СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ДО ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ ВЧИТЕЛІВ ГУМАНІТАРНИХ ПРЕДМЕТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2023.2.5

Ключові слова:

вчителі гуманітарних предметів, учні, профорієнтаційна робота, заклади загальної середньої освіти, структурно-функціональна модель, готовність до проведення профорієнтації

Анотація

Обґрунтовано актуальність проблеми формування готовності вчителів гуманітарних предметів до проведення профорієнтаційної роботи з школярами у закладах загальної середньої освіти, яка проводиться починаючи з початкової школи і закінчується старшою школою. Доведено доцільність ефективного професійно самовизначилися учнів у школі, так як високі результати фахової діяльності в майбутньому є важливим стратегічним ресурсом держави та суспільства в цілому.

 Дано визначення поняття «готовність вчителя до профорієнтаційної роботи». Розкрито зміст запровадженої структурно-функціональної моделі та окреслено її вплив на формування готовності вчителів гуманітарних предметів до організації та проведення профорієнтаційної роботи. Обґрунтовано у межах моделі всі компоненти, що взаємозв’язані та взаєзалежні між собою і складають чотири блоки: цільовий; теоретичний як концептуалізуючий; процесуально-методичний із чотирма основними компонентами готовності ‒ мотиваційно-ціннісним, змістовно-операційним, оцінково-рефлексивним та професійно-розвивальним; результативно-оцінювальний із сформованими рівнями професійної готовності вчителів до профорієнтаційної роботи з учнями у ЗЗСО.

Зроблено висновок, що впровадження структурно-функціональної моделі у процес навчання вчителів гуманітарних предметів створює придатні умови для  формування у педагогів готовності до проведення профорієнтаційної роботи з учнями в ЗЗСО.

Посилання

Vasiuk Yu. (2020). Osoblyvosti i struktura sotsialnoi samovyznachenosti pidlitkiv u psykholoho-pedahohichnii nautsi ta praktytsi. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii : naukovyi zhurnal / MON Ukrainy, Sumskyi derzhavnyi pedahohichnyi un-t im. A. S. Makarenka. Sumy : SumDPU im. A. S. Makarenka. 9(103). 294–305. DOI: 10.24139/2312-5993/2020.09/294-305 (Vasiuk Yu. (2020). Peculiarities and structure of social self-determination of adolescents in psychological and pedagogical science and practice. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies: scientific journal / MES of Ukraine, Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko. Sumy: Sumy DPU named after A. S. Makarenko. 9(103). 294–305. DOI: 10.24139/2312-5993/2020.09/294-305)

Dolynska L., Panchuk N. (2023). Dynamika otsiniuvannia studentamy zhyttievo-profesiinoho shliakhu v protsesi fakhovoi pidhotovky (rezultaty doslidzhennia za 2000 ta 2020 roky). Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 12. Psykholohichni nauky. 21(66). 5‒16. (Dolynska L., Panchuk N. (2023). Dynamics of students' assessment of life and professional path in the process of professional training (research results for 2000 and 2020). Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU. Series 12. Psychological sciences. 21(66). 5‒16.)

Kavetskyi V. Ye. (2019). Urakhuvannia napriamiv samopidhotovky optantiv do profesiinoho samovyznachennia v proforiientatsiinii roboti pedahohiv. Rozvytok profesiinoi maisternosti pedahoha v umovakh novoi sotsiokulturnoi realnosti: zbirnyk materialiv II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii: u 2 ch. Ch.1 (m. Ternopil, Ukraina, 11-12 kvitnia 2019 roku). Ternopil: SMP «Taip». 242‒245. (Kavetsky V. E. (2019). Taking into account directions of self-training of candidates for professional self-determination in the vocational guidance work of teachers. The development of the teacher's professional skills in the conditions of the new sociocultural reality: a collection of materials of the II International Scientific and Practical Conference: in 2 hours, Part 1 (Ternopil, Ukraine, April 11-12, 2019). Ternopil: SMP "Type". 242‒245.)

Kobchenko A. A. (2022). Napriamy ta pidkhody z profesiinoi oriientatsii molodi. In: The 9 th International scientific and practical conference “Modern research in world science”(November 28-30, 2022) SPC “Sci-conf. com. ua”, Lviv, Ukraine. pr. 1569. (Kobchenko A. A. (2022). Directions and approaches to professional orientation of youth. In: The 9 th International scientific and practical conference "Modern research in world science"(November 28-30, 2022) SPC "Sci-conf. com. ua", Lviv, Ukraine. p. 1569.)

