ВПРОВАДЖЕННЯ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРІГАЮЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЯК СКЛАДОВОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ

Автор(и)

  • Світлана ВОЛКОВА Комунальний заклад вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради https://orcid.org/0000-0002-4336-1792
  • Євгенія ЗАХАРІНА Національний університет «Запорізька політехніка» https://orcid.org/0000-0002-0222-3385
  • Аліса ЗАХАРІНА Приватний вищий навчальний заклад «Український гуманітарний інститут» https://orcid.org/0000-0003-4184-1140

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).94

Ключові слова:

здоров'язберігаючі технології, майбутні фахівців фізичної культури і спорт, здоров’я, підходи

Анотація

У статті проаналізовано здоров'язберігаючі технології як складової професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Метою статті є теоретичне обґрунтування значущості інтеграції здоров’язберігаючих технологій у процес професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Основний акцент зроблено на визначенні пріоритетних напрямів, методів і засобів їх удосконалення, які сприятимуть підвищенню результативності професійної діяльності та збереженню психофізичного здоров’я фахівців у сучасних освітніх і професійних умовах.

Методи дослідження ґрунтуються на комплексному підході, що включають: опрацювання сучасних досліджень і наукових публікацій з питань здоров’язберігаючих технологій у професійній підготовці фахівців фізичної культури і спорту; систематизація отриманих даних на основі аналізу наукових і методичних джерел, формулювання висновків і рекомендацій щодо вдосконалення процесу професійної підготовки; порівняльний аналіз для виявлення тенденцій, особливостей та кращих практик використання здоров’язберігаючих технологій у професійній освіті.

Зазначено, що включення здоров’язберігаючих технологій у професійну підготовку майбутніх фахівців фізичної культури і спорту сприяє не лише їхній особистій професійній реалізації, а й позитивно впливає на суспільство загалом. Вказано, що це ґрунтується на комплексному поєднанні медико-біологічних, психолого-педагогічних, соціально-культурних та технологічних підходах. Автори розкривають сутність зазначених підходів. Проаналізовано основні законодавчі документи.

Вказано, що освоєння здоров’язберігаючих технологій формує у майбутніх спеціалістів широкий спектр компетенцій, що включає здатність аналізувати стан здоров’я, застосовувати профілактичні заходи, адаптувати тренувальні та освітні програми з урахуванням індивідуальних особливостей людей, а також створювати безпечне та сприятливе середовище для фізичного розвитку.

Посилання

Amosov M. Rozdumy pro zdorovia. Nauka i suspilstvo.1987. №9. S. 62 67

Bashavets N. A. Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii u fizychnomu vykhovanni. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15 : Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport) : zb. naukovykh prats / Za red. O. V. Tymoshenka. Kyiv, 2020. Vyp. 4 (23) 13. S.76–81.

Bekh I. D. Osobystist u konteksti oriientyriv rozvyvalnoho vykhovannia. Innovatyka u vykhovanni. 2015. Vyp. 1. S. 7-13.

Bielikova N.O. Formuvannia zdoroviazberihaiuchoi kompetentnosti maibutnoho fakhivtsia z fizychnoi reabilitatsii. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2009. №6. S. 7-10.

Bratyshchenko I.V. Vprovadzhennia zdoroviazberezhnykhtekhnolohii u navchalnomu zakladi. Pedahohika, psykholohiia ta medyko‐biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2012. № 10. S. 5-8.

Voronin D.Ie. Zdoroviazberihaiucha kompetentnist studenta v sotsialno-pedahohichnomu aspekti. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biol. probl. fiz. vykhovannia i sportu. 2006. № 2. S. 25-28.

Hordieieva K.S. Formuvannia vidpovidalnoho stavlennia do zdorovia u studentiv fakultetu fizychnoho vykhovannia. Pedahohichni nauky: Zbirnyk naukovykh prats. 2018. Vyp. LXXXI. Tom 2. S.73–78

Hryban H. P. Upravlinnia fizkulturno-ozdorovchoiu diialnistiu studentiv v umovakh transformatsii Ukrainy v Yevropeiskyi osvitnii prostir. Fizychna kultura, sport i zdorovia: zbirnyk naukovykh prats natsii. 2019. Vyp. 8(27). S. 336–341.

Dutchak M. V. Paradyhma ozdorovchoi rukhovoi aktyvnosti: teoretychne obgruntuvannia i praktychne zastosuvannia. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu. 2015 .№ 2. S. 44–52.

Zavydovska N.N., Zavydovska O.I. Sotsialna potreba u formuvanni zdoroviazberezhuvalnoho styliu povedinky studentiv. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15 : Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport) : zb. naukovykh prats / Za red. O. V. Tymoshenka. Kyiv, 2020. Vyp. 3K (123) 20. S.168–172.

Zakharina Ye.A. Zdoroviazberihalnyi skladnyk protsesu fizychnoho vykhovannia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Fizychne vykhovannia i sport : zhurnal / uklad. A. V. Tsos, A. I. Aloshyna. Lutsk : Skhidnoievrop. nats. un-t im. Lesi Ukrainky, 2014. Vyp. 16. S. 29-33.

Zakharina Ye.A. Teoretychni i metodychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury do pozaklasnoi ta pozashkilnoi ozdorovcho-vykhovnoi roboty [Tekst] : dys. ... d-ra ped. nauk : 13.00.04 / Zakharina Yevheniia Anatoliivna ; Klasych. pryvat. un-t. - Zaporizhzhia, 2013. 525 s.

Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi: kolektyvna monohrafiia /za zah. red. L.M. Rybalko. Ternopil, 2019. S. 25–26

Nosko M. O. Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii u fizychnomu vykhovanni: monohrafiia. Kyiv, 2014. 300 s.

Pro rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy vid 14 travnia 2021 roku «Pro Stratehiiu liudskoho rozvytku» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/225/2021#n11

Pro skhvalennia Stratehii demohrafichnoho rozvytku Ukrainy na period do 2040 roku https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-2024-%D1%80#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

ВОЛКОВА, С., ЗАХАРІНА, Є., & ЗАХАРІНА, А. (2025). ВПРОВАДЖЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЯК СКЛАДОВОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 2(1), 225–232. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).94