РЕЗУЛЬТАТИ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ПЕРЕВІРКИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ САМОВДОСКОНАЛЕННЯ ВЧИТЕЛІВ ФІЗКУЛЬТУРИ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2022.2.1Ключові слова:
професійний розвиток, самовдосконалення в процесі професійної діяльності, вчителі фізичного виховання, комп’ютерна грамотність, педагогічне спілкування, фізичне самовдосконалення, теоретико-методичні знанняАнотація
У статті розглядаються питання підвищення кваліфікації та особливості самовдосконалення вчителів фізичного виховання. Мета дослідження – визначити компоненти самовдосконалення вчителів фізичного виховання на різних етапах професійного розвитку, теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити реалізацію педагогічної технології самовдосконалення вчителів у процесі професійної діяльності. В експерименті брали участь викладачі фізичного виховання вищих навчальних закладів. Було використано ряд методів: аналіз, порівняння, систематизація, опитування, дискусія, опитування вчителів, анкетування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики, графічне відображення результатів. Результати констатуючого експерименту засвідчили невідповідність фактичного стану компонентів самовдосконалення вчителів фізкультури в процесі діяльності з орієнтації на професійне вдосконалення. Для визначення фізичного стану вчителів фізкультури підібрано тести, спрямовані на фізичну підготовленість; за допомогою функціональних проб визначені фізіологічні показники; для характеристики м’язової складової вчителів фізкультури використано індекс розвитку м’язової системи. Для якісної оцінки показників фізичної підготовленості, фізіологічних і морфологічних показників розроблено 9-бальні оціночні таблиці. Аналіз рівня теоретико-методичної підготовленості, педагогічної комунікації та комп’ютерної грамотності вчителів фізкультури проводився за допомогою розроблених нами анкет. Визначення мотивації до самовдосконалення вчителів фізичного виховання в процесі професійної діяльності здійснено на основі «Інвентаризації джерел мотивації» (J. Barbuto, R. Scholl). Також результати практичного досвіду дозволили розробити структуру самовдосконалення вчителя фізичного виховання, яка включає такі компоненти: теоретико-методичні знання, педагогічне спілкування, фізичне самовдосконалення, комп’ютерна грамотність та особистий погляд на самовдосконалення. вчителів фізичного виховання в процесі професійної діяльності, яку ми визначаємо як індивідуальний процес удосконалення професійно-значущих компонентів діяльності, орієнтованих на «Професійний Я-ідеал». «Професійний Я-ідеал» трактується нами як поняття професійних якостей і особливостей, якими повинен володіти вчитель, орієнтуючись на професійні потреби.
Посилання
Backman, E., & Larsson, H. (2014). What should a physical education teacher know? An analysis of learning outcomes for future physical education teachers in Sweden. Physical Education and Sport Pedagogy, 1- 16. doi: 10.1080/17408989.2014.946007
Benjamin Chase, Morgan Hall, Timothy A. Brusseau (2018) Impact of goal setting on physical activity in physical education. Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), 18(2), Art 111, pp. 757 - 761, 2018 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES DOI:10.7752/jpes.2018.02111
Curtner-Smith, M. D. (2001). The occupational socialization of a first-year physical education teacher with a Teaching Orientation. Sport, Education and Society, 6(1), 81-105.
Guerrero S. M. Teacher knowledge and a new domain of expertise: pedagogical technology knowledge //Journal of Educational Computing Research. – 2005. – Т. 33. – №. 3. – С. 249-267.
Jan-Erik Romar, Peter Åström, Magnus Ferry.Practical knowledge of preservice physical education teachers: Content and influence of acculturation. Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), 18(1), Art 15, pp. 114 - 126, 2018 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES.
Ksyonzenko М. А. (2012) Motivation to self-improvement of a teacher as a key psychological factor of his professional growth. Naukova skarbnytsya osvity Donetchyny. Donetsk. № 2. – P.90 – 93 (in Ukrainian)
Oleksandr Soltyk, Yevgen Pavlyuk, Bogdan Vynogradskyi, Oksana Pavlyuk, Tetyana Chopyk, Oleksandr Antoniuk. Improvement of professional competence of future specialists in physical education and sports during the process of vocational training. Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), 17 Supplement issue 3, Art 148, pp. 964 - 969, 2017 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES
Passmore J. The Perfectibility of Man / John Artur Passmore. – 3rd ed. – Indianapolis, Ind. : Liberty Fund, 2000. – 530 p.
Pavliuk O.S. Defining the actual indexes of self-improvement of the physical-training teacher in the process of the occupational activity / O.S. Pavliuk / Scientific theory journal «Uchenye zapiski universiteta imeni P.F. Lesgafta», No. 1 (107) – 2014. P. 133 – 139.
PavliukYe.O. Classification of the future coaches-instructors professional training at the higher education establishments / Ye. O. Pavliuk // Středoevropský věstník pro vědu a výzkum. – 2015. – NR 6 (19). – P. 57 – 60.
PavliukYe.O. Definingquality of the future coaches-instructors’ professional competence in the process of training / Ye. O. Pavliuk // European Applied Sciences. – 2015. – NR 6. – P. 28 – 29.
Pavlyuk O.S. (2013) Content of professional self-improvement of a teacher of physical education. Pedagogika ta psykhologiya. Issue 674.Chernivtsi. Chernivtsi National University Publishers. – С. 98 – 104 (in Ukrainian)
Poom-Valickis, K., Saarits, U., Sikka, H., Talts, L., & Veisson, M. (2003).Professional education of teachers - problems and perspectives.The Estonian Case. Journal of Teacher Education and Training, 3, 15-23.
Steven C. Wright Professional socialization issues pertaining to physical education majors.Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), 16(1), Art 10, pp. 57 – 59, 2016.