ПСИХОЕМОЦІЙНИЙ СТАН УЧНІВ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ В УМОВАХ ВІЙНИ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).117Ключові слова:
підлітки, психоемоційний стан, тривожність, рівень домагань, стресориАнотація
З огляду на низку факторів (криза підліткового віку, фізіологічні особливості організму, вплив соціального оточення, вибір референтного зразку для уподобання та ін.) підлітковий період особистісного становлення потребує значної уваги та вивчення. На сьогодні до всіх тих факторів, які зазвичай викликають підвищене емоційне реагування в підлітковому віці і пов’язаних з перебуванням в школі: погані результати навчання/екзаменів, висловлювання вчителів або однокласників з цього питання, їх насмішки, додалися значно інтенсивніші за впливом об’єктивні чинники, з якими підліток не може впоратися самостійно – життя в умовах воєнного стану. Деструктивний вплив на психіку українців всіх вікових категорій пов'язаний з довготривалістю воєнних дій (більше 3-ох років) і проявляється у вигляді депресій, тривожних розладів, формуванні посттравматичного стресового синдрому, зниженні працездатності та відсутності інтересу до професійного розвитку та зростання. Поява таких негативних станів зокрема у підлітків є дуже тривожним симптомом, що вказує на необхідність вивчення цього питання більш глибоко та нагальну необхідність термінового визначення шляхів боротьби з такими деструктивними впливами. Метою даного дослідження було вивчення переживання та особливостей прояву психоемоційного стану учнів підліткового віку в умовах війни в Україні. Дослідження показало, що в умовах воєнного стану більшість підлітків проявляють нестабільність емоційного стану. Аналіз результатів проективного тесту показав, що для багатьох учнів зараз ключовими емоціями є тривожність та невпевненість через усвідомлення обмеженого контролю над життям. Виявлені особливості психоемоційних переживань впливають і на інші вагомі особистісні властивості дітей підліткового віку, зокрема у них спостерігається тенденція до низького рівня домагань, що може свідчити про зміну пріоритетів та відсутність віри на успішне та благополучне майбутнє під час перебування в умовах нестабільності та під впливом стресу. Результати дослідження підкреслюють важливість врахування емоційного стану учнів у процесі навчання та необхідність створення підтримуючого освітнього середовища.
Посилання
Boyko, A.T. (2017). Vplyv psykholohichnoho klimatu sim’i na psykhichne zdorov’ia dytyny [The influence of the psychological climate of the family on the mental health of the child]. Psychological and pedagogical features of personality development in the educational space. Рp. 204–206. [In Ukrainian].
Velichtenko, L. & Timofeeva, T. (2022). Doslidzhennia osoblyvostei samopiznannia ta samospryiniattia uchniv pidlitkovoho viku [Research on the characteristics of self-knowledge and self-perception of adolescent students]. Modern psychology: problems and prospects: collection of scientific papers on mathematics. All-Ukrainian scientific-practical conference «Modern psychology: problems and prospects». Izmail: RVV IDGU. Рp. 27–32. [In Ukrainian].
Voronova, V.I., Kovalchuk, V.I. & Vel'ko, K.A. (2025). Osoblyvosti psykholohichnoho stanu uchniv, yak skladovykh psykholohichnoho klimatu v klasi v umovakh viiny [Peculiarities of the psychological state of students as components of the psychological climate in the classroom during wartime]. Scientific Journal of the Ukrainian State University named after Mykhailo Drahomanov. Series 15. 2025. No. 2(187). P. 62–69. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.02(187).12. [In Ukrainian].
Dmitrieva, S.M., Korol, L.M., Maksymets, S.M., Butuzova, L.P., Dubravska, N.M., Machushnyk, O.L. & Sydorenko, N.I. (2011). Osobystist: praktychni zasady vyvchennia [Personality: practical principles of study] : educational-methodical. village. Zhytomyr. 378 p. [In Ukrainian].
