ПЕДАГОГІЧНИЙ КОНТРОЛЬ КООРДИНАЦІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ОСВІТНЬОЇ НЕСТАБІЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).121

Ключові слова:

педагогічний контроль, координаційні здібності, діти, підлітки, фізичне виховання, воєнний стан, укриття

Анотація

У статті висвітлено актуальні аспекти педагогічного контролю за розвитком координаційних здібностей дітей та підлітків в умовах освітньої нестабільності, спричиненої пандемією COVID-19 та повномасштабною війною в Україні. Проаналізовано сучасні методи контролю, обґрунтовано необхідність впровадження інноваційних і адаптивних підходів до фізичного виховання в умовах обмеженого простору, зокрема в укриттях. Особливу увагу приділено комплексному тестуванню координаційних здібностей та використанню цифрових технологій для моніторингу фізичного стану. Запропоновано практичні рекомендації щодо збереження і покращення координаційних навичок у складних умовах навчального процесу.

Розвиток координаційних здібностей у дітей та підлітків є фундаментальним чинником формування не лише фізичного, а й психоемоційного здоров’я молодого покоління. Особливої актуальності це питання набуває в умовах соціальної нестабільності, пандемії, війни та пов’язаних із ними змін у форматі освітнього процесу.

Нестача рухової активності, обмеження простору, психоемоційний стрес та нерівний доступ до ресурсів суттєво ускладнюють процес розвитку координаційних здібностей. У зв’язку з цим педагогічний контроль повинен не лише зберігати базові функції оцінювання, а й стати інструментом адаптації освітнього процесу до нових реалій.

Посилання

Bezverkhnia, G.V. (2020). Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia ditei ta pidlitkiv [Theory and methods of physical education of children and adolescents]. Kyiv: Olympic Literature. 352 p. [In Ukrainian].

Volkov, L.V. (2017). Theory and methodology of children's and youth sports [Theory and methodology of children's and youth sports]. Kyiv: Olympic Literature. 384 p. [In Ukrainian].

Gulya, A.O. & Pochernina, M.G. (2022). Vplyv fizychnoi aktyvnosti na psykhichne zdorov’ia [The impact of physical activity on mental health]. Physical activity and quality of human life: mat. III scientific-practical conference with international participation, Kharkiv, May 6, 2022. Kharkiv: KhNMU. Рp. 100–102. [In Ukrainian].

Lyakh, V.I. (2018). Koordynatsiini zdibnosti shkoliariv: metodyka otsiniuvannia i rozvytku [Coordination abilities of schoolchildren: assessment and development methodology]. Kyiv: Zdorovia. 144 p. [In Ukrainian].

Kalmaganbetova, A. (2024). Developing coordination with the author's «Sport in Square» technique. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 2024. № 51. Рр. 501–508. URL: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/105196 [In English].

On the organization of the educational process under martial law: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated June 24, 2022 No. 590. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/590-2022-%D0%BF [In Ukrainian].

Caballero, C., Palacios, J. & González, A. (2020). Motor coordination in children: Health relevance and educational strategies. Journal of Physical Education and Sport. Vol. 20(1). Pр. 135–141. [In English].

World Health Organization. Guidelines on Physical Activity and Sedentary Behaviour for Children and Alfiya K Adolescents. Geneva : WHO, 2020. 104 p. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

ОМЕЛЬЧУК, Р. (2025). ПЕДАГОГІЧНИЙ КОНТРОЛЬ КООРДИНАЦІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ОСВІТНЬОЇ НЕСТАБІЛЬНОСТІ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 3(1), 61–65. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).121