СИЛОВІ ТРЕНУВАННЯ ЯК ПРОФІЛАКТИКА ТРАВМ У ПЛАВАННІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).108Ключові слова:
силові тренування, плавання, вода, травми, силаАнотація
Добір і відбір є найважливішими елементами в спорті, що впливають на досягнення спортивного рівня. Генетичні умови дуже важливі, не кожна людина має схильність займатися певним видом спорту, тому в спорті через добір і відбір ми підвищуємо потенційну ефективність тренувальних програм. Для окремих спортивних дисциплін не існує певних правил добору та відбору. Якщо розглядати внутрішньоутробний і дитячий періоди, то дитинство не характеризується таким різким стрибком фізичного розвитку. Тим не менш, діти поступово починають отримувати навички пересування, обходу перешкод і вдосконалюють набуті раніше рухові навички. Називає цей період «фазою козла» через необхідність постійно змінювати вид діяльності. Плавання є специфічним видом спорту, оскільки займаються ним у неприродних для людини умовах. Методика навчання цьому виду спорту досить складна і навіть спортсмени, які тренуються кілька десятиліть, відточують свою техніку і здатність так званого водного відчуття, що дозволяє більш ефективно пересуватися у воді. Рухові моделі в плаванні досить складні і багато в чому засновані на координації рухів, і незважаючи на те, що специфіка цього виду спорту полягає в тому, що більша частина часу проводиться у водному середовищі, все частіше ми зустрічаємо спортсменів поза басейном - в тренажерних залах або займаючись іншими дисциплінами. Комплексне тренування є першим етапом комплексної підготовки спортсмена, підготовки організму до спортивної діяльності. Як правило, це період становлення дітей та юних спортсменів, спортивний розвиток яких не обмежується одним видом спорту. Цілеспрямована підготовка – це підготовка, вже спрямована на певну спортивну діяльність. Вона використовує засоби для формування мети профілів спортивної активності, але всебічно та аналітично. Спортсмен підготовлений до майбутньої спортивної дисципліни, але комплексні методи та засоби підготовки зберігаються. Спеціалізоване навчання - цей етап має місце у разі повної спортивної спеціалізації. На цьому етапі досягнутий результат сильно корелює з якістю підготовки, виконаної на етапі комплексної та цілеспрямованої підготовки.
Посилання
Czarkowska – Pączek B., Przybylski J. (red) (2006). Zarys fizjologii wysiłku fizycznego. Wyd. Med. Urban&Partner, Wrocław. s. 86 – 92.
Czerwiński J., Przybylski W. (2008). Problem indywidualnego kierowania procesem treningowym sportowców, [w:] Trening sportowy na przełomie wieków, t. 17, AWF Warszawa. s. 61– 66.
Derbyshire E., (2012). An Intervention to Improve Cognition and Hydration in UK School Children using Bottled Water. Complete Nutrition May; 12(2): s.18 – 20.
Escobar-Cardozo GD., Correa-Bautista JE., González-Jiménez E., Schmidt-RioValle J., Ramírez-Vélez R. (2020). Percentiles of body fat measured by bioelectrical impedance in children and adolescents from Bogotá (Colombia): the FUPRECOL study. Arch Argent Pediatr; 114(2): s. 135– 142.
Górski J.(red.) (2011). Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. PZWL, Warszawa, wyd. I. s. 83 – 98.
Gruszka J., Malczyk E., (2012). Sposób żywienia pacjentów zgłaszających
się do gabinetu dietetycznego. Bromat. Chem. Toksykol. 45(3): s. 619 – 627.
Hagner-Derengowska M., Hagner W., Zubrzycki I., Krakowiak H., Słomko W., Dzierżanowski M., Rakowski A., Wiącek-Zubrzycka M. (2014). Body structure and composition of canoeists and kayakers: analysis of junior and teenage polish national canoeing team. Biol Sport. Dec; 31(4): s. 323 – 326.
Lieberman HR. (2007). Hydration and cognition: a critical review
& recommendations for future research. J Am Coll Nutr. Oct; 26(5): s. 555 – 561.
Makar P., Pęczak-Graczyk A., Waade B., Maksim H. (2015). Wpływ objętości treningowej na wyniki uzyskane podczas Mistrzostw Polski Juniorów na przykładzie wybranych klubów pływackich. W: Moska W. Przybylski S., Skalski D. (red.). Ratownictwo wodne, sport pływacki i kultura fizyczna w teorii i praktyce. T. 2. AWF Gdańsk. s. 78 – 90.
Mederos RM., da Silva Alves E., de Aquino Lemos V., Schwingel PA., da Silva A., Vital R., Vieira AS., Barreto MM., da Rocha EA., Tufik S., de Mello MT. (2015). Assessment of Body Composition and Sport Performance of Brazilian Paralympic Swimming Team Athletes. J Sport Rehabil. Sep 9. s. 34 – 37.
Moony R., Corley G., Godfrey A., Quinlan LR., ÓLaighin G. (2015). Inertial Sensor Technology for Elite Swimming Performance Analysis: A Systematic Review. Sensors, 16(1): s. 18.
Moska W., Skalski D., Makar P., Kowalski D. (2018). Pływanie jako wieloaspektowa aktywność fizyczna. Gdańsk – Starogard Gdański. s. 105-119.
Moska W., Skalski D., Kowalski D., Obciążenia treningowe zawodników reprezentacji kadry narodowej juniorów w pływaniu, Gdańsk (2021), s. 12 – 17.
Moska W., Skalski D., Makar P., Kowalski D., Trening zdolności motorycznych w pływaniu, PSW w Starogradzie Gdańskim, Satrogard Gdański (2018), s. 132-135.
Noradilah MJ, Ang YN., Kamaruddin NA., Deurenberg P., Ismail MN., Poh BK. (2016). Assessing Body Fat of Children by Skinfold Thickness, Bioelectrical Impedance Analysis, and Dual-Energy X-Ray Absorptiometry: A Validation Study Among Malay Children Aged 7 to 11 Years. Asia-pac J public he, Apr 12. s. 149 – 151.
Petri C., Mascherini G., Bini V., Anania G., CALà P., Toncelli L., Galanti G. (2016). Integrated total body composition versus Body Mass Index in young athletes. Minerva Pediatr. Apr 8. s. 6 – 9.
São RomãoPreto L., Nogueiro Santos AL., Mendes ME., Pinto Novo A., Pimentel MH. (2015). Functional impairment, fear of falling and body composition in institutionalized elderly. Enferm Clin. Mar-Apr; 25(2): s. 81 – 86.
Skalski D., Kowalski D., Ostrowski A., Makar P., Stanula A., Dewiacje w sporcie wyczynowym a ich wpływ na edukacje zdrowotną, W: Medycyna i zdrowie: wybrane aspekty ratownictwa. T. 4 / red. nauk. D. Skalski, B. Duda-Biernacka, D. Kowalski, R. Zwara (2021) r. s. 74 – 80.
Skalski D., Zarządzanie kryzysowe i bezpieczeństwo wodne. Wybrane aspekty ratownictwa wodnego, Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim przy udziale Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku i Towarzystwa Naukowego w Grudziądzu, Gdańsk – Starogard Gdański, (2018) r. s. 78 – 81.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Даріуш B. СКАЛЬСЬКІ, Даміан КОВАЛЬСЬКІ, Наталія ЦИГАНОВСЬКА, Ігор ГРИГУС

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.