ВИЗНАЧЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ЕФЕКТИВНОЇ РЕАЛІЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ САМОВДОСКОНАЛЕННЯ ВИКЛАДАЧІВ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2023.1.13

Ключові слова:

самовдосконалення у процесі професійної діяльності, викладачі фізичного виховання, орієнтир професійної досконалості, педагогічна технологія, педагогічні умови

Анотація

Статтю присвячено теоретико-експериментальному дослідженню проблеми самовдосконалення викладачів фізичного виховання у процесі професійної діяльності. Мета полягає у визначенні, теоретичному обґрунтуванні й експериментальній перевірці педагогічних умов ефективної реалізації педагогічної технології самовдосконалення викладачів у процесі професійної діяльності. Використано комплекс методів: аналіз, порівняння, систематизація, метод експертних оцінок, спостереження, бесіди, інтерв’ювання викладачів, анкетування і тестування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Було визначено головні складники самовдосконалення викладачів фізичного виховання: теоретико-методична обізнаність, педагогічне спілкування, фізичне самовдосконалення та комп’ютерна грамотність. Теоретико-методична обізнаність складається з основ здорового способу життя, форм проведення занять, засобів фізичного виховання, методів контролю (самоконтролю), знання термінології, інноваційних підходів. Самовдосконалення педагогічного спілкування містить невербальний (жестикуляція, міміка, пантоміміка) та вербальні компоненти (словниковий запас, виразність мови, діалог, монолог, полілог). Фізичне самовдосконалення включає фізичні якості (силу, координацію, швидкість, гнучкість та витривалість), фізіологічні показники (серцево-судинна та дихальна системи), морфологічні показники (жировий та м’язові компоненти), рухові вміння (об’єм рухів та техніка рухів). Самовдосконалення комп’ютерної грамотності охоплює вміння працювати з інформацією (Інтернет, використання електронних ресурсів), навички роботи з комп’ютером (робота з офісними програмами, з операційною системою), вміння використовувати комп’ютерні технології (модульне динамічне об’єктно-орієнтоване середовище для навчання; електронний документообіг). З метою визначення фізичного стану викладачів підібрано тести для перевірки фізичної підготовленості; фізіологічні показники були визначені за допомогою функціональних проб; для характеристики м’язового компонента викладачів фізичного виховання був застосований індекс розвитку мускулатури. Для якісної оцінки показників фізичної підготовленості, фізіологічних та морфологічних показників розроблено оцінні таблиці за дев’ятибальною системою. Діагностика рівня теоретико-методичної обізнаності, педагогічного спілкування та комп’ютерної грамотності викладачів фізичного виховання здійснювалася за допомогою розроблених нами анкет. Визначення мотивації до самовдосконалення викладачів фізичного виховання у процесі професійної діяльності проводилося на підставі «Опитувальника для визначення джерел мотивації» (Дж. Барбуто, Р. Сколл). Теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено такі педагогічні умови самовдосконалення викладачів фізичного виховання в процесі професійної діяльності: урахування індивідуальних та вікових особливостей викладачів, забезпечення вибору власної траєкторії самовдосконалення з урахуванням орієнтиру професійного самовдосконалення, посилення мотивації викладачів фізичного виховання до самовдосконалення у процесі професійної підготовки. Розроблено та науково обґрунтовано модель педагогічної технології самовдосконалення викладачів фізичного виховання у процесі професійної діяльності. Отримані результати експериментальної роботи свідчать про те, що впроваджені педагогічні умови сприяють успішному самовдосконаленню викладачів фізичного виховання у процесі професійної діяльності. На основі проведеного педагогічного експерименту відбулися статистично значущі зміни у рівнях самовдосконалення, що засвідчили позитивну динаміку самовдосконалення викладачів фізичного виховання у процесі професійної діяльності в експериментальній групі та підтвердили ефективність розробленої технології.

Посилання

Backman, E., & Larsson, H. (2014). What should a physical education teacher know? An analysis of learning outcomes for future physical education teachers in Sweden. Physical Education and Sport Pedagogy, 1- 16. doi: 10.1080/17408989.2014.946007

Benjamin Chase, Morgan Hall, Timothy A. Brusseau (2018) Impact of goal setting on physical activity in physical education. Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), 18(2), Art 111, pp. 757 - 761, 2018 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES DOI:10.7752/jpes.2018.02111

Curtner-Smith, M. D. (2001). The occupational socialization of a first-year physical education teacher with a Teaching Orientation. Sport, Education and Society, 6(1), 81-105.

Guerrero S. M. Teacher knowledge and a new domain of expertise: pedagogical technology knowledge //Journal of Educational Computing Research. – 2005. – Т. 33. – №. 3. – С. 249-267.

