ЕФЕКТИВНІСТЬ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ З ПЛАВАННЯ НА ПОЛІПШЕННЯ ФІЗИЧНОГО ЗДОРОВ'Я ТА ФУНКЦІОНАЛЬНОГО СТАНУ ДІТЕЙ 7-9 РОКІВ

Автор(и)

  • Наталія СІМАК Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0001-8780-4447
  • Тетяна ОДИНЕЦЬ Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія https://orcid.org/0000-0001-8613-8470

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2023.2.10

Ключові слова:

плавання, здоров'я, функціональний стан, працездатність, дихальні проби

Анотація

Застосування плавання у фізичному вихованні дітей молодшого шкільного віку є потужним оздоровчим чинником, за рахунок якого можна не тільки підвищити рівень фізичного здоров'я дітей, але й досягти бажаного ефекту в покращенні їх плавальної підготовленості за короткий проміжок часу. Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність експериментальної програми на поліпшення фізичного здоров'я та функціонального стану дітей 7-9 років. Методи  дослідження. В роботі були застосовані методи теоретичного рівня дослідження: аналіз, порівняння, індукція, дедукція, систематизація та узагальнення науково-методичної літератури, педагогічне тестування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Результати роботи. Після закінчення формувального етапу педагогічного дослідження показник частоти серцевих скорочень у дівчат експериментальної групи поліпшився на 7,98% проти 2,40% у дівчат контрольної групи, артеріального тиску систолічного – на 2,81% та 1,76%, артеріального тиску діастолічного – на 2,71% та 4,06%, проби Штанге – на 55,86% та 11,46%, проби Генчі – на  32,82% та 6,35%, життєвої ємності легень – на 15,12% та 6,39%, що стало підтвердженням розробленої програми. Показник частоти серцевих скорочень у хлопців експериментальної групи поліпшився на 6,93% проти 2,31% у хлопців контрольної групи, артеріального тиску систолічного – на 0,94% та 0,93%, артеріального тиску діастолічного – на 2,73% та 1,45%, проби Штанге – на 49,13% та 20,05%, проби Генчі – на  32,72% та 7,23%, життєвої ємності легень – на 25,26% та 4,80%.  Висновки. Після завершення шестимісячного педагогічного експерименту, в якому було використано авторську програму занять із використанням інноваційних підходів, було виявлено підвищення здоров'я дітей 7-9 років, які мали низький та нижчий за середній рівень фізичного здоров'я на початку дослідження, а вже по завершенню були на середньому та вищому за середній рівні.

Посилання

Bezkopylnyi, O. O., Makarenko, M. V. & Hrechukha, S. V. (2010). Uspishnist ovolodinnia navychkamy sportyvnoho plavannia khloptsiamy 8 - 9 rokiv z riznym stanom vlastyvostei osnovnykh nervovykh protsesiv [Success of mastering the skills of sport swimming by boys 8 - 9 years with different state of properties of the main nervous processes]. Slobozhanskyi naukovo-sportyvnyi visnyk, № 1, 155–158. [in Ukrainian]

Buzhyna, I. V., Dikalova, O. O. & Hrychyk, D. V. (2013). Vykorystannia ihrovoho metodu pry pochatkovomu navchanni plavanniu [Using the game method in the initial training of swimming]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia : Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia ta sport, Vyp. 112 (3),105–107. [in Ukrainian]

Hanchar, O. I. (2020). Plavannia: teoriia i praktyka navchannia ta vdoskonalennia [Swimming: theory and practice of learning and improvement]: monohrafiia. Odesa : Simeks-print. [in Ukrainian]

Kalynychenko, I. A., Kolesnyk, A. S. & Shchapova, A. Yu. (2020). Stan zdorovia ditei 6–10 rokiv u dynamitsi navchannia u pochatkovii shkoli [The state of health of children aged 6-10 in the dynamics of learning in primary school]. Ukrainskyi zhurnal medytsyny, biolohii ta sportu, T. 5, № 1 (23), 250–255. [in Ukrainian]

Kopylov, P. I. (2016). Analiz metodyk zdoroviaformuvalnoho navchannia plavannia molodshykh shkoliariv [Analysis of methods of health-promoting swimming training of junior schoolchildren]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni MP Drahomanova. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport), №. 10, 55–57. [in Ukrainian]

Sheiko, L. V. (2021). Vplyv ihrovoho metodu na yakist plavalnoi pidhotovlenosti ditei molodshoho shkilnoho viku, yaki zaimaiutsia ozdorovchym plavanniam [Influence of the game method on the quality of swimming readiness of children of primary school age who are engaged in health swimming]. Sportyvni ihry, № 1, 84–94. [in Ukrainian]

Geiger K. R., Henschke N. (2015). Swimming for children and adolescents with asthma. Br J Sports Med., Vol. 49 (12), 835–836.

Moreno, M. A., Furtner, F. & Rivara, F. P. (2009). Water safety and swimming lessons for children. Arch Pediatr Adolesc Med. Vol. 163(3), 288–291.

Pan C. Y. (2010). Effects of water exercise swimming program on aquatic skills and social behaviors in children with autism spectrum disorders. Autism, Vol.14 (1), 9-28.

##submission.downloads##

Опубліковано

29.06.2023

Як цитувати

СІМАК, . Н. ., & ОДИНЕЦЬ, . Т. . (2023). ЕФЕКТИВНІСТЬ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ З ПЛАВАННЯ НА ПОЛІПШЕННЯ ФІЗИЧНОГО ЗДОРОВ’Я ТА ФУНКЦІОНАЛЬНОГО СТАНУ ДІТЕЙ 7-9 РОКІВ . PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (2), 73–81. https://doi.org/10.31891/pcs.2023.2.10