ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ ПЕДАГОГІЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ В ГАЛУЗІ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2023.2.12

Ключові слова:

педагогічний експеримент, фізична культура, спорт, диспарантність, чинники, доказовість

Анотація

У статті проаналізовано особливості побудови і проведення педагогічного експерименту в галузі фізичної культури і спорту.

Науковими можуть вважатися лише ті явища, які здатні багаторазово відтворюватися в експериментальних умовах. Створює таку можливість педагогічний експеримент для відтворення досліджуваних явищ. Організація спеціально створених умов передбачає системні зміни протягом тривалого періоду з паралельним встановленням закономірностей досліджуваного явища.

Отримати об'єктивні результати від проведення педагогічного експерименту можна лише тоді, якщо буде здійснено ретельний контроль за супутніми чинниками, що викликають побічний вплив. Супутні чинники можуть «викривити» результати педагогічного експерименту, тому їх слід усунути, щоб створити доказовість дії експериментального чинника. Будь-який експериментальний чинник під час порівняльного аналізу з традиційним, повинен мати диспаратність. Поняття диспаратності обумовлюється обов'язковою вимогою: чинники, що співставляються, повинні спрямовуватися на виконання одного і того ж завдання. Доказовість дослідження з експериментальним завданням може бути досягнута за умови одночасного вивчення зв'язків даного спортивно-педагогічного чинника з усією системою.

Тривалість педагогічного експерименту визначається у кожному конкретному випадку індивідуально. Вона залежно від завдань дослідження та складності їх вирішення. Досліджуючи вплив засобів фізичного виховання чи спортивного тренування на розвиток психічної сфери людини, слід розуміти, що експеримент повинен тривати не менше року. Аналогічна ситуація з процесом виховання особистісних якостей людини. Педагогічні дослідження, зазвичай, також тривають один-два роки. Експеримент за участю школярів або студентів, повинен враховувати структуру та календарні терміни навчального року.

Посилання

Mochernyi S. V. (2000) Ekonomichna entsyklopediia: U trokh tomakh.T.1 [Economic encyclopedia: In three volumes. T.1]. K.: Vydavnychyi tsentr «Akademiia», 864 [in Ukrainian].

Kremen V. H. (2008) Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Akad. ped. nauk Ukrainy. K.: Yurinkom Inter, 1040 [in Ukrainian].

Honcharenko S. U. (2010) Pedahohichni doslidzhennia: Metodolohichni porady molodym naukovtsiam [Pedagogical research: Methodological advice to young scientists]. Kyiv-Vinnytsia: TOV firma «Planer», 308 [in Ukrainian].

Shyian B. M., Vatseba O. M. (2008) Teoriia i metodyka naukovykh pedahohichnykh doslidzhen u fizychnomu vykhovanni ta sporti : Navchalnyi posibnyk [Theory and methodology of scientific pedagogical research in physical education and sports: Training manual]. Ternopil: Navchalna knyha Bohdan, 276 [in Ukrainian].

Serhiienko L. P. (2014) Tekhnolohii naukovykh doslidzhen u fizychnii kulturi : pidruch. dlia studentiv vyshch. navch. zakladiv : u 2 kn [Technologies of scientific research in physical education: a textbook for university students education institutions: in 2 books]. Ternopil: Navchalna knyha Bohdan, Kn.1, 496 [in Ukrainian].

Dedeliuk N. A. (2010) Naukovi metody doslidzhennia u fizychnomu vykhovanni : navch. posib. dlia stud [Scientific research methods in physical education: teaching. manual for students]. Lutsk : Volyn. nats. un-t im. Lesi Ukrainky, 184 [in Ukrainian].

Humeniuk S. V. (2022) Metodyka naukovykh doslidzhen u fizychnomu vykhovanni ta sporti [Methods of scientific research in physical education and sports]. / Gumenyuk S. V., Hulka O. V., Saprun S. T. / navch. posibnyk. Ternopil, 322 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

29.06.2023

Як цитувати

ГУМЕНЮК , С. . ., & ФЕРЕНЧУК , Б. . (2023). ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ ПЕДАГОГІЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ В ГАЛУЗІ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (2), 89–96. https://doi.org/10.31891/pcs.2023.2.12