ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНОЇ РЕАЛЬНОСТІ У РЕАБІЛІТАЦІЇ ПАЦІЄНТІВ З АТАКСІЄЮ: ОГЛЯД ДОСЛІДЖЕНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).103

Ключові слова:

віртуальна реальність, атаксія, оглядова стаття, фізична терапія, моторна функція, мотивація пацієнтів

Анотація

Застосування технологій віртуальної реальності (VR) у фізичній терапії є перспективним напрямом, що долає обмеження традиційних методів лікування. У даній оглядовій статті аналізується взаємодія віртуальної реальності різних типів (імерсивна, напівімерсивна та не імерсивна), їх вплив на покращення реабілітаційного процесу та ефективність у фізичній терапії.

Проблема дослідження полягає у недостатній мотивації пацієнтів і низькому рівні їхньої залученості до традиційних реабілітаційних методів. Використання віртуальної реальності є інноваційним підходом, проте їх комплексне застосування потребує детального аналізу для визначення переваг і можливостей інтеграції в клінічну практику.

Метою статті є узагальнення сучасних досліджень щодо використання віртуальної реальності у фізичній терапії, оцінка їхньої ефективності та визначення найбільш перспективних напрямів застосування. Для аналізу використано метод описового огляду, що охоплює рецензовані статті, клінічні випробування та метааналізи.

Результати огляду свідчать, що поєднання віртуальної реальності з традиційними методами сприяє покращенню рухових функцій, рівноваги та когнітивних здібностей пацієнтів, що значно підвищує якість реабілітації. Новизна статті полягає в аналізі інтегрованого використання цих технологій, що дозволяє подолати обмеження традиційної терапії та забезпечити більш активну участь пацієнта у власному лікуванні.

Практичне значення дослідження полягає у можливості застосування отриманих висновків медичними працівниками та фізичними терапевтами для впровадження нових підходів у реабілітації пацієнтів.

Посилання

Ayvat E, Onursal Kılınç Ö, Ayvat F, et al. The effects of exergame on postural control in individuals with ataxia: a rater-blinded, randomized controlled, cross-over study. Cerebellum. 2022;21(1):64-72. doi:10.1007/s12311-021-01277-0.

Torri F, Vadi G, Meli A, et al. The use of digital tools in rare neurological diseases towards a new care model: a narrative review. Neurol Sci. 2024;45:4657-4668. doi:10.1007/s10072-024-07631-4.

Kavetskyi AV, Bismak OV. Efektyvnist vykorystannia fizychnoi terapii u patsiienta z idiopatychnoiu prohresiuiuchoiu mozochkovoiu ataksiiieiu [Effectiveness of physical therapy for a patient with idiopathicprogressive cerebral ataxia]. Sportyvna medycyna, fizychna terapia ta ergoterapia. 2021;2:110-115. doi:10.32652/spmed.2021.2.110-115.

Peri E, Panzeri D, Beretta E, Reni G, Strazzer S, Biffi E. Motor improvement in adolescents affected by ataxia secondary to acquired brain injury: a pilot study. Biomed Res Int. 2019;2019:8967138. Published 2019 Nov 26. doi:10.1155/2019/8967138.

Bonnechère B, Jansen B, Haack I, Omelina L, Feipel V, Van Sint Jan S, Pandolfo M. Automated functional upper limb evaluation of patients with Friedreich ataxia using serious games rehabilitation exercises. J Neuroeng Rehabil. 2018;15(1):87. doi:10.1186/s12984-018-0430-7.

Mouhamed HA, Abo-Zaid NA, Khalifa HA, et al. Efficacy of virtual reality on balance impairment in ataxic cerebral palsy children: randomized controlled trial. Eur J Phys Rehabil Med. 2024;60(6):949-955. doi:10.23736/S1973-9087.24.08617-9.

Harrell RG, Cassidy AR, Klatt BN, et al. Vestibular rehabilitation in cerebellar ataxia with neuropathy and vestibular areflexia syndrome (CANVAS) – a case report. J Otol. 2023;18(4):199-207. doi:10.1016/j.joto.2023.06.004.

Rojo A, Castrillo Calvillo A, López C, et al. Effects of a virtual reality cycling platform on lower limb rehabilitation in patients with ataxia and hemiparesis: pilot randomized controlled trial. JMIR Serious Games. 2024;12. doi:10.2196/39286.

Takimoto K, Omon K, Murakawa Y, Ishikawa H. Case of cerebellar ataxia successfully treated by virtual reality-guided rehabilitation. BMJ Case Rep. 2021;14(5):e242287. doi:10.1136/bcr-2021-242287.

Graciani Z, Moraes ÍAPd, Alberissi CAdO, et al. The effect of different interfaces during virtual game practice on motor performance of individuals with genetic ataxia: a cross-sectional study. PLoS One. 2024;19(11):e0312705. doi:10.1371/journal.pone.0312705.

Bonanno M, De Pasquale P, De Marchis C, et al. Might patients with cerebellar ataxia benefit from the Computer Assisted Rehabilitation Environment (CAREN)? A pilot study focusing on gait and balance. Front Bioeng Biotechnol. 2024;12. doi:10.3389/fbioe.2024.1385280.

Romano A, Favetta M, Summa S, et al. Upper body physical rehabilitation for children with ataxia through IMU-based exergame. J Clin Med. 2022;11(4):1065. doi:10.3390/jcm11041065.

Malerba G, Bellazzecca S, Urgesi C, et al. Is social training delivered with a head-mounted display suitable for patients with hereditary ataxia? Brain Sci. 2023;13(7):1017. doi:10.3390/brainsci13071017.

Doğan M, Ayvat E, Kılınç M. Telerehabilitation versus virtual reality-supported task-oriented circuit therapy on upper limbs and trunk functions in patients with multiple sclerosis: a randomized controlled study. Mult Scler Relat Disord. 2023;71:104558. doi:10.1016/j.msard.2023.104558.

Chien HF, Zonta MB, Chen J, et al. Rehabilitation in patients with cerebellar ataxias. Arq Neuropsiquiatr. 2022;80(3):306-315. doi:10.1590/0004-282X-ANP-2021-0065.

Yabe I, Matsushima M, Soma H, Basri R, Sasaki H. Usefulness of the Scale for Assessment and Rating of Ataxia (SARA). J Neurol Sci. 2008;266(1-2):164-166. doi:10.1016/j.jns.2007.09.021.

Bonanno M, De Luca R, De Nunzio AM, et al. Innovative technologies in the neurorehabilitation of traumatic brain injury: a systematic review. Brain Sci. 2022;12(12):1678. doi:10.3390/brainsci12121678.

Lacorte E, Bellomo G, Nuovo S, et al. The use of new mobile and gaming technologies for the assessment and rehabilitation of people with ataxia: a systematic review and meta-analysis. Cerebellum. 2020;20(3):361-373. doi:10.1007/s12311-020-01210-x.

Maggio MG, Cezar RP, Milardi D, et al. Do patients with neurological disorders benefit from immersive virtual reality? A scoping review on the emerging use of the computer-assisted rehabilitation environment. Eur J Phys Rehabil Med. 2024;60(1):37-43. doi:10.23736/S1973-9087.23.08025-5.

##submission.downloads##

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

ГРИГУС , І., & СКАЛІЙ , А. (2025). ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНОЇ РЕАЛЬНОСТІ У РЕАБІЛІТАЦІЇ ПАЦІЄНТІВ З АТАКСІЄЮ: ОГЛЯД ДОСЛІДЖЕНЬ. PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 2(1), 290–298. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).103