ЕФЕКТИВНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ РІЗНИХ ВИДІВ ФІТНЕСУ У ПІДВИЩЕННІ ФУНКЦІОНАЛЬНОГО СТАНУ КАРДІОРЕСПІРАТОРНОЇ СИСТЕМИ СТУДЕНТОК ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.72

Ключові слова:

фізичне виховання, дистанційні секційні заняття, різні види фітнесу, ритмічна та естетична гімнастика, студентки, заклад вищої освіти

Анотація

В статті наведено результати порівняльного аналізу змін у функціональному стані кардіореспіраторної системи організму студенток 18-19 років закладу вищої освіти під впливом дистанційних секційних занять з різних видів фітнесу (ритмічної та естетичної гімнастики). Для реалізації мети дослідження було вивчено особливості функціонального стану серцево-судинної системи та системи зовнішнього дихання студенток двох груп на початку та наприкінці навчального року за допомогою традиційних методів та комп’ютерної програми експрес-оцінки функціонального стану «ШВСМ». Результаті дослідження дозволили констатувати у цілому позитивний вплив дистанційних секційних занять з обох видів фітнесу (ритмічної та естетичної гімнастики) на основні показники поточного стану кардіореспіраторної системи їхнього організму: незалежно від групової приналежності для усіх студенток к завершенню дослідження було характерне позитивне зниження частоти серцевих скорочень, нормотонічний тип реакції системи кровообігу на фізичні навантаження, нормалізація величин серцевого індексу, коефіцієнту економічності кровообігу, загального периферичного опору судин, підвищення потенційних можливостей системи зовнішнього дихання та стійкості організму до умов гіпоксії. Разом з цим слід зазначити, що використання в програмі дистанційних секційних занять з ритмічної гімнастики сприяло достовірно більш суттєвим, в порівнянні з програмою аналогічних занять з включенням засобів естетичної гімнастики,  позитивним змінам більшості параметрів кардіореспіраторної системи організму. Доведено, що к завершенню дослідження для представниць групи з ритмічної гімнастики були характерні достовірно кращі величини ЧСС, пульсового артеріального тиску, систолічного об’єму крові, серцевого індексу, життевої ємності легень, часу затримки дихання на вдоху та індексу Скібінського. Більш того, серед студенток цієї групи спостерігалися більш високі, ніж у дівчат, які протягом навчального року займалися естетичної гімнастикою, позитивні темпи покращення частоти серцевих скорочень (в 8 разів), пульсового артеріального тиску, серцевого індексу, індексу Робінсона, коефіцієнту економічності кровообігу (в 1,5 рази), життєвої ємності легень (в 2 рази), часу затримки дихання на вдоху (в 3 рази), індексу Скібінського (в 8 разів) та індексу гіпоксії в 14 разів. Таким чином, результати проведеного дослідження свідчать про більш високу ефективність використання засобів ритмічної гімнастики в програмі дистанційних секційних занять для студенток закладу вищої освіти.

Посилання

Babadzchyanyan V., Semal N., Beseda N., Pharionov V., Kuriy O. (2023). Suchasniy stan phizichnogo vihovannya studentiv u zakladah vizchoy osviti pid chas viyni v Ukraini [The current state of physical education of students in higher education institutions during the war in Ukraine]. Nauka i tehnika sogodni. 2023. № 2(16).

P. 167–176. [in Ukrainian]

Barsukova T., Antipova Zh. (2021). Ozdorovchiy fitness yak zasib phormuvannya u studentok usvidomlenoy motivacii do phizichnoy aktivnosti [Wellness fitness as a means of forming in students of conscious motivation for physical activity]. Naukoviy chasopis NPU imeni M.P. Dragomanova. Seriya 15. Naukovo-pedagogichni problem phizichnoy kulturi (phizichna kultura i sport). (8(139). P. 23-28. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2021.8(139).04. [in Ukrainian]

Bodnar A., Yourchishin You., Misiv V. (2022). Stavlennya zdobuvachiv vizchoy osviti do zanyat ozodorovchim fitnesom [The attitude of higher education applicants to the lessons of health fitness]. Visnik Kamyanec-Podilskogo nacionalnogo universitrtu imeni Ivana Ogienko. Phizicne vihovannya, sport i zdoroviya ludini. (25).

