ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ ЮНИХ СПОРТСМЕНІВ ДО ЗАНЯТЬ ПЛАВАННЯМ У ДИСТАНЦІЙНОМУ ТРЕНУВАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2024.3.17Ключові слова:
плавання, анкетування, дистанційне навчання, тренувальний процес, онлайн-тренуванняАнотація
Мотивація має високу значущість у будь-якій діяльності людини, особливо вона необхідна у спорті, де у дуже стислі строки потрібно досягти найкращого результату в ситуації жорсткої конкуренції з іншими спортсменами та спортивними командами. Мета дослідження дослідити вплив експериментальної методики онлайн-занять з плавання на формування мотивації юних плавців в умовах дистанційного тренувального процесу. Учасники: 13 плавців КЗМС ДЮСШОР водних видів спорту Яни Клочкової (вік 13-14 років) м. Харкова). Експеримент тривав 13 тижнів з квітня по червень 2024. На початку та в кінці експерименту було проведено анкетування в інтерактивній формі за допомогою гугл форми. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення сучасних літературних даних, метод анкетування, методи математичної статистики Результати: розроблено експериментальна методика, для формування зовнішніх та внутрішніх мотивів спортсменів до занять плаванням в умовах дистанційного навчання. Методика онлайн-занять включала в себе: вправи на розвиток фізичних якостей «Сухе плавання», які онлайн проводив тренер та спортсмени з впровадженням педагогічного підходу «Я-тренер», теоретичні заняття, онлайн зустрічі з відомими плавцями, перегляд відео та розважальні ігри. Підібрано твердження для анкети-опитувача які дозволяють виявити ставлення плавців до оновленої методики онлайн-тренувань. Виявлено, що результати більшості відповідей на твердження анкети, досліджуваної групи спортсменів, достовірно відрізняються в кінці експерименту (p<0,05; p<0,01). Висновки: розроблено та впроваджено в навчально-тренувальний процес юних плавців методику онлайн-занять з плавання, яка включала в себе поєднання тренувальних онлайн-занять на розвиток фізичних якостей з впровадженням педагогічного підходу «Я-тренер», переглядом відео виступів відомих плавців та розважальних ігор, показано ефективність використання теоретичної та практичної підготовки спортсменів
Посилання
Akimenko B.V., Lytvynenko A.M. (2020). Motyvatsiia zaniat sportom vstanovlenniam tsilei Materialy II Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii «Osvita i nauka u minlyvomu sviti: problemy ta perspektyvy rozvytku». Nauk. red. O.Iu. Vysotskyi. Dnipro: SPD «Okhotnik». 293–294.
Balamutova N. M., Sheiko L. V., & Oleinykov I. P. (2005). Doslidzhennia motyvatsii ta efektyvnosti ozdorovchoho trenuvannia dlia zhinok, yaki zaimaiutsia u fizkulturno-ozdorovchykh hrupakh z plavannia. Fizychne vykhovannia studentiv tvorchykh spetsialnostei, 1, 79-85.
Voloshchuk K., Mitova O. & Rakovska I. (2024). Teoretychna pidhotovka yak zasib pidvyshchennia motyvatsii do zaniat voleibolom u zdobuvachiv zakladiv fizychnoi kultury i sportu. Sportyvni ihry, (1(31), 4–15. https://doi.org/10.15391/si.2024-1.01
Voronova, V.I. (2017). Psykholohiia sportu: navch. posib. Kyiv: Olimpiiska literatura, 204-211.
Hnatchuk, Ya. (2022). Intelektualna informatsiina tekhnolohiia dlia orhanizatsii zmahan z plavannia. Physical culture and sport: scientific perspective, (2), 48–59. https://doi.org/10.31891/pcs.2022.2.8
Mysak, Ya., Vyshnovskyi, V. (2022). Psykholohichni chynnyky motyvatsii dosiahnennia u sporti. Zbirnyk tez dopovidei Ⅱ Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii „Transformatsiia biznesu dlia staloho maibutnoho: doslidzhennia, didzhytalizatsiia ta innovatsii, 23:164-5.
