ЕФЕКТИВНІСТЬ НАВЧАННЯ ТЕХНІКИ СИЛОВОЇ Й ПЛАНЕРУЮЧОЇ ПОДАЧІ У ЮНИХ ВОЛЕЙБОЛІСТОК

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).114

Ключові слова:

волейбол, подачі, дівчата, навчання, техніка

Анотація

На сьогоднішній день навчання гри у волейбол характеризується різноманіттям програмного матеріалу й широти застосовуваних вправ. Актуальність теми полягає в тому, що подача є одним із головних і найвидовищних прийомів для здобуття перемоги у грі у волейбол. Вивчення науково-методичної літератури доводить про недостатнє застосування різних фізичних вправ для підвищення результативності планеруючої подачі, подачі в стрибку, в тренувальному процесі юних волейболістів. Наша робота пов’язана з дослідженнями в цьому напрямку, що і визначає її актуальність.

Для практичного обґрунтування ефективності застосування спеціальних вправ для навчання техніки подачі у команді юних волейболісток у навчально-тренувальному процесі волейбольної команди нами був проведений педагогічний експеримент.

Експеримент проводився з листопада по грудень 2024 року на базі ОДЮСШ м. Луцька. В експерименті взяли участь 30 юних волейболісток із навчально-тренувальної групи четвертого року навчання віком 12 – 13 років. У результаті цієї роботи були виявленні рівні сформованості основних навичок подачі у волейболі. Тривалість одного заняття в групах складає 2 академічні години, 4 рази на тиждень. Систематично (не менш як 2 рази на рік) здійснювався лікарський контроль, після якого всі гравці були допущені до тренувального процесу та змагань.

Отже, можемо зробити висновок, що показники фізичної підготовленості в обох групах дівчат значно підвищилися. А саме у дівчат 1 експериментальної групи збільшились показники стрибка вгору, це обумовлено багаторазовим виконанням вправ на стрибучість, які були використанні в процесі тренування для покращення техніки силової подачі.

У 2 експериментальної групи перевищують силові показники, кистьова динамометрія і кидки набивного м’яча – це також результат даних спеціальних вправ які були проведені у навчально-тренувальному процесі техніки планеруючої подачі. «Човниковий» біг в обох групах, які входили до педагогічного експерименту суттєво не відрізняється, так як в обох командах на тренуванні в однаковому обсязі проводились вправи для швидкості та витривалості.

Посилання

Artemenko, B.O. (2013). Osoblyvosti vykorystannia taktychnykh skhem hry u napadi pid chas voleibolnykh matchiv [Features of using tactical schemes of the offensive game during volleyball matches]. Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports. №12. Pp. 10–14. [In Ukrainian].

Verbitsky, S., Pityn, M. & Karatnyk, I. (2022). Perspektyvy udoskonalennia tekhnichnoi pidhotovky voleibolistiv na etapi pochatkovoi pidhotovky za dopomohoiu zastosuvannia interaktyvnykh metodiv navchannia [Prospects for improving the technical training of volleyball players at the stage of initial training through the use of interactive teaching methods]. Sports games. 3(25). Pp. 4-16. https://doi.org/10.15391/si.2022-3.01 [In Ukrainian].

Voloshchuk, K.V., Mitova, O.O. & Rakovska, I.A. (2024). Teoretychna pidhotovka yak zasib pidvyshchennia motyvatsii do zaniat voleibolom u zdobuvachiv zakladiv fizychnoi kultury i sportu [Theoretical training as a means of increasing motivation for volleyball among students of physical education and sports institutions]. Sports games. 1(31). Pp. 4–15. https://doi.org/10.15391/si.2024-1.0 [In Ukrainian].

Marchenko, O. & Moskalenko, O. (2023). Motyvatsiini priorytety do zaniat sportom studentiv koledzhiv riznoho profesiinoho spriamuvannia [Motivational priorities for sports among college students of various professional fields]. Sports Bulletin of the Dnieper Region. 3. Рр. 25-32. [In Ukrainian].

Pityn, M. (2013). Teoretychna pidhotovka v systemi bahatorichnoho trenuvannia sportsmeniv-voleibolistiv [Theoretical training in the system of long-term training of volleyball athletes]. Bulletin of the Precarpathian University. Series: Physical Culture. 17. Рр. 184-190. [In Ukrainian].

Radchenko, O.V., Radchenko, S.V., Dmytruk, V.S. & Kovalchuk, V.Ya. (2021). Doslidzhennia fizychnoi pidhotovlenosti voleibolistiv studentskykh komand riznykh ihrovykh amplua [Research on the physical fitness of volleyball players of student teams of different playing roles]. Sports games. 3(21). Рр. 50–59. https://doi.org/10.15391/si.2021-3.06 [In Ukrainian].

Tsis, D.I. & Tsis, N.O. (2023). Upravlinnia fizychnoiu pidhotovkoiu voleibolistiv v umovakh zakladiv vyshchoi osvity [Management of physical training of volleyball players in higher education institutions]. Sports games. 2023. 2 (28). Рр. 121–130. https://doi.org/10.15391/si.2023-2.11 [In Ukrainian].

Milić, М. & Padulo, J. (2019). Anthropometric and physical characteristics allow differentiation of young female volleyball players according to playing position and level of expertise. Biology of sports. 34(1). Pp. 19-26. https://doi.org/10.5114/biolsport.2017.63382 [In English].

Palao, J. & Ortega, E. (2015). Design, validation, and reliability of an observation instrument for technical and tactical actions in indoor volleyball. European Journal of Huma Movement. 34. Pp. 75–95. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00022 [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

КОВАЛЬЧУК, В., ДЕНИСОВЕЦЬ, А., & ПАНТУС, О. (2025). ЕФЕКТИВНІСТЬ НАВЧАННЯ ТЕХНІКИ СИЛОВОЇ Й ПЛАНЕРУЮЧОЇ ПОДАЧІ У ЮНИХ ВОЛЕЙБОЛІСТОК. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 3(1), 6–11. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).114