ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ АДАПТИВНОГО БАДМІНТОНУ В УКРАЇНІ, ЯК ФІТНЕС ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.3.19Ключові слова:
інклюзивна освіта, доступність, фізична культура, толерантність, адаптивний бадмінтон, інклюзивне середовище, діти з інвалідністю, оздоровче та прикладне значення бадмінтону, соціальна адаптація, реабілітація, педагогікаАнотація
Актуальність. У статті досліджується актуальна проблема інклюзивної освіти в контексті фізичного виховання дітей з інвалідністю, з особливим акцентом на використанні адаптивного бадмінтону, як засобу фізичної реабілітації, соціальної інтеграції та розвитку особистісних якостей. Адаптивний бадмінтон розглядається як ефективна фітнес-технологія, що дозволяє дітям з порушеннями опорно-рухового апарату, зору, слуху та іншими формами інвалідності брати активну участь у фізкультурно-оздоровчому процесі, сприяючи формуванню рухових навичок, підвищенню функціональних можливостей організму та розвитку мотивації до самореалізації.
Мета дослідження. З’ясувати прикладне значення і вивчити стан та можливості використання адаптивного бадмінтону (парабадмінтону) у процесі фізичного виховання дітей з інвалідністю.
Методи дослідження. У дослідженні використовувалися загальнонаукові методи: аналіз, синтез, узагальнення, класифікація фактів наукової літератури, анкетування, методи математичної статистики.
На основі результатів опитування вчителів фізичної культури з різних регіонів України проаналізовано рівень доступності спортивної інфраструктури, наявність засобів адаптації для учнів/учениць з інвалідністю, а також обізнаність педагогів щодо специфіки організації занять з такими учнями. Виявлено, що лише третина опитаних учителів проводить заняття з дітьми, які мають інвалідність, а понад 70% закладів освіти не мають належних умов для реалізації інклюзивного фізичного виховання. Особливу увагу приділено аналізу можливостей занять адаптивним бадмінтоном для різних категорій учнів/учениць, зокрема тих, хто пересувається на візках, використовує милиці або має низький зріст.
Посилання
Pastorova, O. Yu. 2020. Sotsialna adaptatsiia ditei z invalidnistiu v umovakh inkliuzyvnoho navchannia. [Social adaptation of children with disabilities in the conditions of inclusive education]. Pedahohichnyi dyskurs, no. 28: 42–44. In Ukrainian
Janiaczyk, Małgorzata. 2015. Parabadminton – sport dla osób niepełnosprawnych. [Parabadmint - sport for disabled people]. Fizjoterapia 23 (4): 66–72. https://doi.org/10.1515/physio-2015-0018. In Polish
Koper, M., and T. Tasiemski. 2013. Miejsce sportu w procesie rehabilitacji osób niepełnosprawnych fizycznie. [Place of sport in the rehabilitation process of physically disabled people]. Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania 3 (8): 111–134. In Polish
Newman, J. 2018. Disability and Society: Attitudes and Policies. London: Routledge.
Rutkowska, E. 2012. Wsparcie jako element rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. [Support as an element of comprehensive rehabilitation of people with disabilities]. Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania 3 (4): 39–52. In Polish
Winczewski, P., and J. Szostak. 2014. Podobieństwa i odmienności treningu narciarskiego osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych. [The similarities and differences in ski training of non -disabled people and disabled people]. Visnyk Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Fizychne vykhovannia, sport i zdorovia liudyny / Biuletyn Narodowego Uniwersytetu im. Iwana Ogienki w Kamieńcu Podolskim. Wychowanie Fizyczne, Sport i Zdrowie 11: 82–90. In Ukrainian
Kuznietsov R., Petrenko H. Istoriia rozvytku eir-badmintonu [Elektronnyi resurs]. URL: https://reposit.uni-sport.edu.ua/server/api/core/bitstreams/be7d60ad-66b7-45d0-9358-20b51a5c2eef/content
Kuzmenko Iryna, Liubota Olena. Zastosuvannia zasobiv badmintonu u fizychnomu vykhovanni shkoliariv [Elektronnyi resurs]. URL: file:///C:/Users/LENOVO/Downloads/250952-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-575957-1-10-20220110.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Катерина ОГНИСТА, Анатолій РЕБРИНА, Андрій ОГНИСТИЙ

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



