РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНИХ ЯКОСТЕЙ ПЕДАГОГІВ ОСВІТНІХ ЗАКЛАДІВ У ПРОЦЕСІ СПОРТИВНО-МАСОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).58Ключові слова:
комунікативна компетентність, культура мовлення, комунікативні якості, педагогічна комунікація, педагогічний такт, вербальна комунікація, невербальна комунікація, ділове спілкування, спортивно-масова діяльністьАнотація
У статті досліджено значення комунікативної компетентності для ефективної та якісної діяльності педагога сучасного закладу освіти, зокрема, особливу увагу присвячено проблемі розвитку комунікативних якостей вчителя фізичної культури у контексті організації спортивно-масової діяльності. Адже сучасна педагогічна діяльність вимагає від учителя не лише професійних знань і навичок, але й високого рівня розвитку комунікативної складової освітньої діяльності. Особливо це актуально у сфері організації спортивно-масової роботи, де необхідно взаємодіяти з різними соціальними складниками (учнями, батьками, колегами, адміністрацією закладу освіти, меценатами тощо).
Досліджено, що ефективне спілкування сприяє кращій мотивації учнів, підвищенню їхньої активності та досягненню високих результатів у спорті та навчанні. Розкрито роль ефективного спілкування у процесі організованої роботи зі школярами, значення мотивації та взаємодії у формуванні лідерських якостей педагога. Визначено та проаналізовано інші важливі складники комунікативної компетентності вчителя фізичної культури, а саме: психологічна стійкість, емпатія, педагогічний такт та культура мовлення, навички публічних виступів і ведення конструктивного діалогу, активне слухання й толерантність, аргументованість і переконливість, гнучкість й адаптивність, цифрова комунікативна компетентність тощо.
Проаналізовано сучасні методики вдосконалення комунікативних навичок та їх вплив на ефективність освітнього процесу, на мотивацію учнів і формування позитивного освітнього середовища.
Посилання
Filatova L. S. Pedahohichna maisternist : navchalnyi posibnyk dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity pedahohichnykh universytetiv za spetsialnostiamy 013 Pochatkova osvita; 016 Spetsialna osvita. Kharkiv : KhNPU, 2021. 90 s.
Rudnytska S.Iu., Hutsol K.V. Naratyvna kompetentnist yak vyznachalna skladova komunikatyvnoi kompetentnosti osobystosti // lib.iitta.gov.ua, 2020.
Naumchuk V.I. Slovnyk-dovidnyk osnovnykh terminiv i poniat z teorii ta metodyky fizychnoho vykhovannia i sportu. Ternopil: Vydavnytstvo Aston, 2013. 96 s.
Kolesnikova I. A. Komunikatyvna kompetentnist pedahoha. Kharkiv: Osvita, 2021.
Rol komunikatyvnykh stratehii u protsesi orhanizatsii osvitnoho protsesu/ DZVO «Universytet menedzhmentu osvity» NAPN Ukrainy. // lib.iitta.gov.ua, 2021.
Kyselytsia O., Bohdaniuk A., Shtefiuk I. Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vykladacha zakladu vyshchoi osvity pry vyvchenni osvitnoi komponenty «Profesiina rytoryka». Physical culture and sport: scientific perspective, 2024. 1(1), S. 247–254.
Korniiaka O.M. Osoblyvosti rozvytku komunikatyvnoi kompetentnosti fakhivtsiv z fizychnoho vykhovannia // journals.uran.ua, 2023.
Kyselytsia O.M., Bohdaniuk A.M., Bohdaniuk V.V. Vplyv protsesu spilkuvannia na rozvytok piznavalnoi aktyvnosti dytiachoi osobystosti u vzaiemodii «batky-dity». Aktualni problemy pedahohiky pochatkovoi shkoly v konteksti osvitnoi reformy: zb. naukovykh prats/ukl. Poiasyk O.I., Slypaniuk O.V., Kovalchuk M.P. Ivano-Frankivsk : NAIR, 2021. S. 123-128.
Nesterenko L., Kucherova O. Vyznachennia komponentiv komunikatyvnoi kompetentnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. Vyp 40, tom 2, 2021. S. 261-266.
Lakhtadyr O.V. Psykholohichna struktura komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoi kultury i sportu // journals.uran.ua, 2022.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Антоніна БОГДАНЮК, Оксана КИСЕЛИЦЯ, Василь БОГДАНЮК

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.