РОЛЬ БАТЬКІВ У ФОРМУВАННІ МОТИВАЦІЇ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ДО ЗАНЯТЬ ВЕРХОВОЮ ЇЗДОЮ

Автор(и)

  • Сергій ГУМЕНЮК Тернопільського національного педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-0872-1470
  • Аліна БАСАРАБ Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка https://orcid.org/0009-0006-6110-8367

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2023.3.5

Ключові слова:

кінний спорт, залучення дітей, вплив батьків, ставлення до тварин, фізична активність

Анотація

В останні роки в Україні активно розвивається дитяча верхова їзда та поні спорт. Усе більш популярними стають спеціальні дитячі змагання з кінного спорту, особливістю яких є можливість участь в них вершників дошкільного віку. У цьому віці закладаються основи фізичного й психічного здоров’я дитини, а також формуються мотиви та ставлення до фізичної культури та спорту. Важливий вплив на цей процес відіграють дорослі, які оточують дитину, зокрема батьки. З метою популяризації верхової їзди серед дітей і залучення дошкільнят до цього виду фізичної активності необхідним є розуміння особливості ролі батьків у формуванні  мотивації дітей до взаємодії з кіньми. Метою дослідження є детальний аналізу впливу батьків на формування мотивації дітей дошкільного віку до занять верховою їздою та визначення чинників, які сприяють розвитку дитини у цій сфері. Дослідження показало, що роль батьків у формуванні мотивації дітей дошкільного віку до взаємодії з кіньми та занять верховою їздою є надзвичайно важливою. Позитивне ставлення батьків до коней, а також їхнє власне бажання отримати досвід верхової їзди сприяють ефективнішому залученню дітей до занять цим видом фізичної діяльності. У цьому випадку батьки заохочують дитину до контакту з твариною, під час тренування активно комунікують і підтримують дитину, а також посильно допомагають їй під час тренування. З іншого боку прояви страху дорослими до коней, які вони вербально або невербально транслюють дітям, можуть спричинити відмову дитини до взаємодії з тваринами і занять верховою їздою.

Посилання

Rehlament prohramy «Olimpiiskyi StartUp v Ukraini – 2020» [Regulations of the program «Olympic StartUp in Ukraine – 2020»]. Kyiv. 2020. 67 [in Ukrainian].

Pershyi start novoho proektu VFKS «Vseukrainska dytiacha liha» [The first start of the new project of the Ukrainian Children's League by EFU] [in Ukrainian]. URL: https://horses.dp.ua/pershij-start-novogo-proektu-vfks-vseukrayinska-dityacha-liga-vipusk-zhurnalu-51 (data zvernennia 22.06.2023).

Brizhatyi O .V., Prokopova L. I. (2001) Formuvannia motyvatsii fizkulturno-ozdorovchoi diialnosti osobystosti na riznykh vikovykh etapakh yii rozvytku [Formation of Motivation for Physical Fitness and Health Activities at Different Stages of Individual Development]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. Kharkiv: KhKhPI, (5), 13-18 [in Ukrainian].

Kyrychenko T. H. (2019) Osoblyvosti formuvannia motyvatsii do zdorovoho sposobu zhyttia u ditei doshkilnoho viku. Innovatsiini tekhnolohii v doshkilnii osviti [Features of Forming Motivation for a Healthy Lifestyle in Preschool Children. Innovative Technologies in Preschool Education: Abstract of thesis]. DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody», 65-67 [in Ukrainian].

Krutsevych T. Yu., Bezverkhnia H. V. (2010) Rekreatsiia u fizychnii kulturi riznykh hrup naselennia: navch. Posibnyk [Recreation in Physical Culture for Different Population Groups: Education manual]. K.: Olimp. l-ra, 370 [in Ukrainian].

Prokopova L. I., Chkhailo M. B. (2009) Kurs lektsii z teorii i metodyky fizychnoho vykhovannia [Course of Lectures on the Theory and Methodology of Physical Education]. Sumy: vydavnytstvo Vinnychenko M. D., 306 [in Ukrainian].

Lokhvytska L. (2018) Psykholoho-pedahohichni zasady formuvannia osnov zdoroviazberezhuvalnoi zhyttiediialnosti u ditei doshkilnoho viku [Psychological and Pedagogical Foundations of Forming the Basics of Health-Preserving Life Activity in Preschool-Age Children: Collective Monograph]. Kyiv : Milenium, 151-192 [in Ukrainian].

Lokhvytska L. V., Andriushchenko T. K. (2012) Do zdorovia ditei − cherez osvitu doroslykh: Tekhnolohiia vzaiemodii doshkilnykh navchalnykh zakladiv z rodynamy [For the health of children - through adult education: Technology of Interaction between Preschool Educational Institutions and Families: Educational-methodical manual]. Ternopil: Mandrivets, 176 [in Ukrainian].

Trina Hinkley, Jennifer R. McCann. Mothers’ and father’s perceptions of the risks and benefits of screen time and physical activity during early childhood: a qualitative study. URL: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-018-6199-6 (data zvernennia 22.06.2023).

B. Shen, E. Centeio, A. Garn, J. Martin, N. Kulik, Ch. Somers, N. McCaughtry. (2018) Parental social support, perceived competence and enjoyment in school physical activity. Journal of Sport and Health Science, 7 (3), 346-352. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2095254616000041 (data zvernennia 21.06.2023).

Daniela Rodrigues, Cristina Padez, Aristides M Machado-Rodrigues. Active parents, active children: The importance of parental organized physical activity in children’s extracurricular sport participation. URL: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1367493517741686 (data zvernennia 22.06.2023).

Evin Aktar, Milica Nikolić, Susan M. Bögels. (2017) Environmental transmission of generalized anxiety disorder from parents to children: worries, experiential avoidance, and intolerance of uncertainty. Dialogues in Clinical Neuroscience. 19 (2), 137-147. DOI: https://doi.org/10.31887/DCNS.2017.19.2/eaktar.

Pony Measuring System – FEI Inside. URL: https://inside.fei.org/fei/your-role/veterinarians/welfare/pony-measuring (data zvernennia 20.06.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

29.09.2023

Як цитувати

ГУМЕНЮК , С. ., & БАСАРАБ , А. . (2023). РОЛЬ БАТЬКІВ У ФОРМУВАННІ МОТИВАЦІЇ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ДО ЗАНЯТЬ ВЕРХОВОЮ ЇЗДОЮ . PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (3), 43–49. https://doi.org/10.31891/pcs.2023.3.5