Podshyvailov, F. (2015). Motyvatsiina sfera osobystosti: diahnostychno-rozvyvalnyi putivnyk: metodychni rekomendatsii. Instytut obdarovanoi dytyny, 55.
Rodyhina, V.P. (2022). Formuvannia motyvatsii u studentiv do zaniat z fizychnoho vykhovannia na dystantsiinomu navchanni v umovakh viiny. Lidery KhKhI stolittia. Pohliad u maibutnie, 73-76
Semenovych S., Davydiuk I. (2023). Motyvatsiia u sporti: doslidzhennia suchasnoho osvitnoho landshaftu. Vyshcha osvita Ukrainy, (4), 57-63.
Shainoha, A.Iu. Kushnir, I.S. (2022). Problema formuvannia interesu ta motyvatsii do zaniat fizychnoiu kulturoiu studentskoi molodi u period dystantsiinoho navchannia. In The 9 th International scientific and practical conference “Modern research in world scienceSPC “Sci-conf. com. ua”, Lviv, Ukraine. 1977-1983.
Abduganiyevich, K. A. (2021). Pedagogical conditions for forming sports motivation. Academicia: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(3), 1662-1667.
Alvarez, O. Tormo Barahona, L. Castillo, I. Moreno-Murcia, J.A. (2021). Examining Controlling Styles of Significant Others and Their Implications for Motivation, Boredom and Burnout in Young Swimmers. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18, 5828. https://doi.org/10.3390/ijerph18115828
Balaguer, I., González, L., Fabra, P., Castillo, I., Mercé, J., Duda, J.L. (2012). Coaches’ interpersonal style, basic psychological needs, and the well- and ill-being of young soccer players: A longitudinal analysis. J. Sports Sci., 30, 1619–1629.
Boixados, M. et al. (2004). Relationships Among Motivational Climate, Satisfaction, Perceived Ability, and FairPlay Attitudes in Young Soccer Players, Journal of Applied Sport Psychology, 16(4), 301-317.
Carral, JMC, Pérez, CA, & Prieto, C.M (2014). Energy cost and motivation in a population of young swimmers. Revista Brasileira de Medicina do Esporte , 20 , 429-432.
Moreira, CR, Nascimento Junior, JRAD, Mizoguchi, MV, Oliveira, DVD, & Vieira, LF (2016). Іmpact of adhesion reasons in the motivational regulation of master swimmers during the season. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano, 18, 429-440.
Ryan, R.M., Deci, E.L. (2017). Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development and Wellness; Guilford Press: New York, NY, USA, 123-134.
Schüler, J., Wolff, W., Duda, J. (2023). Intrinsic Motivation in the context of sports. In Sport and Exercise Psychology-Theory and Application; Schüler, J., Wegner, M., Plessner, H., Eklund, R.C., Eds.; Springer Nature: Cham, Switzerland, 171–192.
Simón-Piqueras, J.Á., Gil-Madrona, P., Zamorano-García, D., Torre-Maroto, MDL, Fernández-Bustos, J.G. (2023). Self-Determined Regulation, Achievement Goals and Sport Commitment in Spanish Masters Swimmers. Behavioral Sciences. 2023; 13(10):828. https://doi.org/10.3390/bs13100828
Sobko I, Shevchenko M. Divers recovery methods during the competitive period. Health Technologies. 2023, 1(4), 46-55. https://www.htj1.com/index.php/ht/article/view/81
Standage, M., Ryan, R.M. (2020). Self-determination theory in sport and exercise. In Handbook of Sport Psychology: Social Perspectives, Cognition, and Applications, 4th ed.; John Wiley & Sons, Inc.: Hoboken, NJ, USA,; 1, 37–56.
Treasure, D.C. and Roberts, G.C., Applications of Achievement Goal (2019). Theory to Physical Education:Implications for Enhancing Motivation, Quest, 47(4), 475-489
Walling, M.D., Duda, J.L. and Chi, L., (2013). The Perceived Motivational Climate in Sport Questionnaire:Construct and Predictive-Validity, Journal of Sport & Exercise Psychology, 15(2), 172-183