Doslidzhennia rivnia domahan [Research on the level of harassment]. Personnel. 2005. No. 8. P. 82–83. [In Ukrainian].
Isachenko, V. (2023). Optymizatsiia sotsialno-psykholohichnoho klimatu v umovakh viiny [Optimization of the socio-psychological climate in war conditions]. Social Work and Social Education. № 2 (11). Pp. 50–57. [In Ukrainian].
Castaneda, A., McCandless, V.R. & Palermo, D.S. (2009). Metodyka vyznachennia rivnia shkilnoi tryvozhnosti u pidlitkiv [Methodology for determining the level of school anxiety in adolescents]. Methods of studying everyday stress and ways to resolve crisis life situations / Edited by T.M. Tytarenko. Kyiv: Millennium, 2009. Рp. 82–83. [In Ukrainian].
Ladyka, M. (2023). Vplyv umov boiovykh dii na psykholohichnyi klimat sim’i [The impact of combat conditions on the psychological climate of the family]. Scientific Notes of the V.I. Vernadsky TNU. Series: Psychology. URL: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/5_2022/9.pdf [In Ukrainian].
Lyfenko, O.K. (2023). Formuvannia spryiatlyvoho moralno-psykholohichnoho klimatu v kolektyvi zakladu zahalnoi serednoi osvity [Formation of a favorable moral and psychological climate in the staff of a secondary education institution]. Integration of science and practice of management in conditions of socio-cultural transformations: collection of materials of the International Scientific-Practical Conference, May 25, 2023, Poltava. Poltava: Publishing House «LNU named after Taras Shevchenko». Рp. 357–360. [In Ukrainian].
Melnyk, A., Magdysiuk, L. & Klyuyko, L. (2020). Vplyv uspishnosti ta emotsiino-psykholohichnoho klimatu na deviantnu povedinku pidlitka [The influence of academic performance and emotional and psychological climate on deviant behavior of adolescents]. Psychology: Reality and Prospects. № 14. Pp. 160–165. [In Ukrainian].
Moroz, D.D. (2024). Vplyv stresovykh sytuatsii na emotsiinyi stan pidlitkiv v protsesi navchannia [The impact of stressful situations on the emotional state of adolescents during the learning process] : diploma thesis. Kyiv: National Aviation University. 51 p. [In Ukrainian].
Smith, P., Dyregrove, A. & Yule, V. (2022). Dity ta viina. Navchannia tekhnik ztsilennia. Dlia ditei vikom vid 8 do 18 rokiv [Children and War. Teaching Healing Techniques. For children aged 8 to 18] / trans. from English. O. Antonyshyn; scientific editor K. Yavna. Lviv: Gal. vid-cha spilka. 108 p. [In Ukrainian].
Shamlyan, K. & Klimanska, M. (2014). Proektyvni metody doslidzhennia osobystosti [Projective methods of personality research] : ed. Lviv: Ivan Franko National University of Lviv. 466 p. [In Ukrainian].
Shcherbata, O.A. (2022). Psykholohichni mekhanizmy formuvannia deviantnoi povedinky u pidlitkovomu vitsi [Psychological mechanisms of the formation of deviant behavior in adolescence]. The XIX International Scientific and Practical Conference «Modern problems in science», May 17–20, Vancouver, Canada. Рр. 748–751. [In Ukrainian].
Izaguirre, L.A., Rodríguez‐Fernández, A. & Fernández‐Zabala, A. (2023). Perceived academic performance explained by school climate, positive psychological variables and life satisfaction. British Journal of Educational Psychology. Vol. 93, № 1. Рр. 318–332. [In Ukrainian].
Shamai, M. & Kimhi, S. (2006). Exposure to threat of war and terror, political attitudes, stress, and life satisfaction among teenagers in Israel. Journal of Adolescence. Vol. 29, № 2. Рр. 165–176. [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Валентина ВОРОНОВА, Вікторія КОВАЛЬЧУК, Катерина ВЕЛЬКО

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.