ОПТИМІЗАЦІЯ ОСВІТНЬО-ТРЕНУВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ МОЛОДИХ СПОРТСМЕНІВ 9-12 РОКІВ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ ІГРОВИМИ ВИДАМИ СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).61Ключові слова:
ігрові види спорту, юні спортсмени, початковий етап підготовкиАнотація
Початковий етап підготовки спортивного резерву є багатогранним процесом, що охоплює соціально-економічні, організаційні, медико-біологічні, психологічні та педагогічні аспекти. Ефективне тренування на цьому етапі потребує комплексного підходу, що зосереджується на фізичному розвитку, освоєнні технічних навичок та психологічному благополуччі. Для стимулювання розвитку нервової системи та покращення координації слід використовувати різноманітні методи тренування, включаючи ігрові вправи та різноманітні тренувальні засоби. Перевантаження молодих спортсменів одноманітними тренуваннями слід уникати, щоб запобігти втомі та перенавантаженню. Акцент має бути на технічній універсальності, а не на ранній спеціалізації, що дозволяє спортсменам розвивати широкий руховий базис. Крім того, оптимізація тренувальних навантажень, впровадження вправ на сенсомоторну координацію та сприяння неструктурованим іграм можуть покращити набуття навичок та тактичної свідомості. У дослідженні підкреслюється важливість підтримуючого тренувального середовища, де тренери та батьки сприяють отриманню задоволення та внутрішній мотивації. Майбутні дослідження повинні зосередитися на вдосконаленні диференційованого підходу у тренувальному процесі для оптимізації розвитку рухових навичок та фізичних здібностей у молодих спортсменів.
Посилання
Batez, M., Petrušič, T., Bogataj, Š., & Trajković, N. (2021). Effects of a teaching program based on the Teaching Games for Understanding model on volleyball skills and enjoyment in secondary school students. Sustainability, 13(1), 606.
Boichuk, R., Iermakov, S., Nosko, M., Nosko, Y., Vaskan, I., Korop, M., Kurtova, H., & Grashchenkova, Z. (2023). Use of exercises with increased coordination complexity in the training process of young female volleyball players aged 13-14 years. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 27(4), 340–352.
Bompa, T. O., & Sarandan, S. (2022). Training and Conditioning Young Athletes. Human Kinetics.
Galamandjuk, L., Prozar, M., Stasjuk, I., Bakhmat, N., Iedynak, G., Kljus, O., et al. (2017). Physiological characteristics and physical fitness of girls at the beginning of classes at the volleyball sports school. Journal of Physical Education and Sport, 17(4), 2467–2471.
Issurin, V. (2017). Athletic Talent: Identification and Development. Ultimate Athlete Concepts.
Jerzy, S., Paweł, W., Janusz, Z., Tomasz, N., & Mariusz, B. (2015). Structure of coordination motor abilities in male basketball players at different levels of competition. Polish Journal of Sport and Tourism, 21(4), 234–239. https://doi.org/10.1515/pjst-2015-0004
Khoroshukha, M. (2014). Osnovy zdorovia yunykh sportsmeniv [Fundamentals of young athletes’ health]. Kyiv: NUBiP Ukrainy.
Koopmann, T., Faber, I., Baker, J., & Schorer, J. (2020). Assessing technical skills in talented youth athletes: A systematic review. Sports Medicine, 50(9), 1593–1611. https://doi.org/10.1007/s40279-020-01299-4
Koriagin, V. (2014). Periodization of long-term training of young game athletes. Molodizhnyi Naukovyi Visnyk Skhidnoievropeiskoho Natsionalnoho Universytetu imeni Lesi Ukrainky, (15), 124–129.
Ljach, W., & Witkowski, Z. (2010). Development and training of coordination skills in 11- to 19-year-old soccer players. Human Physiology, 36, 64–71. https://doi.org/10.1134/S0362119710010081
Mańkowska, M., Poliszczuk, T., Poliszczuk, D., & Johne, M. (2015). Visual perception and its effect on reaction time and time-movement anticipation in elite female basketball players. Polish Journal of Sport and Tourism, 22(1), 3–8. https://doi.org/10.1515/pjst-2015-0008
Nikolaienko, V. V. (2014). Management of young football players' training based on individual characteristics of children's physical development. Slobozhanskyi Naukovyi-Sportyvnyi Visnyk, 2(40), 104–110.
Pereira, A., Costa, M., Santos, P., Figueiredo, T., & Vicente, J. P. (2015). Training strategy of explosive strength in young female volleyball players. Medicina, 51(2), 126–131.
Pityn, M., et al. (2017). Sport specialists' attitude to the structure and contents of theoretical preparation in sport. Journal of Physical Education and Sport, 17, 988–994.
Platonov, V. M. (2020). Suchasna systema sportyvnoho trenuvannia [Modern system of sports training]. Kyiv: Persha drukarnia.
Sgrò, F., Coppola, R., Tortella, P., & Lipoma, M. (2020). Tactical Games Model as a curriculum approach at elementary school: Effects on in-game volleyball technical improvements. Journal of Human Sport & Exercise, 15, 1178–1186.
Šimonek, J. (2014). Coordination Abilities in Volleyball. De Gruyter Open Poland.
Starosta, W. (2006). The concept of modern training in sport. Studies in Physical Culture & Tourism, 13(2).
Trajković, N., Pajek, M., Sporiš, G., Petrinović, L., & Bogataj, Š. (2020). Reducing aggression and improving physical fitness in adolescents through an after-school volleyball program. Frontiers in Psychology, 11, 2081.
Volkov, L. (2005). Vikova periodyzatsiia trenuvalnykh navantazhen u bahatorichnii pidhotovtsi yunykh sportsmeniv. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu, 4, 7–11.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Роман БОЙЧУК , Іван ВАСКАН , Тетяна РОТАР

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.