ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДО ВИКЛАДАННЯ СПОРТИВНИХ ІГОР У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2023.4.5Ключові слова:
готовність, технологія, майбутні учителі фізичної культури, спортивні ігри, заклади загальної середньої освіти, організаційно-педагогічні умови, принципиАнотація
У статті досліджено поняття готовності майбутніх учителів фізичної культури до викладання спортивних ігор у закладах загальної середньої освіти як здатності студентів до успішної фізкультурно-методичної діяльності, здатності вивчати спортивні ігри, методику їх викладання для учнів закладів загальної середньої освіти, розробляти власні методики та мотивувати учнівську молодь до спортивних ігор та здорового способу життя. Окреслено компоненти готовності майбутніх учителів фізичної культури до викладання спортивних ігор у закладах загальної середньої освіти: мотиваційний, когнітивний та діяльнісний. Розроблено технологію формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до викладання спортивних ігор у закладах загальної середньої освіти, котра передбачає три етапи: підготовчо-мотиваційний, методико-технологічний та підсумково-пролонгований. Визначено організаційно-педагогічні умови реалізації кожного етапу авторської технології. Так, підготовчо-мотиваційний етап передбачає реалізацію організаційно-педагогічних умов мотивації студентів до вивчення спортивних ігор, методики їх викладання для учнів ЗЗСО, розроблення власних методик викладання спортивних ігор та стимулювання учнівської молоді до спортивних ігор і здорового способу життя; методико-технологічний етап уміщує організаційно-педагогічні умови вивчення спортивних ігор, методики їх викладання для учнів ЗЗСО, розроблення власних методик викладання спортивних ігор та стимулювання учнівської молоді до спортивних ігор і здорового способу життя; підсумково-пролонгований етап детермінує організаційно-педагогічні умови презентації студентами власних методик викладання спортивних ігор та стимулювання учнівської молоді до спортивних ігор і здорового способу життя, а також орієнтації на вдосконалення педагогічної майстерності та фізкультурно-методичної компетентності. Виокремлено принципи реалізації технології формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до викладання спортивних ігор у закладах загальної середньої освіти: послідовності, наступності, інтерактивності, динамічної диференціації, поліфункціональності, свободи вибору та співробітництва.
Посилання
Bielikova N. O. Z dosvidu vykorystannia interaktyvnykh metodiv navchannia u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoho vykhovannia ta sportu // Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy: zb. nauk. prats. 2014. Vyp. 37. S. 348–353.
Bielikova N., Podubinska S. Suchasnyi stan orhanizatsii pozaklasnoi roboty z fizychnoi kultury // Visnyk Kamianets-Podilskoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Fizychne vykhovannia, sport i zdorovia liudyny. 2019. Vyp. 14. S. 15–19.
Zhalii R. V., Vorobiov O. V. Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii v osvitnomu protsesi suchasnoho zakladu vyshchoi osvity: poniattia, metodyka vprovadzhennia, praktyka zakladiv osvity // Fizkulturno-ozdorovchi ta sportyvni tekhnolohii v osvitnomu prostori: teoriia i praktyka : kolektyvna monohrafiia / za zah. red. O. O. Momot; Yu. V. Zaitsevoi. Poltava : PNPU imeni V.H. Korolenka, 2020. S. 75-89.
Zhukovskyi Ye. I. Formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury do orhanizatsii samostiinoi fizkulturno-ozdorovchoi diialnosti shkoliariv // Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi. 2013. № 1. S. 40-43.
Zahorodnii K. V., Severynenko I. L. Realizatsiia zavdan fizychnoho vykhovannia uchnivskoi ta studentskoi molodi zasobamy sportyvnykh ihor v umovakh sektsiinykh zaniat // Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15 : Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport). 2018. Vyp. 4. S. 67-70.
Karasievych S. A. Pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury do fizkulturno-sportyvnoi diialnosti u zakladakh zahalnoi serednoi osvity, monohrafiia. Uman: VPTs «Vizavi», 2018. 204 s.
Naumchuk V. I. Profesiina pidhotovka maibutnikh vchyteliv fizychnoi kultury v protsesi samostiinoi roboty zi sportyvnykh ihor. (Dys. kand. ped. nauk). Ternopil, 2002. 232 s.
Naumchuk V. I. Sportyvni ihry v systemi profesiinoi pidhotovky studentiv fakultetiv fizychnoho vykhovannia // Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohika. 2007. №3. S. 3-6.
Sopotnytska O. Kharakterystyka osoblyvostei profesiinoi diialnosti treneriv z ihrovykh vydiv sportu. Suchasni tendentsii rozvytku osvity i nauky v interdystsyplinarnomu konteksti: materialy II-yimizhnar. nauk.-prakt. konf. (Chenstokhova–Uzhhorod–Drohobych, 24–25 berez. 2016 r.). Chenstokhova–Uzhhorod–Drohobych, 2016. S.396–398.
Chernyakova Z., Liannoi M., Bakatov V., Kholodniy А. Peculiarities of the professional training of future physical culture teachers and trainersin the conditions of distance education // Physical Culture and Sport: ScientificPerspective. 2023. №1. P.78-83.
Kononets N., Grynova M., Zhamardiy V., Mamon O., Liulka H. Problems of Implementation of The System of Resource-Based Learning of Future Teachers of Physical Culture. International Journal of Applied Exercise Physiology (IJAEP). 2020. Vol. 9 (12). Р.50–60.
Turańska M. Główne aspekty dyiałalności sportowo-masowej w szkole współczesnej // Кnowledge education law management. 2015. Vol. № 1. P. 306-314.