ФОРМУВАННЯ НАВИЧКИ КОМУНІКАЦІЇ ТА СПІЛКУВАННЯ У СТУДЕНТІВ УНІВЕРСИТЕТІВ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.3.31Ключові слова:
комунікація, спілкування, навички, взаємодія, студентиАнотація
У статті розглядається ефективність комунікативних навичок і взаємодії між фізичним терапевтом і пацієнтом як ключового результату реабілітаційних послуг. Зокрема, аналізуються підходи до формування комунікативних навичок у студентів закладів вищої освіти (ЗВО), які включають поєднання вербального та невербального спілкування. Визначено особливості комунікативної компетентності, що є необхідною складовою професійної діяльності майбутніх фахівців у сфері фізичної реабілітації.
Метою статті є обґрунтування підходів до формування комунікативних навичок у студентів університетів, що є важливим для їхньої подальшої професійної практики. Підкреслено важливість оволодіння навичками спілкування як істотного елемента взаємодії фізичного (ерго) терапевта, що створює атмосферу довіри і поваги, у якій пацієнти можуть брати активну участь у своєму одужанні.
У статті детально розглядаються складові вербальної і невербальної комунікації, їх значення у процесі взаємодії терапевта та пацієнта. Наприклад, вербальне спілкування включає не лише передачу інформації, але й вміння слухати, підтримувати пацієнта та формувати довіру. Невербальні сигнали, такі як міміка, жести та тон голосу, також відіграють важливу роль у сприйнятті інформації та емоційній підтримці пацієнтів.
Обґрунтовано переваги комунікативних навичок у процесі планування реабілітаційного процесу, що дозволяє визначати поетапні цілі та досягати ефективних результатів. Встановлено, що комплексний підхід до формування комунікативних навичок може суттєво покращити процес реабілітації пацієнтів, сприяючи їхньому активному залученню в лікувальний процес.
Таким чином, стаття акцентує увагу на необхідності інтеграції комунікативних навичок у навчальні програми для студентів, які готуються до роботи у сфері фізичної реабілітації, з метою підвищення якості надання медичних послуг.
Посилання
Andriichuk O. (2019). Pidhotovka fizychnykh terapevtiv do praktychnoi diialnosti. [Training of physical therapists for practical activities]. Visnyk Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu. Fizychne vykhovannia, sport i zdorovia liudyny. Vol. 4. P. 10-14.
Bismak O. (2017). Formuvannia informatsiino - komunikatsiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoi reabilitatsii. [Formation of information and communication competence of future specialists in physical rehabilitation]. Osvitolohichnyi dyskurs. No 3-4 (18-19). P. 338-351.
Voloshko L. (2017). Osnovni komponenty ta kharakterystyky profesiinoi vzaiemodii fakhivtsiv z fizychnoi reabilitatsii. Molod i rynok. № 9. S. 77–81.
Voloshko L. (2018). Fizychnyi terapevt yak subiekt profesiinoi vzaiemodii. Visnyk. Seriia: Pedahohichni nauky. № 152 (1). S. 16–18.
Voloshko L. B. (2017). Predmetno-zmistovni komponenty profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoi terapii. [Subject-content components of professional competence of future specialists in physical therapy]. Systemnyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi fakhivtsiv haluzevykh napriamiv (20 kvitnia 2017 roku): Vseukrainska naukovo -praktychna internet-konferentsiia z problem vyshchoi osvity i nauky (dystantsiina forma). Vol. 2. P. 20-23.
Voloshko L. (2017). Osoblyvosti subiekt-subiektnoi vzaiemodii v profesiinii diialnosti fakhivtsiv z fizychnoi ta sotsialnoi reabilitatsii. [Peculiarities of subject-subject interaction in the professional activity of specialists in physical and social rehabilitation]. Molod i rynok. No 3. P. 41-44.
Huk S. V. (2013). Profesiini funktsii fakhivtsia z fizychnoi reabilitatsii. [Professional functions of a specialist in physical rehabilitation]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Vol. 14. P. 66-70.
Demianchuk M. (2022). Komunikatyvna pidhotovka maibutnikh bakalavriv fizychnoi reabilitatsii v medychnii akademii – vyklyk chasu. [Communicative training of future bachelors of physical rehabilitation in the medical academy is a challenge of the times]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk.Vol. 49. T. 1. P. 192-197. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/49-1-30.
Lazarenko T. V. (2015). Umovy efektyvnosti mizhosobystisnoi komunikatsii. [Conditions for the effectiveness of interpersonal communication]. Zbiór raportów naukowych. «Pedagogika. Najnowsze badania naukowe. Teoria, praktyka» (30.03.2015-31.03.2015). Warszawa: Wydawca: Sp. z o.o. «Diamond trading tour». P. 31-40.
Prymachok L. L. (2019). Porivnialne doslidzhennia stanu sformovanosti profesiinoi kompetentnosti u fakhivtsiv z fizychnoi reabilitatsii z riznym stazhem roboty [Comparative study of the state of formation of professional competence among physical rehabilitation specialists with different work experience] Aktualni problemy psykholohii. Tom I. Vyp. 54. S. 43-54.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Галина КОНДРАЦЬКА, Оксана ПАВЛЮК

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



