ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНО-МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Інна ТКАЧІВСЬКА Прикарпатський (Карпатський) національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0002-8995-2483
  • Леся СЕРМАН Прикарпатський (Карпатський) національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0001-7840-701X
  • Тарас СЕРМАН Прикарпатський (Карпатський) національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0002-7836-3085

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).122

Ключові слова:

предметно-методична компетентність, майбутній учитель фізичної культури, компетентнісна освіта, педагогічні умови, soft skills

Анотація

У статті розглянуто предметно-методичну компетентність як ключову складову професійного становлення майбутнього вчителя фізичної культури в умовах реалізації компетентнісного підходу в освіті. Мета статті – визначити і теоретично обґрунтувати ефективні педагогічні умови формування предметно-методичної компетентності в майбутніх учителів фізичної культури в контексті сучасних освітніх трансформацій і вимог Нової української школи. Виділено педагогічні умови ефективного формування зазначеної компетентності, зокрема: інтеграцію теоретичної і практичної підготовки, використання цифрових технологій, розвиток soft skills, мотиваційно-ціннісну орієнтацію, створення особистісно орієнтованого освітнього середовища. Обґрунтовано необхідність посилення практико-орієнтованого підходу та розробки методичних засобів, що сприятимуть адаптації студентів до реальної професійної діяльності. Представлені положення можуть слугувати теоретичним і методичним підґрунтям для удосконалення освітніх програм підготовки вчителів фізичної культури.

У результаті проведеного теоретичного аналізу встановлено, що ефективне формування предметно-методичної компетентності у майбутніх учителів фізичної культури потребує цілеспрямованого педагогічного супроводу та створення відповідного освітнього середовища.

Визначено сукупність педагогічних умов, реалізація яких забезпечує якісну підготовку майбутнього вчителя до професійної діяльності в умовах оновленого змісту предмета «Фізична культура» та реформ освітньої галузі: інтеграція теоретичної та практичної підготовки;– мотиваційно-ціннісна орієнтація освітнього процесу; розвиток soft skills як підтримки предметно-методичної компетентності; створення особистісно орієнтованого навчального середовища.

Посилання

Yeremiia, Ya., Moseichuk, Yu., & Moroz, O. (2023). Predmetno-metodychna kompetentnistʹ maibutnoho vchytelia fizychnoi kultury: aspekty formuvannia [Subject-methodical competence of the future physical education teacher: aspects of formation]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Fizychna kultura. 41, Рр. 24–27. [in Ukrainian].

Ishchenko, I.V. (2021). Navchalno-metodychna kompetentnistʹ vykladacha zakladu fakhovoi osvity [Educational and methodological competence of a teacher in a vocational education institution]. Inovatsiini modeli rozvytku naukovo-metodychnoi kompetentnosti pedahohiv profesiinoi i fakhovoi peredvyshchoi osvity: dosvid, problemy, perspektyvy: zbirnyk materialiv mizhnarodnoi konferentsii. Zaporizhzhia. Рр. 34–36. [in Ukrainian].

Tkachivska, I. & Prezliaty, H. (Eds.). (2017). Profesiina kompetentnistʹ vchytelia fizychnoi kultury: kolektyvna monohrafiia [Professional competence of a physical education teacher: collective monograph]. Ivano-Frankivsk. 404 s. [in Ukrainian].

Tevlin, B. (2023). Rezervy pidvyshchennia profesiinoi maisternosti vchyteliv [Reserves for improving teachers' professional skills]. Osvitnii daihedzhest. №3. Рр. 148–151. [in Ukrainian].

Tymoshenko, O.V. (2009). Teoretyko-metodychni zasady optymizatsii profesiinoi pidhotovky vchyteliv fizychnoi kultury u vyshchykh navchalnykh zakladakh: avtoreferat [Theoretical and methodological foundations for optimizing the professional training of physical education teachers in higher education institutions: abstract]. Kyiv. 35 s. [in Ukrainian].

Tkachivska, I. (2024). Struktura predmetno-metodychnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia fizychnoi kultury [Structure of the subject-methodical competence of the future physical education teacher]. Pedahohichna innovatyka: suchasnistʹ ta perspektyvy. №5. Рр. 59–66. https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-5-11 [in Ukrainian].

Aleksieienko-Lemovska, L. (2022). Methodological competence development of preschool teachers in the system of continuous education. Scientific Journal of Polonia University. 53(4). Рp. 9–20. [in English].

Tkachenko, L., Kushevska, N. & Kabysh, M. (2023). Evaluating future teacher competencies in the face of contemporary global challenges: A comprehensive analysis. Futurity Education. 3(2), Рp. 105–118. https://doi.org/10.57125/FED.2023.06.25.06 [in English].

Tolochko, S. (2020). Methodology of formation of scientific and methodological competence of teachers in postgraduate pedagogical education. Collection de papiers scientifiques ΛΌGhOΣ. Рp. 47–50. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

ТКАЧІВСЬКА, І., СЕРМАН, Л., & СЕРМАН, Т. (2025). ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНО-МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 3(1), 66–72. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).122