Kostiuk H.S. (1971). Rol profesiinoho samovyznachennia u formuvanni osobystosti. Profesiina oriientatsiia uchniv / upor. Z.S. Nechyporuk. 17‒36. (Kostyuk H.S. (1971). The role of professional self-determination in personality formation. Vocational guidance of students / emphasis. Z.S. Nechiporuk 17‒36.)

Profesiina oriientatsiia : pidruchnyk. (2014). / uklad. Yehorova Ye. V., Ihnatovych O. M., Kobchenko V. V., Lytvynova N. I., Marchenko I. B., Merzliakova O.L., Syniavskyi V. V., Tataurova-Osyka H. P., Shevenko A. M. Kirovohrad : Imeks-LTD, 240. (Vocational guidance: textbook. (2014). / comp. Yehorova E. V., Ignatovych O. M., Kobchenko V. V., Litvynova N. I., Marchenko I. B., Merzlyakova O. L., Sinyavskyi V. V., Tataurova-Osyka G. P., Shevenko A. M. Kirovohrad: Imex-LTD, 240.)

Rebukha L.Z. (2022). Hotovnist vchyteliv humanitarnykh predmetiv do proforiientatsiinoi roboty u zakladakh zahalnoi serednoi osvity. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia: Pedahohichni nauky. 1(349). 185‒192. (Rebukha L.Z. (2022). Readiness of humanities teachers for vocational guidance work in institutions of general secondary education. Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk National University. Series: Pedagogical sciences. 1(349). 185‒192.)

Tararuk D.P. (2022). Pedahohichni umovy formuvannia hotovnosti vchyteliv do proforiientatsiinoi diialnosti sered starshoklasnykiv. Innovatsiina pedahohika. 43(2). 105‒109. (Tararuk D.P. (2022). Pedagogical conditions for the formation of teachers' readiness for vocational guidance activities among high school students. Innovative pedagogy. 43(2). 105‒109.)

Tararuk D.P. (2021). Vplyv naukovykh pidkhodiv na pedahohichnyi suprovid uchniv zakladu zahalnoi serednoi osvity v protsesi profesiinoho samovyznachennia. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. 10(114). 177‒187. (Tararuk D.P. (2021). The influence of scientific approaches on the pedagogical support of students of general secondary education in the process of professional self-determination. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. 10(114). 177‒187.)

Turban V.V. (2019). Stanovlennia ta profesiine samovyznachennia osobystosti. Aktualni problemy psykholohii: zb. nauk. prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Psykholohiia navchannia. Henetychna psykholohiia. Medychna psykholohiia. K. : DP «Informatsiino-analitychne ahentstvo». 33. 223‒234. (Turban V.V. (2019). Formation and professional self-determination of the individual. Actual problems of psychology: coll. of science works of the Institute of Psychology named after H.S. Kostyuk of the National Academy of Sciences of Ukraine. Psychology of learning. Genetic psychology. Medical psychology. K.: SE "Information and Analytical Agency". 33. 223‒234.)

Fedorenko L. (2022). Spetsyfika profesiinoho samovyznachennia vypusknykiv silskykh shkil (za rezultatamy konstatuvalnoho eksperymentu). Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 12. Psykholohichni nauky. 7(62). 109–119. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2022.17(62).10 (Fedorenko L. (2022). Specifics of professional self-determination of graduates of rural schools (according to the results of a ascertaining experiment). Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanova. Series 12. Psychological sciences. 7(62). 109–119. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2022.17(62).10)

Chorna I. (2022). Psykholohichni osoblyvosti profesiinoho samovyznachennia shkoliariv. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia: Psykholohichni nauky. 12. 157–163. (Chorna I. (2022). Psychological features of professional self-determination of schoolchildren. Bulletin of Lviv University. Series: Psychological sciences. 12. 157–163).

##submission.downloads##

Опубліковано

29.06.2023

Як цитувати

ТАРАРУК, Д. (2023). СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ДО ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ ВЧИТЕЛІВ ГУМАНІТАРНИХ ПРЕДМЕТІВ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (2), 43–50. https://doi.org/10.31891/pcs.2023.2.5