii. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia : Filolohichna,. Vyp. 33. 85-88 [in Ukrainian].

Fedorchenko, T. Ye. (2003). Rannia profilaktyka nehatyvnykh proiaviv u povedintsi ditei. Kyiv: TOV «KhIK» [in Ukrainian].

Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo protydii bulinhu: Zakon Ukrainy № 2657-VIII vid 18 hrudnia 2018 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19 (data zvernennia: 20.07.2021).

Pro bulinh (tskuvannia) ta yak yoho podolaty. Ditiam, molodi ta doroslym pro vazhlyve. Kyiv : DU «Derzhavnyi instytut simeinoi ta molodizhnoi polityky», 2020 [in Ukrainian].

Sobol, Ye.Yu., & Korniichenko, A.O. (2020). Bulinh v osvitnomu seredovyshchi –determinanty ta formy. Naukovi zapysky Tsentralnoukrainskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Pravo, № 8. 4-9 [in Ukrainian].

Kormylo, O. (2015). Yavyshche bulinhu v osvitnomu prostori. Problemy humanitarnykh nauk. Seriia : Psykholohiia, № 37. 174-187 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

28.03.2024

Як цитувати

МІХЕЄВА , Л. ., & ЧОРНИЙ , С. . (2024). ОСОБЛИВОСТІ ТА ПРОЯВИ ШКІЛЬНОГО БУЛІНГУ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 2(1), 55–60. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.49