P. 59–63. http://visnyk-sport.kpnu.edu.ua/article/view/263997. [in Ukrainian]

Boreyko N.You. (2021). Organizaciya navchalnih zanyat z phizicnogo vihovannya v umovah pandemii [Organization of physical education training in pandemic]. Visnik Nacionalnogo tehnichnogo universitetu «HPI». № 1. P. 57-63. [in Ukrainian]

Gavrishko S.G. Suchasna sistema phizichnogo vihovannya u ZVO (2023). [The modern system of physical education in the DHE]. Naukoviy chasopis NPU imeni M.P. Dragomanova. Seriya 15. Naukovo-pedagogichni problem phizichnoy kulturi (phizichna kultura i sport). 8(168). P. 29-32. [in Ukrainian]

Gordienko O.I., Movchan V.P. (2022). Shlyahi udoskonalennya ruhovoi aktivnosti studentiv v umovah distanciynogo navchannya [Ways to improve students' motor activity in distance learning conditions]. Reabilitaciyni ta phizkulturno-rekreaciyni aspect rozvitku ludini. № 10. С. 162–169. [in Ukrainian]

Dehtyarova I.V., Cereteli V.O., Gasan You.M. (2023). Tehnologiya vidnivlennya phunkcionalnogo stanu studentiv v umovah obmezhenogo prostoru [Technology to restore the functional state of students in limited space]. Visnik Prikarpatskogo nacionalnogo universitetu. Seriya: Phizicna kultura. Vip. 40. P. 28–32. [in Ukrainian]

Kruk M., Lyashevich A., Chernuha I., Kruk A., Levchuk L. (2020). Phunkcionalniy stan kardiorespiratornoy sistemi organizmu studentiv, zcho zaymayoutsya phizicnoyou kulturoyou i sportom [Functional state of the cardiorespiratory system of the body of students engaged in physical culture and sports]. Naukoviy chasopis NPU imeni M.P. Dragomanova. Seriya 15. Naukovo-pedagogichni problem phizichnoy kulturi (phizichna kultura i sport). 3(123). P. 93-97. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2020.3(123).18. [in Ukrainian]

Malikov M.V., Bogdanovskya N.V., Svatiev A.V. (2006). Phunkchionalnya diagnostika v phizichnomu phihovanni ta sporti. Navchalniy posibnik (pid griphom MON Ukraini) [Functional diagnosis in physical education and sports. Tutorial (under the stamp of the Ministry of Education and Science of Ukraine)]. Zaporizhzhiya : ZNU. 199p. [in Ukrainian]

Pancuk A., Pancuk I., Butenko T., Kashuba A. (2020). Udoskonalennya sistemi phizicnogo vihovannya studentiv ZVO yak pedagogicna problema [Improvement of the system of physical education of students of the DHE as a pedagogical problem]. Naukoviy visnik Melitopolskogo derzchavnogo pedagogicnogo universitetu. Seriya : Pedagogika. № 2(25). P. 118–125. [in Ukrainian]

Permyakov O., Oniczhuk L., Yopa T., Ostapov A. (2020). Suchasna sistema phizicnogo vihovannya v umovah ZVO [The modern system of physical education in the conditions of DHE]. Professionalizm pedagoga : teoretichni y metodicni aspekti. (13). p. 102–112. https://doi.org/10.31865/2414-9292.13.2020.222853. [in Ukrainian]

Pishak O.V., Romaniv L.V., Polizchuk N.M. (2021). Suchasni tendencii phizicnogo vihovannya, sportu ta zdoroviya ludini v nacionalnoy sistemi osviti [Current trends of physical education, sports and human health in the national education system]. Naukoviy chasopis NPU imeni M.P. Dragomanova. Seriya 5 : Pedagogichni nauki : realii ta perspektivi. 79. T.2. P. 53-59. [in Ukrainian]

Sabirov O.(2022). Osoblivosti organizacii phizichnogo vihovannya studentiv zakladiv vizchoy osviti v realiyah siogodennya [Features of the organization of physical education of students of higher education institutions in the realities of today]. Naukoviy chasopis NPU imeni M.P. Dragomanova. Seriya 15. Naukovo-pedagogichni problem phizichnoy kulturi (phizichna kultura i sport). 10(155). P. 21-23. [in Ukrainian]

Teslickiy You. P., Kochurka S.O. (2018). Fitnes yak zasib phormuvannya cinnisno-motivaciynih ustanovok osobistosti, orientovanoy na zdoroviy sposib zhittya [Fitness as a means of forming a personality-focused on a healthy lifestyle]. Molodiy vcheniy. № 2 (54). P. 462–465. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

28.03.2024

Як цитувати

МАЛІКОВ, М., & ІВАНСЬКА, О. . (2024). ЕФЕКТИВНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ РІЗНИХ ВИДІВ ФІТНЕСУ У ПІДВИЩЕННІ ФУНКЦІОНАЛЬНОГО СТАНУ КАРДІОРЕСПІРАТОРНОЇ СИСТЕМИ СТУДЕНТОК ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 2(1), 219–225. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.72