МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ З ВИКОРИСТАННЯМ ПРИНЦИПІВ ДИФЕРЕНЦІАЦІЇ ТА ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2024.2.20

Ключові слова:

методологія, наукові підходи, професійна компетентність, диференціації та індивідуалізація навчання, професійна підготовка, майбутні учителі природничих спеціальностей

Анотація

Успішне вирішення проблеми якісної підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей передбачає активізацію педагогічних зусиль за низкою напрямів, найважливішим з яких є індивідуалізація ти диференціація навчання. Ефективність підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей з використанням принципів диференціації та індивідуалізації навчання пов’язана з правильним вибором методологічних основ цього процесу, конкретного комплексу методологічних підходів, принципів та закономірностей. Мета статті полягає в аналізі методологічних основ підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей з використанням принципів диференціації та індивідуалізації. Для визначення теоретичних основ досліджуваного явища використано сукупність взаємопов’язаних методів дослідження – аналітичне та порівняльне вивчення та аналіз філософської, психологічної, педагогічної, науково-методичної літератури, нормативних правових документів, прогнозування, узагальнення та висновки. Результати дослідження. Методологічними основами підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей з використанням принципів диференціації та індивідуалізації визначено ключові положення системного, компетентнісного, практико зорієнтованого та індивідуального методологічних підходів. Системний підхід дає змогу розглядати диференційовану та індивідуалізовану підготовку майбутніх учителів природничих спеціальностей як систему з позицій її структури, змісту, функцій, сукупності методів, системних зв’язків. Компетентнісний підхід конкретизує мету та кінцевий результат підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей. Практико зорієнтований та індивідуальний методологічні підходи дають змогу обрати ефективні форми, методи, технології та засоби диференційованої та індивідуалізованої підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей.

Посилання

Akimova, O., & Haluziak, V. (2019). Pedahohichnyi suprovid osobystisno-profesiinoho rozvytku maibutnoho vchytelia [Pedagogical support of personal and professional development of the future teacher]. [Monohrafiia]. Vinnytsia: «Tvory», 340 [in Ukrainian].

Alieksieieva, S. V. (2022). Aktualni problemy dydaktyky v umovakh informatyzatsii osvity: indyvidualizatsiia navchannia [Actual problems of didactics in the conditions of informatization of education: individualization of education]. Nauka i tekhnika sohodni – Science and Technology Today, 1 (1), 18–26 [in Ukrainian].

Blashkova, O. (2019). Kliuchovi kompetentnosti maibutnikh vchyteliv pryrodnychykh spetsialnostei ta yikh vplyv na formuvannia svitohliadnykh oriientyriv suchasnoi studentskoi molodi [Key competences of future teachers of natural sciences and their influence on the formation of worldview orientations of modern student youth]. Molod i rynok – Youth and the market, 5 (172), 184–189 [in Ukrainian].

Borshchuk, Ye. M. (2011). Systemnyi pidkhid i synerhetyka [System approach and synergy]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy – Scientific Bulletin of the National University of Bioresources and Nature Management of Ukraine, 21 (1), 344–347 [in Ukrainian].

Kolesnyk, M. O. (2020). Suchasnyi osvitnii prostir: nova paradyhma pryrodnychoi osvity [Modern educational space: a new paradigm of science education]. [Monohrafiia]. Chernihiv: Desna-Polihraf, 270 [in Ukrainian].

Kremen V. H. (Red.). (2014). Synerhetyka i osvita [Synergetics and education]. [Monohrafiia]. K.: Instytut obdarovanoi dytyny, 348 [in Ukrainian].

Krushelnytska, O. (2013). Metodolohiia ta orhanizatsiia naukovykh doslidzhen [Methodology and organization of scientific research]. [Navchalnyi posibnyk]. K.: Kondor, 189 [in Ukrainian].

Levchenko, T. I. (2017). Kontseptualna paradyhma rozvytku vyshchoi osvity [Conceptual paradigm of higher education development]. [Monohrafiia]. Vinnytsia: Nova Knyha, 344 [in Ukrainian].

Mulesa, P. (2023). Kontseptsiia pidhotovky maibutnikh uchyteliv matematyky ta informatyky do vykorystannia zasobiv virtualnoi naochnosti u profesiinii diialnosti [The concept of training future teachers of mathematics and informatics to use virtual visualization tools in their professional activities]. Fizyko-matematychna osvita – Physical and mathematical education, 38 (1), 54–59 [in Ukrainian].

Onyshchuk, L. A. (2015). Teoretyko-metodolohichni zasady konstruiuvannia ta realizatsii zmistu osvity [Theoretical and methodological principles of construction and implementation of educational content.]. Osvita doroslykh: teoriia, dovid, perspektyvy – Adult education: theory, evidence, perspectives, 1 (12), 45–53 [in Ukrainian].

Savitska, V. V. (2022). Teoretyko-metodolohichni osnovy proiektuvannia osvitnoho protsesu u zakladakh vyshchoi osvity v umovakh tsyfrovizatsii [Theoretical and methodological bases of designing the educational process in institutions of higher education in conditions of digitalization]. Innovatsiini tekhnolohii navchannia v umovakh modernizatsii suchasnoi osvity – Innovative learning technologies in the conditions of modernization of modern education, L. Rebukha (red.) (s. 67–83) [in Ukrainian].

Solovei, L. V. (2018). Formuvannia kliuchovykh kompetentnostei maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh spetsialnostei u fakhovii pidhotovtsi [Formation of key competencies of future teachers of natural sciences in professional training]. (Dys. ... kand. ped. nauk zi spetsialnosti 13.00.04). Klasychnyi pryvat. un-tet. Zaporizhzhia, 306 [in Ukrainian].

Sonko, S. P. (2013). Prostorovyi rozvytok sotsio-pryrodnykh system: shliakh do novoi paradyhmy [Spatial development of socio-natural systems: the path to a new paradigm]. Kyiv: Nyka Tsentr, 287 [in Ukrainian].

Tverezivska, N. T., & Sydorenko, V. K. (2013). Metodolohiia pedahohichnoho doslidzhennia [Methodology of pedagogical research]. [Navch. posib.]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 440 [in Ukrainian].

Kelly, G. A. (2011). A Theory of Personality: The Psychology of Personal Constructs. New York: Norton. Repinted by Routledge, 190.

Wenner, J. A., & Campbell, T. (2017). The Theoretical and Empirical Basis of Teacher Leadership: A Review of the Literature. Review of Educational Research, 87 (1), 134–171.

##submission.downloads##

Опубліковано

29.06.2024

Як цитувати

ЯРОШЕНКО , О. ., & МАКСИМЧУК , Л. (2024). МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ З ВИКОРИСТАННЯМ ПРИНЦИПІВ ДИФЕРЕНЦІАЦІЇ ТА ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (2), 135–142. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.2.20