Jan-Erik Romar, Peter Åström, Magnus Ferry.Practical knowledge of preservice physical education teachers: Content and influence of acculturation. Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), 18(1), Art 15, pp. 114 - 126, 2018 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES.

Ksyonzenko М. А. (2012) Motivation to self-improvement of a teacher as a key psychological factor of his professional growth. Naukova skarbnytsya osvity Donetchyny. Donetsk. № 2. – P.90 – 93 (in Ukrainian)

Oleksandr Soltyk, Yevgen Pavlyuk, Bogdan Vynogradskyi, Oksana Pavlyuk, Tetyana Chopyk, Oleksandr Antoniuk. Improvement of professional competence of future specialists in physical education and sports during the process of vocational training. Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), 17 Supplement issue 3, Art 148, pp. 964 - 969, 2017 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES

Passmore J. The Perfectibility of Man / John Artur Passmore. – 3rd ed. – Indianapolis, Ind. : Liberty Fund, 2000. – 530 p.

Pavliuk O.S. Defining the actual indexes of self-improvement of the physical-training teacher in the process of the occupational activity / O.S. Pavliuk / Scientific theory journal «Uchenye zapiski universiteta imeni P.F. Lesgafta», No. 1 (107) – 2014. P. 133 – 139.

PavliukYe.O. Classification of the future coaches-instructors professional training at the higher education establishments / Ye. O. Pavliuk // Středoevropský věstník pro vědu a výzkum. – 2015. – NR 6 (19). – P. 57 – 60.

PavliukYe.O. Definingquality of the future physical education teachers professional competence in the process of training / Ye. O. Pavliuk // European Applied Sciences. – 2015. – NR 6. – P. 28 – 29.

Pavlyuk O.S. (2013) Content of professional self-improvement of a teacher of physical education. Pedagogika ta psykhologiya. Issue 674.Chernivtsi. Chernivtsi National University Publishers. – С. 98 – 104 (in Ukrainian)

Poom-Valickis, K., Saarits, U., Sikka, H., Talts, L., & Veisson, M. (2003).Professional education of teachers - problems and perspectives.The Estonian Case. Journal of Teacher Education and Training, 3, 15-23.

Steven C. Wright Professional socialization issues pertaining to physical education majors.Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), 16(1), Art 10, pp. 57 – 59, 2016.

Nisimchuk, А. S., Padalka, O. S., Shpak, O. T. (2000). Suchasni pedagogichni tekhnologii [Modern pedagogical technologies]. Кyiv.: «Prosvita» Publishers [in Ukrainian].

Pavliuk, О. S. (2012). Analiz pidkhodiv vyznachennya profesiynogo samovdoskonalennya u pedagogichniy sphere [The analysis of approaches to define professional self-development in pedagogical sphere]. Suchasni informatsiyni tekhnologii ta innovatsiyni metodyky navchannya v pidgotovtsi fakhivtsiv: metodologiya, teoriya, dosdiv, problemy – Scientific journal “Modern information technologies and innovational methods of education in specialists training: methods, theory, experience, problems”, 30, 56-61. Vinnytsya [in Ukrainian].

Pavliuk, О. S. (2013). Strukturna kharakterystyka modeli profesiynoyi doskonalosti vykladacha fizychnogo vykhovannya [Structural characteristics of professional perfection model of a teacher of physical education]. Naukovyi chasopys Natsionalnogo pedagogichnogo universytetu imeni M. P. Drogomanova – Scientific papers of M.P. Dragomanov National Pedagogical University (Edition 5(30)13). (pp. 180 – 185) [in Ukrainian].

Pavliuk, О. S. (2014). Efektyvnist pedahohichnoi tekhnolohii profesiinoho samovdoskonalennia vykladacha fizychnoho vykhovannia u protsesi profesiinoi diyalnosti: resultaty formuvalnoho etapu eksperymentu [Effectiveness of pedagogical technology of professional selfdevelopment of a teacher of physical education in the process of professional activity: the results of formative stage of experiment]. Pedagogika ta psykhologiya – Pedagogy and psychology, 687, 109-116). Chernivtsi: Chernivtsi National University [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

30.03.2023

Як цитувати

ПАВЛЮК, О., ЧОПИК, Т., ПАВЛЮК, Є., & РУДНІЧЕНКО, М. (2023). ВИЗНАЧЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ЕФЕКТИВНОЇ РЕАЛІЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ САМОВДОСКОНАЛЕННЯ ВИКЛАДАЧІВ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, (1), 84–89. https://doi.org/10.31891/pcs.2023.1.13